آریا بانو
اجرای نوازندگان ساز قانون در جشنواره ملی موسیقی جوان / نظر مینا افتاده، پریچهر خواجه و ملیحه سعیدی را بخوانید
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 12:58:43
آریا بانو - نوازندگان ساز قانون در سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان مقابل هیئت داوران هنرنمایی کردند.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: بخش موسیقی دستگاهی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در روز دوشنبه 21 مرداد میزبان نوازندگان سازهای عود و قانون شد.
در بخش اول شرکت‌کنندگان در بخش عود رقابت کردند ( اینجا ). بخش دوم به ساز قانون اختصاص داشت و شرکت‌کنندگان راه‌یافته به مرحله نهایی در دو رده سنی الف و ب به رقابت با یکدیگر پرداختند.
مایسا نادری، ستایش سادات موسوی وند، محیا سادات حسینی نژاد، فاطمه بهرامی، نگار سوهانی، باربد یکدانه، زینب بابایی فرد و ستایش حامدی از رده سنی الف مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند. سپس نوبت به گروه سنی ب رسید و کیمیا عماری و نگار غفاری به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.
بعد از اجرای شرکت‌کنندگان ساز قانون، نشست نقد و بررسی اجراها با حضور هیئت داوران این بخش شامل مینا افتاده، پریچهر خواجه، ملیحه سعیدی و هومان اسعدی دبیر جشنواره برگزار شد که در ادامه گزارش این نشست را می‌خوانید.
از انجام حرکات اضافه حین نواختن ساز خودداری کنید
ابتدا ملیحه سعیدی نوازنده قانون، موسیقی‌دان، آهنگساز و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: اجراهای خوبی را از نوازندگان جوان ساز قانون شاهد بودیم. البته توقع ما خیلی بیشتر از این‌ها است.
وی افزود: بنده در تمام این سال‌ها سعی کردم که فرم ایرانی به ساز قانون بدهم. باید نکاتی را در مورد اجراها بگویم. اولین نکته این است که تعدادی از نوازندگان هنگام اجرای قطعات، حرکات اضافه انجام می‌دهند، در حالی که در نواختن سازها حرکات اضافه معقول نیست. به اعتقاد من کسی که سازی را می‌نوازد، باید کوک و اجرای او خوب باشد و نباید با حرکات اضافه خودش را نشان بدهد. به همین دلیل از نوازندگان جوان ساز قانون درخواست می‌کنم از انجام حرکات اضافه خودداری کنند.
سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر این که چون ساز قانون سال‌ها از مملکت ما دور بوده و بیش از 100 سال است که به مملکت ما بازگشته است، مقداری دقت و کار بیشتر را می‌طلبد. باید تلاش بیشتری کنید. ان‌شاء‌الله شاهد موفقیت‌های بیشتری از جانب شما جوانان باشیم. من به آینده این ساز بسیار خوش‌بین هستم.
تکنیک باید در اختیار شعور و فکر موسیقی باشد
پریچهر خواجه نوازنده قانون و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: خیلی خوشحالم در خدمت نوازندگان جوان ساز قانون هستم. برای من موسیقی ایرانی بسیار پرارزش و پراهمیت است. امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم برای موسیقی کشورمان کاری انجام دهیم و میراث و فرهنگ موسیقی را زنده نگه داریم. زمانی که بنده ساز قانون را زیر نظر خانم سعیدی آغاز کردم، در آن زمان عوام به دلیل اینکه ساختار و صدای آن را کمتر شنیده بودند، نمی‌دانستند قانون چه سازی است و گمان می‌کردند که این ساز عربی یا ترکیه‌ای است. خانم سعیدی همت کردند و شاگردانی مانند من را تربیت کردند. دغدغه بنده فقط موسیقی ایرانی است و خیلی خوشحالم که امروز نوازندگان جوانی چون شما ادامه‌دهنده راه فرهنگ و موسیقی کشور هستید.
وی ادامه داد: موضوع تکنیک یعنی بهره‌برداری از موضوعات نوازندگی. تکنیک باید در اختیار شعور و فکر موسیقی باشد. اصولاً تکنیک یعنی توانایی پشت ساز.
خواجه در پایان در مورد سطح کیفی نوازندگان شرکت‌کننده در این جشنواره گفت: به نظر من سطح اجراهای امسال بسیار بالا بود، خصوصاً رده سنی الف که قطعات بسیار خوبی را از این رده سنی شنیدم. باز تأکید می‌کنم باید دست به دست هم دهیم تا فرهنگمان را گرامی بداریم.
اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم
در پایان این نشست مینا افتاده نوازنده سنتور، موسیقی‌دان و دیگر داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون در مورد اجراهای روز چهاردهم جشنواره موسیقی جوان گفت: بنده متخصص نیستم و در عین حال متخصص هستم! به دلیل این که از سالی که در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل شدم، قانون ساز دوم بنده بود و خوشحالم که در حال حاضر به ساز تخصصی بنده تبدیل شده است. امروز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و خوشحالم که بالاخره یک نوازنده قانون آقا همانند سال گذشته در این جشنواره حضور داشت و بسیار هم زیبا نواختند.
افتاده در پایان تصریح کرد: نکته‌ای که به ذهن من رسید این است که نوازندگان زمانی که روی صحنه می‌آیند باید اضطراب و ترس را از خودشان دور کنند. در حال حاضر کمتر فرصتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود که به صحنه بیایند و برای مخاطبان ساز بنوازند. به همین دلیل باید سعی کنند با آرامش روی صحنه قرار بگیرند و اجراهای بهتری داشته باشند.
سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار می‌شود. بخش موسیقی نواحی از 5 مرداد آغاز شد و پس از 11 روز در 17 مرداد به کار خود پایان داد. با اتمام بخش موسیقی نواحی، اجراهای بخش موسیقی دستگاهی از 19 مردادماه در تالار رودکی آغاز شد که تا جمعه اول شهریور ادامه دارد. در ادامه بخش موسیقی کلاسیک از 2 تا 4 شهریور برگزار خواهد شد.
سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه 5 شهریور در مراسمی در تالار وحدت به کار خود پایان می‌دهد.
هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/183274/اجرای-نوازندگان-ساز-قانون-در-جشنواره-ملی-موسیقی-جوان---نظر-مینا-افتاده،-پریچهر-خواجه-و-ملیحه-سعیدی-را-بخوانید
بستن   چاپ