آریا بانو
کودکان باید تا 5 سالگی روزی 5 وعده غذا بخورند!
شنبه 16 شهریور 1398 - 10:26:15 AM
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص کودکان تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه‌ای برای شیردهی طولانی‌مدت مادران یافت نشده است.
دکتر ناصر کلانتری، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با سلامانه گفت: توصیه ما این است که از بدو تولد تا پایان 6 ماهگی کودک انحصارا با شیرمادر تغذیه شود و از پایان 6 ماهگی تا پایان 1‌سالگی نیز ابتدا شیر مادر و بعد بلافاصله غذای کمکی داده شود.
وی ادامه داد: از یک سالگی به بعد شیرخوار باید در ابتدا غذای کمکی و بعد شیرمادر داده شود. غذای کمکی باید در خانه تهیه شود و دارای 3 شرط تنوع، تعادل و تناسب باشد. ضمن اینکه تا وقتی کودک بالای 1‌سال غذای کمکی‌اش را نخورده، نباید به او شیر داد زیرا در این سن غذای کمکی غذای اصلی کودک است و شیر در رده بعدی قرار دارد.
دکتر کلانتری همچنین یادآور شد: بعد از 2 سالگی هم ادامه دادن شیرمادر منعی ندارد و اگر مادری با این مساله کنار بیاید و مشکلی نداشته باشد، می‌تواند به شیردهی خود حتی پس از 2سالگی ادامه بدهد.
وی افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه‌ای برای شیردهی طولانی‌مدت مادران یافت نشده و تحقیقات فعلی تمام باورهای گذشته مبنی بر اینکه شیردهی بعد از 2 سالگی عوارض دارد را رد کرده‌اند بنابراین کودک تا زمانی که بخواهد، می‌تواند از شیرمادر بهره‌مند شود.
به گفته این متخصص کودکان در مجموع شیردادن و شیرخوردن فرایندی دوطرفه است و حتما باید هم مادر و هم فرزند به ادامه این فرایند راضی باشند بنابراین اگر مادری پس از 2 سالگی فرزندش تمایلی به شیر دادن نداشت، هیچ اصراری به ادامه این کار نیست، همان‌طور که نمی‌توان کودک را پس از 2 سالگی وادار به خوردن شیرمادر کرد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین خاطرنشان کرد: کودکان باید تا 5 سالگی روزی 5 وعده غذا بخورند و میان‌وعده برای کودکان در این سنین معنا ندارد.
دکتر کلانتری در این باره تاکید کرد: در میان‌وعده‌ها معمولا به کودکان شیر و بیسکویت یا کیک و میوه و... می‌دهند، در حالی که کودک باید 5 وعده غذای اصلی بخورد زیرا معده او کوچک و نیازش به اندازه بزرگسالان زیاد است. به عنوان مثال یک فرد بالغ به 1800 کالری انرژی نیاز دارد، در حالی که یک کودک 2/5 ساله هم همین میزان انرژی می‌خواهد که نمی‌تواند این میزان انرژی را در 3 وعده غذای اصلی تامین کند. از این‌رو، توصیه ما این است کودکان 5 وعده غذای اصلی بخورند تا نیازشان به کالری تامین شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/195796/کودکان-باید-تا-5-سالگی-روزی-5-وعده-غذا-بخورند!
بستن   چاپ