آریا بانو
چطور گرفتگی عضلات بعد از ورزش را درمان کنیم؟
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 13:48:30
آریا بانو -
چطور گرفتگی عضلات بعد از ورزش را درمان کنیم؟
k ١.٤
٠
دونفره / وقتی بعد از مدتها ورزش میکنین بعد از انجام حرکات سنگین که منجربه عرق کردن میشه، بعد از سرد شدن بدن یه دردی تو قسمت عضلاتتون حس میکنین به طوری که تکون خوردن براتون خیلی سخت میشه. اصلا نگران نباشین، این امری طبیعیه و برای همه ممکنه پیش بیاد. در مطلب زیر نکاتی در اختیارتون میذارم که با رعایت کردنش میتونین مقداری از دردش بکاهید.

1. انجام حرکات کششی
حرکات کششی اولین و مهم ترین کار برای کاهش درد ایجاد شده در عضله هاست. وقتی که ورزش میکنین عضله هاتون میگیره و اذیتتون میکنه. ماهیچه دست و پاتونو بکشین و مقداری ماساژ بدین. این حرکات رو باید بعد از تموم شدن تمرینات و در زمانیکه ماهیچهه هاتون گرم هستن و انعطاف پذیری بالاتری دارن، انجام بدین.
2. از غلتک های فومی استفاده کنین
وقتی که بعد از ورزش کردن مقداری درد حس کردین میتونین با استفاده از غلتک های فومی کاهشش بدین. اگه نتونستین غلتک فومی تهیه کنین از توپ تنیس هم میتونین استفاده کنین. غلتوندن فوم باعث کاهش درد و ریلکس شدن عضلات و همچنین موجب بهبود جریان گردش خون در سراسر بدن میشه.

3. کربوهیدرات ها فراموش نشن
مصرف کربوهیدرات مناسب برای جلوگیری از گرفتگی عضلات کار درست و علمییه. قبل از ورزش یا تمرین شدید، غذای غنی از کربوهیدرات رو فراموش نکنین. علاوه بر این، اگه تمرینات طولانی داشتین باید در حین انجام تمرینها هم مواد مقوی بخورین. کربوهیدرات به شکل گلیکوژن توی ماهیچه ها ذخیره میشه تا انرژی رو برای ورزش ذخیره کنه. بعد از ورزش کردن ما ممکنه دچار گرفتگی عضلانی بشیم. عضله هم نیاز به کربوهیدرات و انرژی برای آرامش داره. وقتی که سوخت کافی وجود نداشته باشه، و ما به ورزش و انعقاد عضلاتمون ادامه بدیم، آرامش عضلات کاهش پیدا میکنه و گرفتگی اتفاق می افته.

4. ماساژ یک راه کوتاه و موثر
ماساژ دادن شاید مقداری درد آور باشه اما میتونه میزان زیادی از دردتون رو کاهش بده. بعد از یه ورزش و تمرین سخت بهترین کاری که میتونین برای خودتون انجام بدین ماساژ دادنه. ماساژ دادن عمیق باعث میشه روی بافت های ماهیچه ای تاثیر فوق العاده ای داشته باشه. پس به دنبال ماساژور حرفه ای باشین تا مقداری از دردتونو تسکین بده.

5. یخ مسکن سریع و موثر
یخ میتونه به درمان مفصل متورم و ملتهب کمک کنه. این کار بیشتر از 48 ساعت بعد از یک آسیب موثره. بلافاصله پس از یک تمرین سخت، با دادن مقداری سرما به عضلات میتونین التهاب و درد رو از بین ببرین. کمپرس سرد باعث کاهش جریان خون و التهاب و درد میشه. همچنین بافت های آسیب دیده رو خنثی می کنه، به عنوان یک بی حس کننده موضعی عمل می کنه. توجه داشته باشین که یخ نباید به طور مستقیم به پوستتون برخورد کنه.
6. ورزش رو ناگهانی متوقف نکنید
بعد از ورزش کردن، انجام چند حرکت سبک میتونه مقداری به آروم کردن و رفع گرفتگی عضلاتتون کمک کنه. با انجام این کار گردش خون تو رگهاتون کم کم به حالت طبیعی بر میگرده و از کرخت شدن ماهیچه های نقاط مختلف بدن جلوگیری میکنه. وقتی که عضلتون میگیره سخت ترین کار براتون تکون خوردنه اما باید بدونین که براتون خیلی مفیده و باید انجامش بدین. پس سعی کنین به اندازه ی 15 الی 30دقیقه راه برین یا حرکات سبک کار کنین.


http://www.banounews.ir/fa/News/183675/چطور-گرفتگی-عضلات-بعد-از-ورزش-را-درمان-کنیم؟
بستن   چاپ