آریا بانو
این دانه پرخاصیت را حتما در رژیم غذایی‌تان بگنجانید
شنبه 16 شهريور 1398 - 10:26:16
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: ارزن که معمولا در گروه غلات طبقه‌بندی می‌شود، چندان در غذاهای ما ایرانی‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این درحالی است که این دانه پرخاصیت، حجم بالایی از ویتامین‌های گروه B، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، منیزیم و چربی‌های مفید را در خود جا داده است و می‌توان فیبر فراوانی هم به بدن برساند.
دکتر پیام فرح‌بخش، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سلامانه افزود: ارزن به عنوان یکی از غلات دوستدار قلب معرفی شده زیرا گنجاندن آن در برنامه غذایی می‌تواند باعث محافظت از قلب شود. این خوراکی، به دلیل اینکه منبع خوبی برای دریافت منیزیم است، در کاهش فشارخون به عنوان یک عامل خطر ابتلا به حمله‌های قلبی، نقش موثری ایفا می‌کند. ضمن اینکه پتاسیم موجود در آن نیز با تنظیم فشارخون،‌ به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.
وی با اشاره بر اینکه، دانه‌های ارزن، سطح بسیار بالایی از فیبر غذایی را در خود جا داده‌اند، گفت: دریافت فیبر با خوردن ارزن می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود. به عبارت ساده‌تر، قرار دادن ارزن در برنامه غذای هفتگی، ‌احتمال افزایش چربی بد خون یا همان ldl را کاهش می‌دهد.
دکتر فرح‌بخش همچنین با تاکید بر اینکه با مصرف ارزن احتمال ابتلا به دیابت کاهش می‌یابد، گفت: منیزیم و فیبر موجود در ارزن به کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 هم کمک فراوانی می‌کند. از این رو، افرادی که به‌طور منظم ارزن مصرف می‌کنند و وزن خود را در محدوده طبیعی نگه می‌دارند، با احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 مواجه می‌شوند.
وی همچنین تاکید کرد: خوردن ارزن باعث کاهش بعضی مشکلات گوارشی مانند یبوست،‌ نفخ و گرسنگی عضله‌های شکم می‌شود. به همین دلیل هم مصرف منظم ارزن، به علت کمکی که به بهبود عملکرد سیستم گوارشی می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان روده را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.
دکتر فرح‌بخش در نهایت افزود: ارزن، باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن نیز می‌شود و به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی مانند کوترستین، کورکومین و اسید لایژیک در آن به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/195798/این-دانه-پرخاصیت-را-حتما-در-رژیم-غذایی‌تان-بگنجانید
بستن   چاپ