آریا بانو
شرایطی که انسان‌ها را به کارهای وحشتناک وا می‌دارد / روایت احسان زمانی از نمایش "چند زندگی سگ"
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 10:37:39
آریا بانو - احسان زمانی گفت: "چند زندگی سگی" اثری اپیزودیک است که هر اپیزود موضوع و ژانری متفاوت دارد.


سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "چند زندگی سگی" نوشته و کار احسان امانی از 24 مردادماه ساعت 17 در سالن شماره 1 خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران این نمایش پویا باغی، پریا جعفرمحمدی، یاسمن حسینی، عرفان رضوی، کیان طایفه، شکیلا علی پناهی، آرین کبیری، ملیکا کیارستمی، مهدی ملک، شقایق موسوی و علی هدایتی هستند.
احسان امانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شگل‌گیری نمایش "چند زندگی سگی" گفت: همیشه بسیار علاقمند بودم که اثر نمایشی اپیزودیک که داستان‌های آن با هم مرتبط باشند را روی صحنه آورم اما این بار دوست داشتم که نمایشی را آماده کنم که هر اپیزود موضوع و ژانری متفاوت داشته باشد و همچنین پارادوکس کمدی و جدی در آن ایجاد شود. براین اساس "چند زندگی سگی" را آماده اجرا کردم که خوشبختانه این اثر نمایشی آنگونه است که در ذهنم به آن علاقمند بودم.
او با بیان اینکه این اثر نمایشی موقعیت‌های خارجی و ایرانی دارد که به هم مربوطند، خاطرنشان کرد: موضوع این نمایش درباره قتلی است که در یک ساختمان اتفاق می‌افتد که این مسئله به قتلی خارج از ایران نیز مرتبط است. در مجموع در این اثر نمایشی یک قتل، یک خفت‌گیری، یک شکنجه اتفاق می‌افتد که هیچ یک از شخصیت‌های رقم‌زننده این اتفاقات انسان‌های بدی نیستند، بلکه شرایط آن‌ها را به این کار واداشته است.
کارگردان نمایش‌های "اسلحه آمریکایی"، "جک قاتل" و "قربانیان بدنام" با اشاره به اینکه تمرینات نمایش "چند زندگی سگی" 4 ماه به صورت فشرده انجام شد، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر نمایشی عنوان کرد: این اثر نمایشی اپیزدیک، کاملاً رئال اجرا می‌شود و نورپرداری آن بسیار خاص است.
او درباره طراحی صحنه و موسیقی‌های این نمایش یادآور شد: در ابتدای نمایش، تابوت بزرگی در صحنه دیده می‌شود که در پشت آن و انتهای صحنه اتومبیلی قرار دارد که با نور چراغ اتومبیل مانورهایی در صحنه داده می‌شود. موسیقی نمایش انتخابی است و خوشبختانه تماشاگرانی که تاکنون به تماشای این نمایش نشسته‌اند از نورپردازی و موسیقی این اثر به خوبی یاد کرده‌اند.
این نویسنده و کارگردان در پایان صحبت‌هایش گفت: بسیاری از افرادی که به تماشای این اثر نمایشی نشسته‌اند عنوان کرده‌اند که نمایش پیچیده است و چیزی از آن نفهمیده‌اند و به ما گفتند که چرا آن را قابل فهم‌تر نکردید و به آن‌ها پاسخ دادم که من 4 ماه تمرین نکرده‌ام که شما در 90 دقیقه همه چیز را متوجه شوید. شما باید کدبرداری کنید چراکه در همه جا نشانه‌ها و کدهایی را قرار داده‌ام که اگر آن‌ها را رمزگشایی کنید متوجه همه نمایش خواهید شد.
دیگر عوامل نمایش "چند زندگی سگی" عبارتند از: دستیار کارگردان: کیمیا شاهرخی، مدیر تولید: علی هدایتی، مدیر صحنه: سیاوش آرام، طراح گریم: طهورا نبیان، طراح پوستر: آرین کبیری و کیان طایفه، کارگردان تیزر: احسان امانی، تصویربردار: ایلا حقیقی و میلاد مشتاق، نورپرداز: علی حبیبی، تدوین: محمدرضا جعفری معطر، عکاس: فاطیما اسماعیلی و ایلا حقیقی، مشاور امور رسانه: ناصر ارباب و گرافیست: عادل منتظری امیری.
علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/187016/شرایطی-که-انسان‌ها-را-به-کارهای-وحشتناک-وا-می‌دارد---روایت-احسان-زمانی-از-نمایش-"چند-زندگی-سگ"
بستن   چاپ