آریا بانو
سس کچاپ خانگی رقیب ندارد
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 09:43:52
آریا بانو -
سس کچاپ خانگی رقیب ندارد
١٥٦
٠
ایران کوک / گوجه فرنگی یکی از سبزیجاتی هست که من بیشتر از همه بهش علاقه دارم. یعنی به هر شکلی که شده دوست دارم گوجه توی غذام باشه. حالا چه خام باشه، چه پخته، پوره، رب یا سس گوجه یا همون سس کچاپ. بعضی غذاها هم مثل پیتزا و همبرگر هستن که از بچگی عادت کردیم با کچاپ بخوریم. ولی حالا خیلی ها میگن که سس کچاپ سالم نیست. بعضی ها میگن چربیش زیاده. بعضی میگن نمک زیادی داره. یه عده دیگه هم هستن که میگن کارخونه ها مواد افزودنی میزدن. خلاصه اینه که آدم از خوردن کچاپ نگران میشه. مخصوصاً برای بچه ها که بهانه میگیرن و میخوایم غذاشون خوشمزه و خوش آب و رنگ و در عین حال کاملاً سالم باشه.
ولی کی دلش میاد کچاپ رو کنار بذاره؟ من که دلم نمیاد. ولی در ضمن دوست دارم برای خودم و عزیزانم غذای سالم درست کنم. امروز میخوام یه راه حل خوب بهتون معرفی کنم: سس کچاپ خانگی. نظرتون چیه؟ این طوری خیالمون راحت میشه. با این روش دقیقاً میدونیم چه موادی توی سس قرمز زیبا و خوش رنگ ما استفاده شده. با یاد گرفتن طرز تهیه سس کچاپ با رب گوجه فرنگی میتونید خیلی سریع یه سس سالم و خوشمزه برای پیتزا، برگر، ماکارونی و غذاهای دیگه داشته باشید. اگه میخواین یه قدم فراتر برین و سس کچاپ کاملاً سالمی تهیه کنید میتونید رب خانگی رو هم خودتون تهیه کنید.
چی لازم دارم:
رب 1 و 1/2 پیمانه
شکر قهوه ای 2 قاشق غذاخوری
پودر خردل 1/2 قاشق چایخوری
نمک 1/2 قاشق چایخوری
فلفل 1/8 قاشق چایخوری
پودر میخک 1/8 قاشق چایخوری
زردچوبه 1/8 قاشق چایخوری
سرکه سیب 3 قاشق غذاخوری
آب 2/3 پیمانه
چه جوری درست میشه:
مرحله اول: رب گوجه بریزید.
اول از همه یک ظرف اندازه گیری مدرج بردارید و 350 میلی لیتر رب گوجه داخلش بریزید. این مقدار حدوداً معادل 1 و نیم پیمانه است.

مرحله دوم: ادویه اضافه کنید.
حالا برای تهیه سس کچاپ خانگی، دو قاشق شکر قهوه ای، نصف قاشق چایخوری نمک و به همان اندازه پودر دانه خردل اضافه کنید. یک چهارم قاشق چایخوری از فلفل، زردچوبه و میخک هم بردارید و به مواد اضافه کنید.

مرحله سوم: مایعات را اضافه کنید.
سپس سه قاشق سرکه سیب و دو سوم پیمانه آب هم به مخلوط اضافه کنید.

مرحله چهارم: سس کچاپ را هم بزنید.
حالا فقط کافی است همه مواد را با همزن دستی خیلی خوب هم بزنید تا کاملاً یکدست بشوند. اگر هنوز به نظرتان غلیظ است آب بیشتری اضافه کنید. کچاپ را بچشید و اگر لازم است نمک اضافه کنید.
در آخر سس را در ظرف شیشه ای با در محکم بریزید و آن را در یخچال قرار دهید. سس کچاپ بعد از چند ساعت در یخچال ماندن خوش طعم تر میشود.

نکته های کلیدی تهیه سس کچاپ با رب گوجه:
– کچاپ تهیه شده با این روش را میتوانید تا سه هفته در یخچال نگهداری کنید.
– غلظت سس بستگی به سلیقه شما دارد. میتوانید با کم یا اضافه کردن مقدار آب غلظت را تغییر دهید.
– در اضافه کردن نمک به سس احتیاط کنید و آن را کم کم اضافه کنید تا زمانی که سس به طعم دلخواه شما برسد.
– برای تهیه سس کچاپ تند کافی است مقدار فلفل را به مقدار دلخواه افزایش دهید. همچنین میتوانید از پودر فلفل قرمز یا فلفل چیلی پودر شده استفاده کنید.
– به جای شکر قهوه ای میتوانید از شکر سفید هم استفاده کنید.
– دارچین و جوز هندی ادویه های دیگری هستند که میتوانید در این سس خانگی از آنها استفاده کنید.
– اگر مایل هستید سس گرم داشته باشید میتوانید 1/3 پیمانه بیشتر آب اضافه کنید و بگذارید سس روی حرارت چند غل بزند.

http://www.banounews.ir/fa/News/194648/سس-کچاپ-خانگی-رقیب-ندارد
بستن   چاپ