آریا بانو
چرا باید در مصرف داروهای کورتیکواستروئید احتیاط کنید؟
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 13:49:14
آریا بانو -
چرا باید در مصرف داروهای کورتیکواستروئید احتیاط کنید؟
٦٠٦
٠
بهداشت نیوز / این داروها از جمله دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، پردنیزولون و ... در اشکال مختلف تزریقی، خوراکی، پماد و قطره، تحت عنوان کورتون، بیشتر شناخته شده اند. این داروها شامل استروئیدهایی هستند که در بخش قشری (کورتکس) غده فوق کلیوی (آدرنال) ساخته می ‌شوند. مصرف کورتون ها تنها باید منوط به تجویز پزشک باشد و آنهم به خاطر عوارض جانبی که در درازمدت غیر قابل جبران هستند:
کورتیکواستروئیدها در طیف گسترده ای از مکانیسم های فیزیولوژیکی از جمله فرایندهای التهابی، سیستم ایمنی بدن، متابولیسم کربوهیدرات ها و ... دخیلند. این داروها برای اهداف درمانی خاص از جمله درمان بیماری کرون، و همچنین از بین بردن درد مفاصل تجویز می شوند.
کورتیکواستروئیدهای استنشاقی: این فرم از داروها برای مبتلایان به آسم و یا مبتلایان به بیماری انسداد مزمن ریوی تجویز می شود. کورتیکواستروئیدهای استنشاقی در مبتلایان به برونشیت حاد که نیاز به اقدامات فوری پزشکی دارند نیز قابل تجویز است.
کورتیکواستروئیدهای خوراکی: این فرم از کورتون ها به شکل قرص بوده و کاربرد اصلی آنها، درمان بیماری های التهابی مانند کرون و کولیت اولسراتیو است.
کورتیکواستروئیدهای موضعی: برای درمان اگزما یا درماتیت آتوپیک و پسوریازیس تجویز می شود. این دسته داروها برای کاهش التهاب نیز قابل استفاده هستند.
کورتیکواستروئیدهای تزریقی: برای برخی بیماری های سیستمیک از نوع خودایمنی، تجویز می شوند. فرمی از این داروها که به صورت عضلانی تزریق می شوند، عمدتا برای درد مفاصل هستند.
به طور معمول، این داروها بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند. بنابراین، شما بیشتر در معرض عفونت ها قرار می گیرید. زیرا این داروها دارای ماده سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند.
علاوه بر این، آنها روی اسکلت بدن اثرات نامطلوبی دارند و می توانند باعث پوکی استخوان و نکروز استخوان شوند.
آنها همچنین ممکن است مشکلات گوارشی مانند پانکراتیت و زخم معده را ایجاد کنند.
این داروها به دلیل احتباس مایعات در بدن، می توانند منجر به افزایش فشار خون شوند.
آکنه و پرمویی برخی از رایج ترین عارضه جانبی کورتون ها هستند.
همچنین تغییرات خلق و خو مانند احساس سرخوشی، بی خوابی، افسردگی و روان پریشی از دیگر عوارض جانبی کورتون ها است.
مشکلات چشمی مانند آب مروارید و گلوکوم نیز ممکن است ظاهر شود.
علاوه بر این ، خطر بروز مشکلات غدد درون ریز و متابولیک با مصرف کورتیکواستروئیدها افزایش می یابد. در این میان خطر ابتلا به دیابت، افزایش وزن و هایپرلیپیدمی نیز وجود دارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/183684/چرا-باید-در-مصرف-داروهای-کورتیکواستروئید-احتیاط-کنید؟
بستن   چاپ