آریا بانو
روزی که بدعهدی صدام جهانی شد
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 10:30:04
آریا بانو - امروز 30 مردادماه سالروز عملیات پدافندی شرهانی است که در سال 1367 انجام شد.

سرانجام بعد از فراز و نشیب‌های چهارماه اولیه سال 1367، 29 مردادماه همان سال آتش‌بس رسمی بین ایران و عراق آغاز شد. وضعیت عمومی تمام مناطق آرام و بدون حادثه گزارش شد.
در منطقه شرهانی، تدبیر لشکر 77 خراسان از نیروی زمینی ارتش بر این قرار گرفت تا قبل از 29 مرداد ماه 1367 و شروع آتش‌بس، با گردان تجدیدسازمان شده «791 تکاور» که از «تیپ 45» مأموریت گرفته بود؛ مواضعی را در غرب رودخانه دویرج در منطقه شرهانی اشغال کند.
هرچند این اقدام قبل از شروع آتش‌بس صورت پذیرفت ولی نیروهای عراقی مستقر در منطقه نسبت به نحوه استقرار یگان‌های ایران اعتراض داشته و اظهار داشتند که منطقه اشغال شده توسط ایران بعد از شروع آتش‌بس اشغال گردیده است. مذاکرات طرفین به نتیجه نرسید و علی‌رغم آمادگی سربازان و افسران برای یک درگیری شدید، به دلیل دستور اکید تیراندازی نکردن و جلوگیری از نقض آتش‌بس توسط ایران، نیروهای حاضر در منطقه به محاصره ده‌ها دستگاه تانک عراقی درآمده و آخرین اقدام عراق در جنگ به طور ناجوانمردانه صورت گرفت.
در نتیجه این عملیات، با به محاصره درآمدن نیروهای خودی، فرمانده ایرانی منطقه در حضور ناظران سازمان ملل جهت صحبت با طرف عراقی به مواضع عراقی‌ها مراجعه کرد که در آن محل بازداشت و سپس به اسارت درآمد و متعاقب آن 700 نفر دیگر از نیروهای 2500 نفری حاضر در منطقه به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.
در این عملیات با تدبیر فرمانده ایرانی که به اسارت دشمن درآمده بود با تماس به وسیله بی‌سیم با یگان‌های خودی و صدور پیام لازم حدود 1800 نفر از نیروهای ایرانی از رودخانه «دوبرج» عبور کرده و در ساحل شرقی مواضع پدافندی اتخاذ کردند و در نتیجه تعداد اسرا تقلیل یافت.
به جز اسارت نیروهای ایرانی، تلفات و ضایعاتی در این عملیات به وجود نیامد.

http://www.banounews.ir/fa/News/188251/روزی-که-بدعهدی-صدام-جهانی-شد
بستن   چاپ