آریا بانو
تشدید مشکلات قلبی با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 09:30:01
آریا بانو - سلامانه: امروزه بسیاری از جوانان و به خصوص ورزشکاران از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای تامین انرژی بدن و افزایش سرعت ریکاوری خود استفاده می‌کنند.
به گزارش سرویس ترجمه سلامانه، بنابر تازه‌ترین تحقیقات منتشر شده در Health مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا که به یکی از نوشیدنی‌های پر طرفدار این روزها تبدیل شده تاثیری منفی بر کارکرد قلب و ریتم آن خواهد داشت. تحقیقات انجام شده در انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در بین جوانان در حال افزایش است که در آینده آنها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به مشکلاتی همچون فشار خون بالا، ضربان نامنظم قلب، تشنج، سکته مغزی و حمله قلبی گره خورده است. همچنین در تحقیقات دیگری به اثبات رسیده مصرف این نوشیدنی‌ها ممکن است تا حدی عملکرد رگ‌های خونی را مختل کند.
یکی از بزرگترین معایب نوشیدنی‌های انرژی‌زا این است که اغلب آنها علاوه بر یک یا چند محرک اضافی مانند جنسینگ و گوآرانا حاوی کافئین نیز هستند. این گیاهان در ترکیب با کافئین نتیجه نامطلوبی بر بدن خواهند گذاشت. به این ترتیب مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا حتی برای ورزشکاران و بزرگسالان سالم نیز توصیه نمی‌شود چراکه علاوه بر عوارض جانبی احتمالی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا علائم خستگی را پنهان می‌کنند و این پنهان شدن خستگی و نداشتن استراحت سرانجام بدن شما را از حالت تعادل خارج خواهد کرد.
پس با توجه به معایب مصرف این نوشیدنی‌ها به دنبال جایگزین کردن آن با راه‌هایی سالم‌تر باشید. وقتی صحبت از انرژی بدن می‌شود، بی‌شک عواملی چون خواب، تغذیه، هیدراتاسیون، مدیریت استرس و فعالیت بدنی در آن تاثیرگذار هستند.
پس برای بهبود و تقویت انرژی بدن به نکات زیر توجه کنید:
- برای داشتن خوابی بهتر و با کیفیت 30 تا 60 دقیقه زودتر بخوابید.
- از غذاهای تازه و فرآوری نشده استفاده کنید.
- آب را به عنوان نوشیدنی مهم خود انتخاب کنید و روزانه 8 لیتر آب بنوشید.
- یک برنامه مدیتیشن آزاد و پنج دقیقه‌ای را برای کمک به مدیریت استرس خود در نظر بگیرید.
- پیاده‌روی روزانه را در برنامه خود قرار دهید.
- اگر احساس می‌کنید به یک آسانسور انرژی فوری نیاز دارید، چای سبز را امتحان کنید. چای سبز به دلیل داشتن ماده طبیعی ال-تانین، احساس آرامش به همراه هوشیاری را برای شما به ارمغان می‌آورد.
- از مصرف خوراکی‌های حاوی مواد افزودنی همچون شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی خودداری کنید.
- شش ساعت قبل از شروع خواب، از نوشیدن هر منبع کافئین پرهیز کنید تا در خواب شما اختلال ایجاد نشود و به یاد داشته باشید که کلید انرژی پایدار، حفظ تعادل بدن و ذهن شماست.
با این قدم‌های کوچکی که برای حفظ سلامتی خود برداشته‌اید بی‌شک بازده انرژی شما بیشتر خواهد شد و دیگر نیازی به تقویت مصنوعی از طریق نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیست.

http://www.banounews.ir/fa/News/186474/تشدید-مشکلات-قلبی-با-مصرف-نوشیدنی‌های-انرژی‌زا
بستن   چاپ