آریا بانو
حمامی 412ساله وقفی با 13 لایه نقاشی + تصاویر
سه شنبه 4 مهر 1396 - 5:02:53 AM
تسنیم - خانواده و جوانان
بانو نیوز - در این حمام که نوعی گالری نقاشی است، نقاشی‌های زیبایی وجود دارد، به‌طوری که در زمان‌های مختلف و به‌فراخور مسائل اجتماعی هر روزگار؛ نقاشی‌هایی به‌روی سقف این حمام کشیده شده است، به‌صورتی که 13 لایه نقاشی به‌روی دیوارها در گذر تاریخ جا خوش کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، در جوار حرم امام رضا(ع)؛ حمامی با قدمت 412 سال قرار دارد که امروزه تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است که به آن "حمام مهدی‌قلی‌بیک" می‌گویند که مربوط به دوره صفویه است و کسانی که می‌خواهند از این حمام زیبا و دیدنی بازدید کنند باید در مشهد به ابتدای بازار بزرگ، جنب مسجد شاه رفته تا این اثر تاریخی را که 40 سال است به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است بازدید کنند.

در این حمام که به‌نوعی گالری نقاشی هم به حساب می‌آید نقاشی‌های بسیار زیبایی وجود دارد، به‌طوری که در زمان‌های مختلف و به‌فراخور مسائل اجتماعی هر روزگاری؛ نقاشی‌های متعددی به‌روی دیوارها، علی الخصوص سقف این حمام کشیده شده است، به‌صورتی که 13 لایه نقاشی به‌روی دیوارها در گذر تاریخ جا خوش کرده است.
در شهر مشهد و در راسته بازار بزرگ و نزدیک به مسجد هفتاد و دو تن امروزی فضای حمام قدیمی مهدی‌قلی‌بیک بنای یکی از امرای تیموری معروف به مسجد قرار دارد که به سال 1027 قمری ساخته شده است. این حمام مجموعه‌ای از فضاهای متعدد بوده و بزرگترین و زیباترین بخش آن بخش بینه حمام با هشت ستون و تزئینات نقاشی است.

این بنا وقف آستان قدس رضوی شد که پس از مرمت و بازسازی در سال 1385ش به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد. در این موزه اشیایی از قبیل لوازم مورد نیاز در حمام‌های قدیمی، انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، بخش نمایشگاه عکس قدیم و مردم‌شناسی به نمایش درآمده است.

انتهای پیام/*

http://www.banounews.ir/fa/News/18658/حمامی-412ساله-وقفی-با-13-لایه-نقاشی---تصاویر
بستن   چاپ