آریا بانو
خطبه غدیر چه نکاتی را می‌آموزد؟
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 13:55:31
آریا بانو -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

٤٣٤
٠
باشگاه خبرنگاران / وقتی پیامبر اکرم (ص) لب برای سخن می‌گشودند، یا نکته‌ای مهم را برای خطابه مد نظر داشتند، از ابتدا نام حضرت حق را می‌آوردند و صفاتشان را بیان می‌کردند. این اتفاق در خطبه غدیر نیز رخ داد. وقتی موضوع ولایت و امامت حضرت علی (ع) مطرح شد، جملات از حمد و سنای خدا آغاز شد؛ حمد و سنایی که خود حاوی نکاتی است.
حجت الاسلام و المسلمین کفیل کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در خطبه غدیر که فرمایشات نورانی پیامبر اعظم (ص) است، نکات بسیار مهمی برای همه ما تبیین شده است. جالب است که خطبه برای یک روز نیست؛ این خطبه برای عالمیان تا قیامت گفته شده است که چگونه زندگی کنند. پیامبر اکرم (ص) به نکته اولی که به آن اشاره می‌کنند، خداشناسی است و در همه جا آغاز سخنرانی پیامبر اکرم (ص) با توحید و بیان اوصاف حضرت حق بود.
وی افزود: آغازگر خطبه غدیر بحث توحید بود؛ عبارت قابل تامل در ابتدا این است؛ «اَحْمَدُهُ کَثیراً» پیامبر (ص) خدا را معرفی می‌کنند و می‌گویند، حالا که خدا با این همه صفات است، او را شکر و حمد می‌کنم. رسول خدا (ص) همیشه یک نکته‌ای را ذکر می‌کنند. باید پیوند ما با خدا دائمی باشد. ایشان می‌فرمایند در راحتی، سختی، شادی، رنج و ... یعنی در همه احوال با خدا ارتباط برقرار کنیم که این ارتباط نباید مقطعی باشد. نکته نخستی که از خطبه غدیر می‌آموزیم این است که خدا را بشناسیم و ارتباطمان دائمی باشد. جرا بعضی‌ها حمد و شکرشان دائمی نیست؟ چرا بعضی‌ها خدا را کم ستایش می‌کنند؟ علت این است که نمی‌دانند حضرت حق کیست. وقتی انسان خدا را شناخت به خدا و رسول خدا (ص) ایمان می‌آورد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند، أَسْمَعُ لاَِمْرِهِ وَاُطیعُ حرف او (خدا) را می‌شنوم و اطاعت می‌کنم. می‌دانید چرا گناه می‌کنیم و اطاعت نمی‌کنیم؟ چون در این شناخت پایمان می‌لنگد. دغدغه پیامبر اکرم (ص) یک نکته بود؛ خدا از چه راضی است. هر چی خدا راضی است به آن کار مبادرت می‌کنم و آن را انجام می‌دهم. وقتی به جلسه‌ای می‌رویم باید در نظر داشته باشیم که خدا راضی است یا نه.
حجت الاسلام و المسلمین کفیل گفت:نخستین سوغات غدیر، شکر، رضایت و پیوند و ارتباط دائمی با خداست که این حرکت باید بر اساس رضایت حضرت حق باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/183765/خطبه-غدیر-چه-نکاتی-را-می‌آموزد؟
بستن   چاپ