آریا بانو
با شوهرم چه کنم که مثل نقل و نبات دروغ می‌گوید؟
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 09:33:08
آریا بانو -
با شوهرم چه کنم که مثل نقل و نبات دروغ می‌گوید؟
١٠٢
٠
خراسان / از مدت‌ها پیش می‌دانستم که شوهرم برای مسائل کوچک و برای فرار از پاسخ گویی و انجام کارهایش دروغ‌های کوچک می‎گوید و در جواب اعتراض من خودش را این‌طور توجیه می‌کند که از عکس‌العمل تو می‌ترسم! اما من به علت بی‌توجهی او به مسئولیت‌هایی که در زندگی دارد، واقعا ناراحت بودم. این روزها که بیشتر در حرف‌ها و کارهایش دقت می‌کنم، مثل نقل و نبات دروغ می‌گوید و خیلی‌هایش هم لو می‌رود. به نظر شما این مسئله ریشه روانی دارد؟ من چطور می‌توانم به کسی که همیشه دروغ می‌گوید، اعتماد کنم؟
دروغ‌گویی رفتار پیچیده‌ای است که برای پی بردن به علت آن باید از زوایای مختلف بررسی شود. محیط و خانواده‌ای که فرد در آن رشد می‌کند بسیار تاثیرگذار است؛ این‌که آیا دروغگویی در آن خانواده تشویق می‌شده یا تنبیه مهم است چون یکی از شیوه‌های یادگیری در کودکان الگوبرداری است.
دروغ‌گویی ریشه در گذشته دارد
دروغ گویی رفتاری زشت است که گاهی ما را از خطرات، مشکلات و... در ظاهر نجات می‌دهد، پس رفتاری برای محافظت از خود است. همچنین ممکن است فردی بارها به علت صداقت سرزنش شده باشد و تصمیم به دروغ گفتن بگیرد. بعضی افراد از کنترل شدن بیزارند بنابراین در برابر سوالات متعدد دروغ می‌گویند. همچنین در روابط نقش هر دو طرف باید در این رفتار بررسی شود؛ گاهی رفتار ما باعث می‌شود طرف مقابل به سمت دروغ گویی برود.
تکلیف‌تان را با خودتان مشخص کنید
به هرحال ریشه دروغ گویی هرچه باشد، همسرتان خودش باید برای ریشه‌یابی و حل این مسئله قدم بردارد. کاری که شما می‌توانید انجام دهید، تصمیم‌گیری درباره خودتان و شیوه برخورد با این رفتار است. فرض را بر این بگذارید که بنا به گفته شما، همسرتان دروغ گو است. آیا تصمیم دارید در کنار او بمانید و مدام او را سرزنش کنید یا تصمیم دارید از او جدا شوید؟ راه حل بهتری هم وجود دارد که اصولی‌تر است، این که رفتار او را بپذیرید و روی نقش خودتان تمرکز و کار کنید. با تغییر شما ممکن است تغییراتی در این رفتار شوهرتان دیده شود و در کنارش مهارت‌هایی را بیاموزید که بتوانید شوهرتان را به سمت راست گویی و صداقت سوق دهید.
از کنترل‌گری دست بردارید
در قسمتی از سوال‌تان گفته‌اید که این روزها بیشتر در حرف‌ها و کارهای شوهرتان دقت می‌کنید. اگر اهل کنترل گری و سوال پیچ کردن همسرتان هستید، مدتی دست از این کار بردارید و بررسی کنید آیا تغییری حاصل می‌شود یا خیر. اگر اهل سرزنش و نصیحت و انتقاد بیش از حد هستید، روی این مسئله هم حتما کار کنید تا برای مدتی، کمتر دست به چنین رفتارهایی بزنید چراکه به احتمال زیاد و به زودی، تغییرات را مشاهده خواهید کرد.
نویسنده : ستاره صبوری| کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

http://www.banounews.ir/fa/News/194109/با-شوهرم-چه-کنم-که-مثل-نقل-و-نبات-دروغ-می‌گوید؟
بستن   چاپ