آریا بانو
4گوشه دنیا/ پخت نان تازه با خمیرمایه 4500 ساله!
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 13:40:12
آریا بانو -
4گوشه دنیا/ پخت نان تازه با خمیرمایه 4500 ساله! 2
١٤٧
٠
برترین ها / نان یکی از غذا‌های اصلی است که از ابتدای تمدن بشر به شکل‌های مختلف وجود داشته است. شیموس بلکلی دانشمند، عاشق نان است و اخیرا با استفاده از خمیرمایه 4500ساله نان تازه پخته است.
هیچ چیز مثل نان داغ و تازه اول صبح، روز آدم را خوب نمی‌سازد. مخصوصا اگر در روستا باشی و نان محلی از دست زنان روستایی بگیری و در همان حال و هوای بکر و تازه روستا بنشینی و با پنیر محلی بخوری. مگر می‌شود با بوی نان تازه محلی مست نشد؟
نان یکی از غذا‌های اصلی است که از ابتدای تمدن بشر به شکل‌های مختلف وجود داشته است. شیموس بلکلی (seamus blackley)، دانشمند، عاشق نان است و اخیرا با استفاده از خمیرمایه 4500ساله نان تازه پخته است. جالب است بدانید که این نان به طرزباورنکردنی خوشمزه بوده است. ظاهرا این پروژه یکی از شادترین لحظات عمر این دانشمند بوده است.
او با کمک دو دانشمند (مصرشناس و میکروب‌شناس) نمونه‌های مخمر 4500ساله را از ظروف سفالی مصر باستان جمع‌آوری کرد.
آن‌ها نمونه‌ها را از ظروفی جمع آوری کردند که تصور می‌شد برای پخت نان در مصر باستان استفاده می‌شده اند. بلکلی یک نمونه از مخمر باستانی را نگه داشت و از آرد و جوی آسیاب شده استفاده کرد. بعد از یک هفته انتظار، پخت نان را آغاز کرد.
بلکلی سعی کرد از همان موادی استفاده کند که مصریان باستان برای پخت نان استفاده می‌کردند و می‌گوید: «عطر و طعم این نان با بوی همه نان‌هایی که تا به حال دیده اید فرق دارد. خرده‌های نان سبک و هستند و به راحتی می‌توانید متفاوت بودن آن را احساس کنید.»
هیجان بلکلی قابل درک است. مدتی است که دانشمندان غذا‌های باستانی را بررسی می‌کنند. مصریان عاشق نان بودند و غذای اصلیشان نان بود: مردم همه از هر طبقه و با هر عقیده‌ای در همه وعده‌های غذایی خود نان می‌خوردند.

http://www.banounews.ir/fa/News/183456/4گوشه-دنیا--پخت-نان-تازه-با-خمیرمایه-4500-ساله!
بستن   چاپ