آریا بانو
فارس رده دوم ابتلا به سالک را در کشور دارد
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 13:51:12
آریا بانو -
فارس رده دوم ابتلا به سالک را در کشور دارد
٨٣
٠
ایرنا / معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارائه آمارهایی درباره ابتلا به لیشمانیوز پوستی یا سالک در استان فارس هشدار داد و اعلام کرد : استان فارس از نظر تعداد مبتلایان به این بیماری در رده دوم کشور ایستاده است.
دکتر عبدالرسول همتی روز سه‌شنبه 11 شهریور ماه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان فارس اظهار داشت : حدود 30 درصد ابتلا به سالک در کشور مربوط به استان فارس است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه سالانه 20 هزار مورد لیشمانیوز پوستی از نقاط مختلف کشور گزارش می‌شود، تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است که میزان شیوع واقعی 4 تا 5 برابر بیشتر از آمار اعلامی است که این مقدار در یک سال در استان فارس بین 5 تا 10هزار مورد گزارش شده است.
این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز وسعت ابتلا به این بیماری را همه شهرستان‌های فارس دانست و افزود: سالک در مناطق مرکزی بیشترین شیوع و در مناطق جنوبی و شمالی فارس کمترین بروز تجمعی را دارد.
همتی خاطرنشان کرد: بررسی‌های اخیر طی سالیان گذشته نشان می‌دهد که بالغ بر 95درصد موارد ابتلا در روستاها رخ داده است.
فارس زیستگاه طبیعی سالک است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز علت بروز بیماری سالک را شرایط اکولوژیک مناسب استان فارس برشمرد و گفت: وضعیت زیستی فارس باعث شده این استان و به‌ویژه مناطق مرکزی آن به یکی از زیستگاه‌های طبیعی بیماری لیشمانیوز بدل شود.
وی همچنین به عوامل زمینه‌ساز بروز سالک پوستی نیز اشاره کرد و گفت: افزون بر زیست این بیماری در آب‌های سطحی، پساب‌ها، زباله، کود و فاضلاب خانگی، عوامل فرهنگی همچون باورهای غلط، عادات و رفتارهای نادرست و کمبود آگاهی نیز در گسترش سالک موثر است.
همتی در ادامه مشکلات مدیریتی کنترل این بیماری را نیز برشمرد و بیان داشت: بودجه محدود، عدم‌هماهنگی بین‌بخشی و مسئولیت پذیری باعث غفلت از لیشمانیوز شده است؛ همچنین مشکلات درمان آن، محدودیت مبارزه، توانایی انتقال توسط ناقل، وفور ناقل و ماهیت بیماری نیز به افزایش آن دامن زده است.
این مقام مسئول مهاجرت از روستاها به شهرها که موجب گسترش حاشیه‌نشینی شده است، افزایش جمعیت و تراکم جمعیت به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای را از دیگر دلایل بروز سالک پوستی و گسترش آن دانست.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه هم‌اکنون برنامه‌های کنترل و پیشگیری سالک در بخش بهداشت 32 شهرستان و منطقه بهداشتی تحت پوشش دانشگاه شیراز در حال انجام است، خاطرنشان کرد: جمعیت در معرض خطر سالک در فارس 3میلیون و 988هزار و 570 نفر است و کل هزینه کنترل بیماری در سال 1398، 8میلیارد ریال برآورد می‌شود.
به گفته همتی راهکارهای کنترل و پیشگیری از سالک شامل ایجاد هماهنگی‌های بین‌بخشی و تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است؛ همچنین مدیریت کنترل مخازن بیماری همچون جونده‌کشی باید مد نظر قرار گیرد.
وی مدیریت ناقلین بیماری و حفاظت در برابر گزش، بهسازی و توجه به اکولوژی شهری، ارتقای آگاهی‌های جامعه و نیز تشخیص و درمان استاندارد مبتلایان را از دیگر راهکارهای پیشگیری از شیوع سالک عنوان کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/194245/فارس-رده-دوم-ابتلا-به-سالک-را-در-کشور-دارد
بستن   چاپ