آریا بانو
کیک وانیلی نرم و پفی
یکشنبه 3 شهریور 1398 - 3:18:37 PM
آریا بانو -

برترین ها / کیک وانیلی شاید مشهورترین کیک در میان همه کیک‌ها باشد. این کیک پایه بسیاری از کیک‌های صبحانه، عصرانه و حتی کیک‌های مهمانی است. این دستورالعمل به شما یک کیک وانیلی کلاسیک و بی نقص می‌دهد. خوبی این دستور این است که تنها با دو تخم‌مرغ می‌توانید یک کیک وانیلی خوشمزه داشته باشید.
مواد لازم
آرد: 2 و 1/4 پیمانه (به اضافه مقداری برای کف قالب‌ها)
شکر: 1 و 1/3 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری
کره: 1/2 پیمانه (100 گرم)
اسانس وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
شیر: 1 پیمانه، 2 درصد چربی
تخم‌مرغ: 2 عدد بزرگ
طرز تهیه:
1. همه مواد را روی میز کار بگذارید.
2. کره را به مربع‌های کوچکی در حد 2 قاشق غذاخوری تقسیم کنید. اگر مواد سرد و در یخچال بودند، آن‌ها را به دمای اتاق برسانید.
3. فر را با حرارت 175 درجه سلسیوس روشن کنید.
4. 2 قالب گرد کیک به قطر 22 سانتی‌متر را با کره چرب کرده، سپس آردپاشی کنید.
5. آرد، شکر، بیکینگ‌پودر و نمک را در کاسه همزن با قطعه مخلوط کن یا در کاسه مخلوط با اندازه متوسط بریزید. مواد را با هم مخلوط کنید تا این مواد خشک با هم خوب ترکیب شوند.
6. کره را به مواد خشک اضافه کرده و با سرعت پایین مواد را بهم بزنید و خوب مخلوط کنید تا موقعی که یک مخلوط دانه‌دار بوجود آید. بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه این کار را انجام دهید. مواد را از بالای کاسه به سمت پایین برانید تا با بقیه مواد مخلوط شوند.
7. اسانس وانیل را اضافه کنید و با سرعت پایین مخلوط کنید سپس به آرامی شیر را اضافه کنید. همزن را نگه دارید، مواد را از دور کاسه جمع کنید و دوباره به مدت 1 دقیقه دیگر مخلوط کنید.
8. یک تخم‌مرغ را اضافه کنید و روی سرعت پایین تا زمانی که با هم آمیخته شوند، مخلوط کنید. تخم‌مرغ دوم را اضافه کنید و دوباره با همزن مخلوط کنید. این کار را تا زمانی که پفی شود ادامه دهید که حدود 30 ثانیه طول می‌کشد. مواد را از لبه‌های کاسه به سمت پایین برانید.
9. خمیر را داخل 2 قالب چرب شده و آرد پاشی شده بریزید. مواد هر دو قالب به یک اندازه باشد. قالب‌ها را روی کابینت به آرامی بزنید تا حباب‌های هوای داخل خمیر خارج شود سپس داخل فر بگذارید.
10. مدت پخت کیک 30 تا 35 است و البته برای اطمینان از پخت باید یک خلال دندان را داخل کیک فرو کنید اگر تمیز بیرون آمد یعنی کیک پخته است. تست پختن کیک را پس از 30 دقیقه شروع کنید و نه زودتر از این زمان. وقتی که روی کیک قهوه‌ای طلایی شد و لبه‌های کیک از کناره‌های قالب جداشدند یعنی پخته است. همچنین وقتی که کیک به خوبی پخته باشد، موقع فشار دادن همانند فنر به جای قبلی خود برمی‌گردد.
11. کیک‌های آماده شده را روی توری شیرینی پزی به مدت 10 دقیقه بگذارید تا خنک شوند سپس لبه‌های کیک را با استفاده از یک چاقوی مناسب، برش بزنید. دوباره کیک‌ها را روی توری شیرینی پزی به مدت 1 ساعت نگه دارید تا کاملا خنک شوند.
12. روی کیک را با خامه یا باتر کریم یا هر چیز دیگری که دوست دارید، تزئین کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
نکات مهم
رساندن دمای کره، تخم‌مرغ و شیر به دمای اتاق قبل از درست کردن خمیر کیک، بسیار مهم است. اگر خیلی سرد باشند خمیر به خوبی ترکیب نشده و قطعات مواد در هم فقط پراکنده می‌شوند؛ به اصطلاح علم شیمی به حالت امولسیون در می‌آیند. در این صورت کیک سبک و پف نخواهد شد.
برای اینکه برداشتن کیک از داخل قالب آسان‌تر باشد می‌توانید کف قالب را با کاغذ مخصوص فر که با کره چرب شده است، بپوشانید سپس خمیر را داخل قالب بریزید.
اگر متوجه شدید که کیک شما آنطور که باید پف نمی‌کند، ممکن است بخاطر بیکینگ‌پودر باشد. یک نکته مهم برای پختن کیک این است که از بیکینگ‌پودر تازه استفاده کنید. اگر از زمان خرید بیکینگ‌پودر 6 ماه گذشته باشد، بهتر است آن را کنار بگذارید و یکی دیگر را جایگزین کنید؛ و اگر نمی‌دانید که چقدر از زمان خرید آن گذشته است، در هر صورت یک بسته نو را جایگزین کنید. بیکینگ‌پودر خیلی سریع توانایی پف کنندگی‌اش را از دست می‌دهد و در صورت قدیمی بودن، کیک شما پف نخواهد کرد.
این دستورالعمل به شما 4 پیمانه خمیر می‌دهد که برای دو قالب 22 سانتی خوب است. اگر بخواهید کیک عروسی درست کنید می‌توانید مواد را دو برابر یا 3 برابر کنید. برای یک کیک استاندارد 3 طبقه که طبقه اول آن 25 سانتی‌متر، طبقه دوم 20 سانتی‌متر و طبقه سوم 15 سانتی متر قطر داشته باشد (هر طبقه دو لایه کیک دارد)، این دستور العمل فقط طبقه بالا را به شما می‌دهد؛ بنابراین لازم است که مواد را دو برابر کنید تا طبقه وسط را درست کنید و برای طبقه اول هم مواد را سه برابر کنید.
برای اینکه کیک وانیلی را به کیک لیمویی تبدیل کنید می‌توانید به جای اسانس وانیل، 1 قاشق چای‌خوری رنده پوست لیمو را داخل مواد بریزید. اگر این کار را انجام دهید باید یک عدد زرده تخم‌مرغ اضافه‌تر داخل مواد بریزید تا رنگ زرد کیک بیشتر شود، اما دیگر سفیده تخم‌مرغ اضافه را استفاده نکنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/189304/کیک-وانیلی-نرم-و-پفی
بستن   چاپ