آریا بانو
کشف یک رویکرد جدید برای درمان اعصاب آسیب‌دیده
يکشنبه 3 شهريور 1398 - 09:59:57
آریا بانو - سلامانه: محققان دپارتمان فیزیولوژی سلولی در دانشگاه رور بوخوم آلمان موفق به کشف مکانیسمی شده‌اند که امکان ترمیم و درمان اعصاب آسیب‌دیده را فراهم می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، صدمات و جراحت‌های وارد شده به رشته‌های عصبی مغز، نخاع و اعصاب بینایی معمولا منجر به ضعف در عملکرد این اعصاب می‌شوند و پس از آن رشته‌های عصبی قادر به ترمیم و رشد مجدد نیستند.
محققان دپارتمان فیزیولوژی سلولی در دانشگاه رور بوخوم آلمان موفق به کشف مکانیسمی شده‌اند که این مشکل را حل می‌کند و امکان رشد مجدد این رشته‌های عصبی را فراهم می‌کند.
به مجموعه مغز، نخاع و سلول‌های عصبی بینایی سیستم عصبی مرکزی گفته می‌شود. اگر آسیبی به رشته‌های عصبی که آکسون نام دارند وارد شود، ‌ این رشته ها قادر به ترمیم خود نیستند و جراحت دائمی خواهد بود. مطالعات جدید نشان می‌دهد با حذف یک پروتئین مهارکننده به نام PTEN می‌توان بخشی از ظرفیت ترمیم و احیا در سلول‌های عصبی را بازیابی کرد. البته حذف مستقیم این پروتئین می‌تواند سلول را تحریک و منجر به ایجاد سرطان شود و این مکانیسم در مدل‌های انسانی باید با رویکرد و ملاحظات دیگری صورت گیرد.
در ادامه مطالعات آمده است حذف پروتئین PTEN مانع از تولید آنزیمی به نام GSK3 می‌شود. این آنزیم پروتئین دیگری به نام CRMP2 را مهار می‌کند. بنابراین حذف پروتئین PTEN به طور غیر مستقیم منجر به مهار CRMP2 می‌شود. در این صورت با حذف مستقیم CRMP2 می‌تواند از عوارض جانبی ناخواسته مانند بروز سرطان اجتناب کرد و قابلیت ترمیم سلول‌ عصبی را بازیابی کرد.
این روش در مدل‌های حیوانی مورد بررسی قرار گرفته و نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications Biology منتشر شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/189166/کشف-یک-رویکرد-جدید-برای-درمان-اعصاب-آسیب‌دیده
بستن   چاپ