آریا بانو
روانشناسی/ چند عادت رایج و مخرب که شادی را از ما می گیرد
سه شنبه 5 شهریور 1398 - 12:50:55 PM
آریا بانو -
روانشناسی/ چند عادت رایج و مخرب که شادی را از ما می گیرد
٠
٠
یوکن / هر فردی در زندگی به دنبال شادی و خوشبختی است. هر روز تصمیمات زیادی می گیریم که روی تفکر و احساس ما در مورد خودمان اثر می گذارد. می خواهیم از ترس و نگرانی‌ها فرار کنیم و یک زندگی آرام و بی‌دغدغه برای خود فراهم کنیم؛ اما گاهی برخلاف انتظارمان، با اندوه و اضطراب مواجه می شویم. در واقع عادت‌های بدی وجود دارد که به ما آسیب می رساند و رضایت و شادی را از زندگی‌مان سلب می کند. در ادامه 10 عادت مخرب را معرفی می کنیم که با اجتناب از آن‌ها، شادی و خوشبختی دائمی نصیبتان می شود. با یوکن همراه باشید.
مقایسه دائمی خود با اطرافیان
بیشتر افراد مدام وسوسه می شوند خود را با دیگران مقایسه کنند؛ اما مقایسه‌ی دائمی خود با دیگران سبب عدم رضایت از زندگی خواهد شد. شاید به ظاهر زندگی اطرافیانتان نگاه کنید و به این نتیجه برسید بهترین و پردرآمدترین شغل را دارند، ظاهر جذاب‌تری دارند و در زندگی شادتر هستند؛ اما گاهی این مقایسه‌ها درست نیست، زیرا هر فردی زندگی منحصر به فردی دارد و استعدادها، اهداف و تمایلاتی را در وجود خود نهادینه کرده است.
اگر می خواهید خود را با دیگران مقایسه کنید، سعی کنید قضاوتتان سنجیده باشد. باید بپذیرید هیچ انسانی کامل نیست و هر کسی می خواهد تمام تلاش خود را به کار گیرد تا به اهدافش برسد.
قدردان نبودن
شاید مشکلات و کمبودهای زیادی در زندگی داشته باشید، اما باز هم چیزهایی هست که بتوانید برای آن‌ها قدردان باشید. هر روز که از رختخواب بلند می‌شوید فرصت تازه‌ای برای کار کردن، حرکت به سوی اهداف، خدمت به دیگران و یافتن شادی‌های کوچک زندگی دارید. تا وقتی قدردان داشته‌هایتان نباشید، ارزش آن‌ها را درک نخواهید کرد.
قدردانی، ذهن شما را به داشته‌هایتان متمرکز کرده و زندگی‌تان را متحول می کند. اگر ندانید در زندگی از چه نعمت‌هایی برخوردار هستید و قدردان آن‌ها نباشید، هیچ وقت به احساس رضایت نخواهید رسید. قدردان بودن از استرستان کم می کند، به ذهنتان آرامش می دهد و از شما شخصیتی مهربان و انعطاف پذیر می سازد.
غرق ترس یا نفرت شدن
مغز انسان تمام تهدیدات و خطرات واقعی را شناسایی کرده و با هشدار دادن، سبب امنیت فرد می شود؛ اما اضطراب و ترس بی مورد زندگی ما را تلخ می کند. ترس از شکست سبب می شود تا رؤیاهایمان را دنبال نکنیم و این مسئله روی تصمیماتی که می خواهیم بگیریم تأثیر منفی می گذارد.
نفرت به اندازه‌ی ترس مخرب است. اگر نفرت و خشم در خود پرورش دهیم، در دنیایی از کینه توزی و بدبینی غرق می شویم. اگر بخواهیم با تکیه بر نفرت تصمیم گیری کنیم، قدرت تمرکز خود را روی مسائل مهم زندگی از دست خواهیم داد. نفرت سبب می شود تا شادی‌های زندگی‌مان از دست برود.
هیچ وقت تسلیم نفرت و ترس نشوید. افکارتان را روی کاغذ بیاورید و تمرینات مدیتیشن انجام دهید تا ذهنتان آرام گیرد و با احساسات منفی مقابله کنید. به طرز برخورد و رفتار خود با دیگران اهمیت دهید و اجازه ندهید کینه و بدبینی به زندگی‌تان وارد شود.
تمرکز کامل روی گذشته و آینده
اگر تنها توجهتان روی گذشته یا آینده باشد، تجربیات و فرصت‌های پیش رویتان را از دست خواهید داد. شما باید در لحظه زندگی کنید و توجهتان معطوف به زمان حال و اطرافیانتان باشد. در غیر این صورت، روزها را پشت سر می گذارید، در حالی که زندگی کردن در لحظه را تجربه نکرده اید.
مرور کردن خاطرات گذشته به این دلیل است که برخی مسائل قبلی برای ما حل نشده و در ذهنمان باقی مانده است. تمرکز روی آینده ناشی از وجود اضطراب درباره اتفاقات بعدی و توانایی شما در مواجهه با آن‌هاست. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در لحظه زندگی می کنند و به زمان حال می اندیشند، شادتر هستند و تمایل بیشتری به ارتباط با دیگران دارند. توصیه می کنیم تمرینات تمرکز حواس را برای افزایش توجهتان به زمان حال انجام دهید.
تمرکز روی مسائل غیرقابل کنترل
اگر برای انجام کاری که تحت کنترلتان نیست، زمان و انرژی بگذارید، به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید و باید قبول کنید سرنوشت مسیر متفاوتی را برایتان رقم زده است. در این زمان با خود می گویید: "قرار نبود شرایط این‌جوری بشه؟" این نتیجه ناعادلانه به نظر می رسد، زیرا شما تصور آن را نداشتید.
باید بدانید قرار نیست همیشه کنترل در دست شما باشد. شما می توانید وقت و انرژی‌تان را صرف پیداکردن بهترین روش برنامه ریزی و پیش بینی دنیای پیرامون خود کنید، اما گاهی شرایط مطابق میلتان پیش نخواهد رفت.
در بیشتر مواقع تمایل ما به کنترل دنیای پیرامونمان، در اضطراب و ترس ریشه دارد؛ زیرا فکر می کنیم اگر کنترل در دستمان نباشد، اتفاقات بدی رخ خواهد داد. با تلاش زیاد برای کنترل تمام مسائل، شادی و آرامش را از خود سلب می کنیم. پس به جای تلاش برای کنترل تمام جزئیات، اجازه دهید زندگی روال عادی خود را طی کند. خیلی روی مسائل غیرقابل کنترل زندگی تمرکز نکنید و از نگرش جدید خود بهترین استفاده را ببرید.
گرفتار سرزنش کردن
سرزنش دائمی دیگران به خاطر مشکلات موجود، عادت بسیار مخربی است که هم به فرد و هم به اطرافیان آسیب می‌رساند. وقتی دیگران را سرزنش می کنید، مسئولیتی را در قبال احساسات و اعمال خود نمی پذیرید. مدام سعی می کنیم مسئولیت مشکلات و خراب کاری‌ها را به گردن دیگران بیندازیم، زیرا نمی‌خواهیم خود را مقصر بدانیم. سعی می کنیم با مقصر کردن دیگران، شکست خود را توجیه کنیم تا به احساس بهتری نسبت به خود دست یابیم.
بیشتر افراد تصور می کنند با مقصر دانستن دیگران، پشیمانی و ناامیدی را از خود دور می کنند. حقیقت این است، هر کس مسئول اعمال و رفتارش خودش هست. هیچ کس نمی تواند ما را مجبور به کاری کند یا مسئولیت اعمال ما را به عهده بگیرد.
مال اندوز بودن
مطمئن باشید ماشین و خانه گران قیمت، مبلمان شیک، ساعت طلا و تمام چیزهایی که آرزوی آن را دارید، به شما احساس رضایت نخواهد داد. اگر بخواهید برای داشتن آن‌ها خود را در فشار مالی قرار دهید، تنها به استرس و نگرانی‌تان می افزایید.
اگر تمرکزتان روی پول باشد، از درک شادی‌های واقعی زندگی محروم خواهید ماند. البته پول سبب رفاه و آسایش ما می شود، اما وقتی تمرکزمان به‌طور کامل روی مال اندوزی باشد، چیزهایی که سبب آرامش و شادی واقعی‌مان می شود را از یاد می بریم. باید در زندگی متعادل باشید و بدانید با پول نمی توان شادی و خوشبختی خرید و این همان حقیقتی است که باید از درون به آن باور داشته باشید.
ارتباط با افراد سمی
معاشرت با آدم‌های منفی باف و سمی، شادی و آرامش را از شما می گیرد. ارتباط با آن‌ها سبب می شود ذهنیت و طرز فکر بدبینانه‌شان به شما سرایت کند. حتماً می دانید افراد سمی توجه ای به اطرافیانشان ندارند و برایشان تفاوتی ندارد دیگران چقدر برای آن‌ها وقت گذاشته‌اند.
باید مراقب انسان‌های سمی باشید زیرا مدام نظرات شما را انکار می کنند، وقتی به چیزی نیاز دارند به سراغتان می‌آیند و به آرزوها و باورهای شما احترام نمی‌گذارند. سمی‌ها نمی دانند چطور باید با دیگران ارتباط سالمی برقرار کنند.
نباید اجازه دهید معاشرت با افراد سمی به زندگی شما آسیب برساند و کیفیت زندگی‌تان را پایین بیاورد. باید خود را لایق ارتباط با کسانی بدانید که رفتارشان توأم با احترام و مهربانی است.
نادیده گرفتن رؤیاها به خاطر تنبلی
گاهی برای انجام کاری بدقولی و بهانه تراشی می کنیم، زیرا از انجام آن کار واهمه داریم و می خواهیم با بهانه تراشی کردن، انجام ندادن کاری که قول انجامش را داده بودیم، توجیه کنیم. به تعویق انداختن همیشگی کارها سبب از بین رفتن شادی طولانی مدت ما می شود. خیلی از افراد به خاطر تنبلی، زمان و انرژی خود را هدر می دهند، در حالی که می توانیم از این دو منبع ارزشمند برای دنبال کردن اهداف و آرزوهای خود استفاده کنیم.
وقتی به گذشته فکر می کنید، از نحوه‌ی استفاده از زمان احساس ناراحتی و پشیمانی دارید؟ آیا روزهایی که گذرانده‌اید، بدون هدف بوده‌اند؟ آیا در زندگی فرصت‌های مهمی را از دست داده اید؟ هیچ وقت نگویید "هنوز وقت هست" یا "دفعه‌ی بعد"، زیرا جمله‌ی "دیگر خیلی دیر شده است" هم وجود دارد. پس از همین امروز دست به کار شوید.
انتقاد کردن از خود
ما می‌دانیم وقتی به هدفی نمی رسیم، باید انتظارات خود را بالا ببریم و کمی به خود سخت بگیریم. پس انتقاد از خود برای شناسایی عیب‌ها و بهبود مهارت‌ها لازم است. خیلی خوب است که نقاط ضعف خود را بشناسید. اهمیت ندادن به این مسئله به خاطر غرور یا اعتماد به نفس بسیار زیاد، ما را به بن بست می رساند. از طرفی منفی بافی و خودگویی های منتقدانه، شما را به جایی نمی رساند و باعث می شود از شادی‌های واقعی زندگی جا بمانیم.
باید بدانید چرا این‌قدر به خودتان سخت می گیرید؟ آیا از خودتان ناامید هستید، زیرا فکر می کنید باید عملکرد بهتری داشته باشید؟ یا شاید نظرات و تمایلات دیگران نسبت به شما هیچ تأثیری روی شما ندارد؟ آیا می‌ترسید سبب نارضایتی و ناامیدی دیگران شوید یا نگران تصور آن‌ها درباره خودتان هستید؟
برای ارتباط برقرار کردن با خود واقعی‌تان کمی حوصله و زمان صرف کنید. شما از خودتان چه انتظاری دارید؟ می خواهید به کجا برسید؟ چه چیزهایی را دوست دارید؟ برای این که خودتان را پیدا کنید و دوست بدارید، باید راهی پیدا کنید. افکار منفی را رها کنید و تنها به انتقادات سازنده گوش دهید. باید با خودتان همانند دیگران مهربان باشید، زیرا تنها از این راه به شادی واقعی می رسید.

http://www.banounews.ir/fa/News/190270/روانشناسی--چند-عادت-رایج-و-مخرب-که-شادی-را-از-ما-می-گیرد
بستن   چاپ