آریا بانو
فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی
جمعه 25 مرداد 1398 - 14:57:12
آریا بانو - علی یدالهی گفت: ساختار "رخت‌شور شاه" سنتی و ترکیبی از سیاه‌بازی و مجلس زنانه است.


سرویس تئاتر هنرآنلاین ، نمایش "رخت‌شور شاه" به نویسندگی بابک لطفی خواجه پاشا و کارگردانی علی یدالهی امروز جمعه 25 مردادماه در آخرین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ساعت 18 و 20 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت.
علی یدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "رخت‌شور شاه" و اجرای این اثر در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی گفت: این نمایشنامه را به پیشنهاد یکی از دوستان انتخاب کردم و قرار بود آن را با حضور جوان‌ها اجرا کنیم. زمانی‌که متن را خواندم به نظرم بسیار طولانی آمد و با اجازه نویسنده بر آن شدم تا آن را به اتفاق فرهاد نقدعلی، بازنویسی کنیم.
او در ادامه اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این اثر این است که مربوط به دوران قاجار بوده و دارای فضایی خیالی است که این فضا مناسب نمایش‌های سنتی ایرانی است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این نمایش بازی در بازی است که در مجالس زنانه قدیمی اتفاق می‌افتاد، داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: یک روز پیش از تاج‌گذای احمدشاه، دربار شاه شلوغ شده و شورش‌ها و تیراندازی‌هایی در آن صورت می‌گیرد. انسی دختر یکی از درباریان از این بلبشو استفاده کرده و می‌خواهد تا همسر شاه شود. شاه که متوجه این موضوع می‌شود به رخت‌شورخانه دربار، فرار کرده و با پوشش زنانه در نظر دارد تا از دست انسی بگریزد. با این حال شاه چیزی می‌گوید که از سوی دختر شناخته می‌شود و انسی شاه را تهدید کرده که در صورتی‌که با او ازدواج نکند، آینده را به شاه نشان خواهد داد...
یدالهی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده است، درباره سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: ساختار این اثر نمایش سنتی و ترکیبی از سیاه‌بازی و مجلس زنانه است که بسیار علاقمند به تجربه این فضا در کارگردانی بودم.
کارگردان نمایش "تمنا" درباره طراحی‌ها و موسیقی نمایش "رخت‌شور شاه" اظهار کرد: طراحی صحنه این نمایش را خودم انجام داده‌ام و طراحی لباس و حرکت آن نوید فرح‌مرزی است. مخاطب با فضای یک رخت‌شورخانه در صحنه مواجه می‌شود و از سایه‌بازی روی دیوار رخت‌شورخانه استفاده شده است. موسیقی نمایش نیز به صورت زنده با استفاده از سازهای تار، کمانچه و تنبک نواخته می‌شود.
علی یدالهی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: بانیان جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی تمام تلاش‌شان را برای این رویداد انجام داده‌اند. همواره دغدغه نمایش‌های آئینی و سنتی را داشته‌ام و علاقمندم که این گونه نمایشی حفظ شود و امیدوارم که مسئولان عالی رتبه نیز نگران نمایش‌های آئینی و سنتی کشورمان باشند و تماشاخانه‎‌‌ای به این منظور در اختیار گروه‌های نمایشی قرار دهند.
او همچنین افزود: امیدوارم شاخه دانشگاهی برای نمایش‌های آئینی و سنتی در نظر گرفته شود و تنها به دو واحد دانشگاهی ختم نشود و فارغ‌التحصیلانی داشته باشد که به گونه نمایشی واقف و آگاه باشند.
نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تا 26 مردادماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در کاشان و تهران برگزار می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/185608/فرار-احمدشاه-به-رخت‌شورخانه-دربار---روایت-علی-یدالهی-از-نمایش-"رخت‌شور-شاه"-در-جشنواره-نمایش‌های-آئینی-و-سنتی
بستن   چاپ