آریا بانو
افسانه ماست و سلامتي!
يکشنبه 6 ارديبهشت 1394 - 12:58:43 PM
ايسنا
fiogf49gjkf0d
متخصصان از سال‌ها قبل در بررسي‌هاي خود همواره بر فوائد مصرف ماست تاکيد کرده‌اند اگرچه اين تاثير هرگز به طور قطع ثابت نشده است. در حقيقت تاکنون در تعداد محدودي از مطالعات به طور خاص رابطه بين مصرف مرتب ماست و «کيفيت زندگي مرتبط با سلامت» مورد بررسي قرار گرفته‌ است.

در بررسي جديد پزشکان اسپانيايي به دنبال آن بودند که رابطه بين مصرف ماست و بهبود وضعيت رواني و جسمي در شاخص «کيفيت زندگي مرتبط با سلامت» را در افراد بزرگسال مشخص کنند.

در مدت انجام اين مطالعه که بيش از سه سال طول کشيد بيش از 4000 نفر تحت بررسي قرار گرفتند و مشاهده شد بين مصرف ماست به تنهايي با کيفيت زندگي مرتبط با سلامت ارتباطي وجود ندارد.

متخصص ارشد اين مطالعه گفت: در مقايسه افرادي که به طور مرتب ماست مصرف مي‌کردند با گروهي که اين ماده خوراکي در رژيم غذايي‌شان وجود نداشت، مشاهده کرديم که در شاخص «کيفيت زندگي مرتبط با سلامت جسميِ» گروه اول بهبود چشمگيري حاصل نشده و از نظر رواني و روحي بهبود ناچيزي بدست آمد اما چشمگير نبود.

متخصصان با بيان اينکه مشخص نيست چرا برخي افراد بر اين باورند که ماست براي سلامتي مفيد است، اظهار داشتند: با وجودي که در هيچ مطالعه‌اي به طور قطع تاثير مثبت اين ماده خوراکي بر سلامتي تاييد نشده‌ اما در برخي مطالعات ادعا شده که مصرف ماست به طور مستقيم يا غيرمستقيم بر کيفيت زندگي مرتبط با سلامت تاثيرگذار است. به طور مثال در برخي مطالعات عنوان شده که ماست سرشار از کلسيم است و استخوان‌ها را حفظ کرده و با بيماري‌هاي اسکلتي عضلاني که بيشترين تاثير منفي را بر سلامتي دارند، مقابله مي‌کند. همچنين مصرف ماست موجب مي‌شود فرد کمتر دچار اضافه وزن شود و با فشارخون پايين و کاهش نرخ ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي مرتبط است.

به گزارش نيچر ورلد نيوز، اين در حالي است که نتايج مطالعه جديد با بررسي‌هاي پيشين که مصرف مرتب ماست را با فوائد بسيار آن براي سلامتي مرتبط مي‌داند، تناقض دارد و هيچ يک از تاثيرات فوق در بررسي اخير تاييد نشده است. البته يافته جديد به اين مفهوم نيست که افراد از مصرف ماست خودداري کنند بلکه مهمترين نکته در مصرف موادغذايي حفظ تعادل است.


http://www.banounews.ir/fa/News/1946/افسانه-ماست-و-سلامتي!
بستن   چاپ