آریا بانو
خوراکی‌هایی که مسلمانان در عید فطر می‌خورند
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 13:38:12
آریا بانو -
خوراکی‌هایی که مسلمانان در عید فطر می‌خورند
k ٥.٩
٢٢
ایسنا / همزمان با عید سعید فطر و برگزاری جشن در کشورهای مسلمان، خوراک‌ها و شیرینی‌هایی با توجه به آداب و رسوم مردم تهیه می‌شود.
یکی از خوراکی‌های متمایز عراقی‌ها در روز عید فطر، نوعی شیرینی به نام "کلیجه" است که از ترکیب آرد، روغن، شکر مخلوط با خشکبار، کنجد و خرما پخته می‌شود. اعضای خانواده به‌صورت دسته‌جمعی این نوع شیرینی را می‌پزند.
مردم عراق در جنوب بصره، براساس عادت قدیمی، در کوچه‌ها و محله‌ها برای ایجاد مهر و محبت جمع می‌شوند و غذای مخصوصی را با نام «المطبک» که از گوشت و برنج درست شده، با هم می‌خورند. آن‌ها این آداب و رسوم را از آبا و اجداد خود به ارث برده‌اند و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می‌کنند. این آداب و رسوم در کشورهای عربی رواج داشته و در عربستان و کویت نیز همچنان ادامه دارد.
در شهر ریاض عربستان، مردم صبحانه روز عید را به‌طور دسته جمعی می‌خورند. این صبحانه در فضایی باز نزدیک مسجد خورده می‌شود و در آن، ساکنان محله و همسایگان مسجد برای تبریک گفتن و توزیع شیرینی و هدایا به کودکان جمع می‌شوند، هریک از خانواده‌ها با غذاهای مشهور محلی که از خانه آورده است، در این ضیافت شرکت می‌کند، از جمله این غذاهای "کبسه"، "جریش"، " قرصان" و "هریس" است.
"هریس" همان حلیم ایرانی است و مانند حلیم با پخت طولانی گندم و گوشت بره تهیه می‌شود و بسیار نرم است. این غذا را می‌توان با نمک یا شکر و دارچین مصرف کرد .
"جِریش" نوعی حلیم غلیظ است که از بلغور گندم درست می‌شود. جریش غذای محلی استان هرمزگان نیز هست که در ماه رمضان از غذاهای اصلی سفره افطار آن‌ها به‌شمار می‌رود.
"کبسه" ته‌چین عربی و یکی از معروف‌ترین غذاهای این کشور است که اگر به‌دنبال ریشه‌های آن بگردیم، به ترکیبی از آشپزی ایرانی و هندی می‌رسیم.
مردم در مالزی نیز غذاهای سنتی از جمله کیک برنج فشرده و پیچیده‌شده در برگ نارگیل و همچنین غذایی از فلفل تند و گوشت، شیر نارگیل همراه با ادویه‌جات و ترشی تهیه می‌کنند. خوراک دیگری که به‌مناسبت این روز تهیه می‌شود برنج پخته‌شده با شیر نارگیل در چوب بامبو همراه با برگ موز است.
عید فطر در ترکیه به‌دلیل مصرف زیاد شیرینی و آب ‌نبات در این روز، به شکر بایرامی، یعنی عید شکر معروف است.
همچنین برخی از شیرینی‌هایی که مردم لیبی در ایام عید سعید فطربا آن جشن می‌گیرند، دبله، غریبه، مقرود و صویبعات است.
از جمله شیرینی‌هایی که در عید فطر در سوریه طرفدار دارد، عجوه، برازق، مبرومه، بقلاوه و بلوریه است. "عجوه" یکی از محبوب‌ترین خرماهاست که در مدینه کاشته می‌شود. خرما ماده غذایی اصلی در بسیاری از دسرهاست. سویکا نیز نوعی شیرینی است که از خرمای عجوه و آرد جو تهیه می‌شود.
در مصر نیز کیک‌هایی که سرو می‌شود از تنوع زیادی برخوردار است.
باقلوا و کاک پخته از جمله شیرینی‌هایی است که کنار بیسکویت‌های روز عید، در تونس سرو می‌شود.
در آفریقای جنوبی هم بیشتر مردم لباس‌های نو و رنگارنگ می‌پوشند. کیک، بیسکویت، پای، سمبوسه‌ و تارت از جمله خوراکی‌هایی هستند که در این روز سرو می‌شوند. ناهار در جمع‌های خانوادگی خورده می‌شود.
به‌مناسبت روز عید فطر، در پاکستان مردم پس از خواندن نماز در خانواده صبحانه‌ای دسته‌جمعی میل می‌کنند و از شیرینی‌جات و دسرهای بخصوصی مثل شیره خرما که از شیر، کره، خرما، میوه‌ خشک و رشته فرنگی درست شده، لذت می‌برند.
در افغانستان در روز عید با شورنخود، کیک و کلوچه از مهمانان پذیرایی می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/183407/خوراکی‌هایی-که-مسلمانان-در-عید-فطر-می‌خورند
بستن   چاپ