آریا بانو
ساکشن چربی‌های زائد بدن، مضر است؟
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 21:23:19
آریا بانو -
ساکشن چربی‌های زائد بدن، مضر است؟
٣٦
٠
ایسنا / یک فوق تخصص جراحی ترمیمی، پلاستیک و زیبایی با اشاره به موضوع ساکشن‌های جدید، گفت: افراد برای کاهش چربی بدنی به هیچ عنوان نباید به انجام یک روش خاص ساکشن اصرار داشته باشند؛ چرا که این مسئله بستگی به شرایط بیمار و میزان چربی بدن او دارد.
دکتر محسن ایزدی با بیان اینکه در دهه 90 میلادی با شایع شدن ساکشن و بر سر زبان افتادن آن در سراسر جهان مثل هر پدیده جدید دیگری مردم بیش از حد به آن روی آوردند، گفت: انجام این عمل بدون در نظر گرفتن اصول علمی و توسط افرادی که برای اینکار آموزش کافی ندیده‌اند، منجر به بروز عوارض زیاد و حتی مرگ‌ومیر شده است. به همین علت نوعی بدبینی خاص نسبت به این عمل به وجود آمد که هنوز هم در بعضی از افراد جامعه وجود دارد.
وی افزود: اما با گذشت زمان و با به وجود آمدن استانداردهای علمی و دخالت مراجع قانونیِ علمی مانند انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیک، عوارض این اقدام در حد قابل قبول نسبت به نتیجه‌ای که بیمار از این عمل می‌گیرد، بسیار پایین آمده است. به طوری که امروزه اگر به طور کلی این عمل با رعایت موازین صحیح علمی و توسط افراد متخصص که برای این کار تعلیم کافی دیده‌اند، انجام شود، جزو اعمال جراحی کم خطر شناخته می‌شود. اکنون لیپوساکشن در سراسر جهان بیش از هر نوع جراحی پلاستیک و زیبایی انجام می‌شود.
ایزدی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از بیماران مراجعه کننده از پزشک خود درخواست دارند برای از بین بردن چربی زاید اندام و بدن آنها از وسایل جدیدتر مثل لیپوماتیک، اولترا سوند، کرایو و لیزر لیپولیز و ... استفاده کنند، افزود: این تصور غلط وجود دارد که این وسائل عوارض کمتری دارند. باید توجه کرد که اگر مقدار چربی‌های زاید بسیار کم باشند مانند آنچه که در غبغب و یا نزدیک مفاصل وجود دارد، فقط با ذوب کردن چربی بدون نیاز به ساکشن اجازه دهیم که توسط بدن جذب شوند، اما در چربی‌های بیشتر که نیاز به ساکشن وجود دارد، این دستگاه‌ها، همان ساکشن هستند که وسائل بیشتری داشته و کار بیشتری انجام می‌دهند.
وی افزود: اکثر این دستگاه‌ها به صورت تخریب سلول‌های چربی از طریق لیزر یا امواج صوتی و ... عمل می‌کنند. علاوه بر این کانولا یا لوله ساکشن در این دستگاه‌ها بعضا حرکات اضافی مانند چرخش، دوران و... دارد. بنابراین هرگز اینطور نیست که عوارض آنها کمتر از ساکشن معمولی باشد. از طرفی از آنجایی که این دستگاه‌ها معمولا پیچیده‌تر هستند و کار با آنها بسیار زمان‌برتر از ساکشن معمولی است، زمان بیهوشی بیمار هم طولانی‌تر می‌شود. علاوه بر این برخی از آنها تاییدیه FDA یا سازمان غذا و داروی آمریکا را که مورد قبول تمامی پزشکان دنیاست، ندارند.
این فوق تخصص جراحی ترمیمی پلاستیک و زیبایی ادامه داد: البته همه این موارد به این معنا نیست که نباید از این دستگاه‌ها استفاده کرد. بدون تردید این دستگاه‌ها نسبت به ساکشن معمولی کارایی بیشتری دارند و در برخی موارد خاص می‌توانند برای بیمار مفید بوده و نتیجه عمل بهتری داشته باشند. البته به شرط آنکه متخصص مربوطه دانش و تجربه لازم را در زمینه این دستگاه‌ها داشته و بر حسب نیاز بیمار و موارد معین از آن‌ها استفاده کند.
ایزدی همچنین گفت: برای بیمار لازم است که به هیچ عنوان پزشک خود را وادار به استفاده از نوع خاصی از این لوازم نکند و اجازه دهد که جراح متخصص بر حسب علم، دانش و تجربه خود و نیاز بیمار مراجعه‌کننده، در این باره تصمیم صحیح را برای بیمار اتخاذ کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/194523/ساکشن-چربی‌های-زائد-بدن،-مضر-است؟
بستن   چاپ