آریا بانو
بهایی که دولت به ورزش زنان داد
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 08:47:35
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- کسب نخستین مدال المپیک تاریخ ورزش زنان ایران، انتخاب نخستین نماینده سرپرست زن کاروان بازی‌های آسیایی، افتخار پرچمداری زنان، پایان انتظار 38 ساله دختران بسکتبالیست برای حضور در رقابت ها بین المللی با حفظ حجاب اسلامی و حضور خانواده ها در سالن های ورزشی تنها گوشه ای از بها دادن دولت تدبیر و امید به ورزش زنان است که در سال های اخیر با کسب افتخارآفرینی در عرصه های آسیایی و المپیکی، آنان را به چهره‌های مطرح و شناخته شده در محافل بین المللی مبدل کرد.

اما سر آغاز خیز بلند زنان ورزشکار در دولت تدبیر و امید به موفقیت زنان ورزشکار در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون باز می گردد که با 2 مدال طلای ارزشمند برای نخستین بار توسط «نجمه خدمتی» در تیراندازی و «حمیده عباسعلی» در کاراته نمایش دیگری از حضور زنان ورزشکار ایران را در قاره کهن به تصویر کشیدند. در این برهه، زنان ورزشکار کشورمان برای نخستین بار در دوران پس از انقلاب توانستند با وجود تمام محدودیت ها علاوه بر کسب 2 مدال طلای ارزشمند در مجموع 16 مدال برای ایران تصاحب کنند.
کمی پس از این موفقیت، زنان ورزشکار در المپیک 2016 ریو با کسب 9 سهمیه علاوه بر شکستن رکود المپیک لندن، رکورددار بیشترین کسب سهمیه از بازی های المپیک 1996آتلانتا تا 2016 ریو را به خود اختصاص دادند و در نمایشی قدرتمندانه با ثبت نخستین مدال تاریخ ورزش زنان کشورمان بدست «کیمیا علیزاده» بانوی تکواندکار، جلوه ای از شکوه و اقتدار زن ورزشکار محجبه ایران را به رخ جهانیان کشیده شد.
کسب 9 سهمیه زنان ورزشکار ایران در المپیک ریو 2016
همچنین با کسب 9 سهمیه و تصاحب نخستین مدال المپیک زنان در بازی‌های ریو سهم مدال‌آوری زنان پس از انقلاب از صفر به 13 درصد رسید.

اما معرفی چهره‌های زنان ورزشکار به همین جا ختم نشد و به بازی‌آسیایی 2018 جاکارتا هم راه یافت. از این منظر که با اعزام 98 ورزشکار زن برای نخستین بار در بازی‌های آسیایی، کبدی زنان با برتری تاریخی برابر هند در فینال، موفق شد اولین طلای تیمی زنان ایران را در این آوردگاه بزرگ به ثبت برساند.
کسب نخستین طلای تیمی زنان ورزشکار در تاریخ بازی های آسیایی
از دیگر ثمره این حضور کسب نقره ارزشمند «زهرا کیانی» بود که برای نخستین بار نام خود را در تاریخ تالو زنان (ووشو) ثبت کرد و «تهمینه کربلایی» هم در اولین حضور پنچاک سیلات با برنز درخشید. اما از افتخارات دیگر ورزش حوزه زنان انتخاب نخستین نماینده سرپرست زن کاروان بازی‌های آسیایی بود که «مهین فرهادی زاد» معاون کنونی ورزش زنان وزارت ورزش به عنوان نماینده سرپرست کاروان بازی‌های آسیایی، برای نخستین بار رکورد جدیدی در تاریخ ورزش بانوان کشورمان ثبت کرد. همچنین ثبت 33 نشان مختلف در مجموع 2 دوره حضور زنان در بازی‌های آسیایی در دولت تدبیر و امید برگی از موفقیت های زنان ورزشکار است که در تقویم ماندگار شد.
کسب نخستین مدال تاریخ ووشو تالو زنان توسط زهرا کیانی در بازی‌های آسیایی 2018
در المپیک نوجوانان 2014 چین، دختران که از مجموع 16 ورزشکار تنها 2 ورزشکار دختر به رویداد اعزام شدند که تنها مدال طلا توسط کیمیای تکواندوی ایران تصاحب شد و توانست سهم مدال آوری زنان از مجموع مدال های کسب شده در بازی های المپیک نوجوانان 2014 از صفر به 17 درصد ارتقا دهد و این منجر شد تا در المپیک جوانان 2018 آرژانتین از مجموع 49 ورزشکار اعزامی این بار 14 ورزشکار دختر به این رویداد اعزام شوند که نمایندگان جوان کشورمان با کسب 14 نشان مختلف و 17 پله صعود، از بین 206 کشور جزو هفت کشور برتر جهان شوند.
ا

همچنین حضور موفق زنان ورزشکار معلول ایران هم در سال های اخیر با کسب افتخارآفرینی در عرصه‌های آسیایی و المپیکی، این بار در مرز هشت سالگی بازی های پاراآسیایی با کسب 44 نشان در جاکارتا بار دیگر خوش درخشیدند و یکی از مهمترین پیام ها در سومین دوره بازیهای پاراآسیایی جاکارتا حضور قدرتمندانه زنان در این برهه این بود که توانستند دوشادوش مردان و حتی بهتر از آنان برای کشور افتخار آفرینی کنند و در تداوم رکوردشکنی برای نخستین بار پس از 2 دهه تلاش، شمار مدال های خود را در سه رنگ طلا، نقره و برنز 2 رقمی کنند.
بر این اساس سهم مدال آوری زنان در نخستین حضور در بازی های پاراآسیایی از 18 درصد به 32 درصد افزایش یافت.

مدال آوران زنان ورزشکار در پاراآسیایی 2018‌
در المپیک و پارالمپیک زمستانی با توجه به اینکه ورزشکاران زن ایران تاکنون در این بازی‌ها مدالی کسب نکرده‌اند، اما میزان رشد حضور آنها قابل توجه است. در بخش المپیک زمستانی حضور زنان در المپیک 2010 از 25 درصد به 50 درصد در المپیک زمستانی 2018 با افزایش 2 برابری همراه بود که در پارالمپیک زمستانی هم این حضور از صفر به 40 درصد در سال 2018 افزایش چشمگیری داشته است.
المپیک زمستانی
اما در ادامه این گزارش به بخشی از افتخارات ورزش زنان در 6 سال اخیر اشاره می شود.
- کسب 62 کرسی بین المللی
- برپایی نخستین کنگره زنان حقوقدان ورزشی جهان در ایران
- افتخار پرچمداری کاروان ایران توســط «زهرا نعمتی» در المپیک 2016 ریو، «آوا جوادی» در بازیهای المپیک زمستانی 2016 نروژ، «عشرت کردستانی» در پارالمپیک 2016 ریو
- افتخارآفرینی زهرا نعمتی در کســب سهمیه المپیک و پارالمپیک 2016 ریو دررشته تیراندازی با کمان برای نخستین بار
- تصدی ریاست فدراسیون‌های ورزشی توسط زنان
- انتصاب رییس گروه زنان استان‌های کشور به عنوان مشاور مدیران کل ورزش و جوانان
- عضویت زنان در شــورای ساماندهی پوشــش تیم های ملی بانوان با هدف سیاست گذاری و نظارت بر اجرا
- عضویت زنان به عنوان نماینده ورزشــکاران در مجامع انتخاباتی فدراســیونهای ورزشی، نواب رییس زنان در فدراســیون‌های ورزشــی
- افزایش تعداد اماکن ورزشی ویژه زنان به 440 سالن ورزشی
- احیا فدراسیون اسلامی ورزش زنان با هدف توسعه ورزش قهرمانی زنان در عرصه های بین المللی
- تعداد ورزشکاران زن سازمان یافته به بیش از 13 هزار نفر
- تعداد مربیان زن ورزشی به بیش از 10 هزار نفر
- اعزام 137 نفر داور زن جهت قضاوت در رویدادهای بین المللی
- بهره‌گیری از 12 هزار زن متخصص در جایگاه‌های مدیریتی ورزش کشور

http://www.banounews.ir/fa/News/186379/بهایی-که-دولت-به-ورزش-زنان-داد
بستن   چاپ