آریا بانو
ادای دین به موسیقی مطربی و نمایش‌های ایرانی / روایت وحید شاهینی از نمایش "بابا کرم" در نوزدهمین جشنواره آئینی و سنتی
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 12:57:27
آریا بانو - وحید شاهینی گفت: نمایش به این موضوع که بابا کرم چه کسی بوده و ملودی‌های او چگونه شکل گرفته است، می‌پردازد.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "بابا کرم" به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی وحید شاهینی امروز سه‌شنبه 22 مردادماه در دومین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ساعت 18 و 20 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت.
وحید شاهینی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "بابا کرم" گفت: نمایشنامه "بابا کرم" برای اجرا در این دوره از جشنواره توسط فرهاد نقدعلی نوشته شد و من نیز به عنوان مشاور در کنار نویسنده حضور داشتم. این اثر نمایشی ادای دینی به موسیقی‌های مطربی یا مجلسی ایرانی و به شیوه‎های نمایش‌های ایرانی است. این اثر که سه روایت دارد، قصه آن پیرامون روایت‌های کوچه بازار و ضد و نقیض ملودی باباکرم است.
او در ادامه گفت: این نمایش به این موضوع که بابا کرم چه کسی بوده و ملودی‌های او چگونه شکل گرفته است، می‌پردازد. دو روایت این نمایش مربوط به دوران پهلوی اول و یک روایت آن مربوط به دوره قاجار است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 3 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "بابا کرم" عنوان کرد: فضای این نمایش براساس نمایش‌های ایرانی است و استخوان‌بندی و استراکچر آن تخت حوضی است، اما دیگر قالب‌های نمایش ایرانی همچون، شهر فرنگی، پیش پرده‌خوانی، لال بازی، تعزیه، خیمه شب بازی و نقالی نیز در آن گنجانده شده است.
شاهینی درباره طراحی صحنه نمایش "بابا کرم" خاطرنشان کرد: طراحی صحنه این نمایش در عین حال که ساده است اما کمی خاص است. از آنجا که اکثر قالب‌های نمایشی اینگونه نمایش‌ها گرد است و تماشاگر دور می‎نشیند و میزانسن‌ها دورانی طراحی می‌شود و ما در تئاتر سنگلج که صحنه آن قاب عکسی است اجرا می‌رویم، ترفندی به منظور طراحی صحنه در نظر گرفتیم.
او همچنین افزود: جایگاه تماشاگران را نیم دایره فرض کرده‌ایم و نیم دایره دیگر در انتهای صحنه را جایگاه عوامل و بازیگران در نظر گرفته‌ایم و نمایش میان این دو اجرا می‌شود که انگار وسط صحنه است. به منظور جذابیت صحنه و تزئین صحنه، المان‌هایی را طراحی کرده‌ایم. قاب عکس بزرگی در انتهای صحنه است که تمام اتفاقات نمایش از آن آغاز و در نهایت به آن ختم می‌شود.
وحید شاهینی درباره موسیقی نمایش "بابا کرم" یادآور شد: موسیقی به صورت زنده توسط چهار نوازنده که 9 ساز را می‌نوازند اجرا می‌شود. در این اثر از سازهای کمانچه، ویلون، تنبک، دف، کلارینت، ترومپت، تار و سه تار استفاده می‌شود.
این کارگردان درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی تصریح کرد: این جشنواره قطره آبی در بیابان است که باید آن را غنیمت بدانیم. این گونه نمایشی که بودجه آن اندک است، هیچ پشتوانه حمایتی به جز این جشنواره ندارد. با توجه به تعطیلی اداره تئاتر، پلاتوهای 15- 16 متری از سوی مرکز هنرهای نمایشی در خارج از این مکان در اختیار ما قرار گرفت که بسیار کوچک بود.
وحید شاهینی همچنین اضافه کرد: با همه این احوال این جشنواره‌ بانیان خوب و دلسوزی دارد که اگر آن‌ها نبودند این رویداد که پیشتر هر ساله و سپس به صورت دوسالانه برگزار می‌شود از بین رفته بود و آن‌ها با تمام توان این رویداد را حفظ کردند و ما نیز از این حداقل‌ها رضایت داریم.
نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تا 26 مردادماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در کاشان و تهران برگزار می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/183270/ادای-دین-به-موسیقی-مطربی-و-نمایش‌های-ایرانی---روایت-وحید-شاهینی-از-نمایش-"بابا-کرم"-در-نوزدهمین-جشنواره-آئینی-و-سنتی
بستن   چاپ