آریا بانو
تبلیغات روی اعصاب شبکه پویا
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 14:15:32
آریا بانو -
تبلیغات روی اعصاب شبکه پویا
٧٦١
٤
خراسان / مدتی است که پخش تبلیغات در شبکه پویا مورد انتقاد والدین و مخاطبان تلویزیون است اما این مشکل همچنان پابرجاست و اعتراض‌ها و انتقادها هم باعث نشده، برای ممنوع شدن پخش تبلیغات در شبکه پویا اقدامی شود. تقریبا یک ماه قبل، محمد سرشار مدیر شبکه پویا در برنامه «سلام صبح بخیر» درباره پخش تبلیغات در شبکه پویا گفت پخش آگهی در حوزه اختیارات مدیر شبکه نیست و حتی دخالت آن‌ها باعث می‌شود که جریمه شوند. او در این برنامه از نمایندگان مجلس درخواست کرد پخش آگهی از شبکه کودک و نوجوان ممنوع شود، اما همچنان شاهد پخش آگهی از شبکه کودک هستیم و در روزهای گذشته موج جدیدی از انتقادها با #پویا_بدون_تبلیغات در فضای مجازی به راه افتاده است.
از تبلت مخصوص کودکان تا رب گوجه‌فرنگی
طبق جدول پخش شبکه پویا، روزانه در میان برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان، 20 نوبت آگهی بازرگانی پخش می‌شود. موضوع بدتر این است که تبلیغات تنها مختص محصولات ویژه کودکان نیست و مخاطب کودک یا نوجوان، باید از انواع خوراکی‌ها و مواد غذایی مانند ما‌ء‌الشعیر و رب گوجه‌فرنگی فلان گرفته تا فرش و تبلت، شاهد پخش آگهی بازرگانی در شبکه پویا باشد! کاربری در انتقاد به این موضوع نوشته است: «آقاى واحد بازرگانى صداوسیما! تختخواب فانتزى و فرش عروسکى، دیگه شیر و بیسکویت نیست که تو این وانفساى شرایط اقتصادى جامعه، با زبون بچه‌ها از شبکه پویا پخش مى‌کنین!» دیگری این گونه نوشته است: «فرش، دوغ، سس، کنسرو رب گوجه‌فرنگی، یه بخش کوچولویی از تبلیغات شبکه پویاست. آخه اینا چه ربطی به بچه داره؟ جدا از این، پخش تبلیغات از شبکه پویا ظلم به بچه‌ها نیست؟»
تاثیر منفی تبلیغات، تناقض در آموزش‌ها
علاوه بر نوع محصولی که در شبکه پویا تبلیغ می‌شود، تبلیغ هر کالا یا خوراکی می‌تواند پیامدهای منفی زیادی داشته باشد. یعنی از هر طرف که به ماجرای پخش تبلیغات در شبکه کودک نگاه کنیم، این موضوع به ضرر مخاطب کودک و خانواده‌هاست. کودکان تحت تأثیر رنگ و لعاب تبلیغات قرار می‌گیرند و آن‌ها را کاملاً باور می‌کنند، بنابراین تبلیغ خوراکی‌های مضر و اجناس گران‌قیمت، تأثیرات منفی روی مخاطب کودک می‌گذارد. بارها در شبکه پویا، در قالب برنامه و پویانمایی‌های مختلف به کودکان آموزش داده می‌شود که خوراکی‌های مضر نخورند، سرگرم بازی‌های رایانه ای و موبایلی نشوند و سراغ گوشی تلفن همراه و تبلت نروند، اما وقتی درست برعکس این توصیه‌ها، تبلت مخصوص کودکان(!) و انواع خوراکی‌ها در شبکه کودک تبلیغ می‌شود دیگر چگونه می‌توان انتظار داشت آموزش‌ها تاثیرگذار باشد؟! کاربری در انتقاد به اثر منفی تبلیغاتی که از شبکه پویا پخش می‌شود نوشته است: «دقت کردین بچه‌ها و خانم‌هایی که تو تبلیغات بازرگانی نمایش داده میشن اغلب بور و چشم‌رنگی هستن؟ این باعث میشه اعتماد به نفس بچه‌های بیننده ازبین بره به بچه‌ها ناخودآگاه این طور القا میشه که چشم رنگی و موی بور یه ارزشه.»

http://www.banounews.ir/fa/News/184040/تبلیغات-روی-اعصاب-شبکه-پویا
بستن   چاپ