آریا بانو
روایت درهایی که در برابر باز شدن به روی دختران فوتبال‌دوست مقاومت می کنند
آتش "آزادی" بر پیکر "سحر" / بدنی که سوخت، قفلی که باز نشد
شنبه 16 شهريور 1398 - 18:20:50
آریا بانو - این روزها خودسوزی سحر، هوادار استقلال که به دلیل تلاش برای حضور در ورزشگاه آزادی بازداشت شده بود، تبدیل به تیتر یک خبرهای ایران شده‌است.

عصر دوشنبه 11 شهریور گزارش خودسوزی زنی در مقابل یکی از دادسراهای تهران به اورژانس اعلام می‌شود. وقتی تیم‌های فوریت‌های پزشکی به محل اعزام می‌شوند، متوجه می‌شوند که این زن پس از خروج از دادسرا در حالی که فریاد می‌کشید و از موضوعی گلایه داشت با ریختن بنزین خودش را آتش زده است.
کمی بعدتر این ماجرا ابعادی تازه پیدا کرد و مشخص شد، فردی که دست به خودسوزی زده، سحر نام دارد و یکی از هواداران استقلال است که هنگام ورود به ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار استقلال و العین، توسط ماموران بازداشت شده‌است.
این اتفاق تلخ و سوختگی 90 درصدی هوادار دختر استقلال سبب شد تا چهره‌هایی همچون وریا غفوری، مسعود شجاعی، پوریا پورسرخ و ... واکنش نشان دهند و از ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال گلایه کنند.
پوریا پورسرخ در متن اعتراضی خود به سیاست‌های دوگانه در خصوص ورود زنان انتقاد کرد و نوشت: «سحر عزیز، ببخش که در حضور مقامات فیفا رژه حضور بانوان در استادیوم می‌گیریم و تو روی تخت بیمارستانی، سوخته از ارتکاب همان فعل»

رضا یونسیان، گزارشگر برنامه تازه‌تعطیل شده 90 نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «استادیوم رفتن در شان دختر ایرانی نیست، اما زندان رفتن در شان دختر ایرانی‌ست؟ دختر ایرانی زمانی خوب است که برای میتینگ‌های انتخاباتی در همان ورزشگاه شال تکان دهد؟»
اما بد نیست مروری داشته‌باشیم بر آنچه حول ورود یا عدم ورود زنان به ورزشگاه در یکی دو دهه اخیر در ایران گذشته‌است:
شکستن طلسم به دست بیگانه‌ها
در سال 1381 و در دوران سیدمحمد خاتمی و ریاست محسن صفایی‌فراهانی بر فدراسیون فوتبال، برای نخستین بار پس از انقلاب 57، 20 زن ایرلندی موفق شدند دیدار برگشت تیم ملی کشورشان مقابل ایران را از نزدیک و در ورزشگاه آزادی تهران تماشا کنند.
زنان وارد می‌شوند
اما نخستین حضور زنان ایرانی در ورزشگاه فوتبال، 3 سال بعد به وقوع پیوست. خرداد 1384 و چند روزی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برای نخستین بار برخی از زنان توانستند دیدار منتهی به صعود ایران به جام جهانی 2006 مقابل بحرین را از نزدیک تماشا کنند.
دستور احمدی‌نژاد، وتوی مراجع
یک سال پس از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، رییس دولت با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان تربیت بدنی و وزیر کشور، خواستار فراهم شدن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد، اما این دستور، با اعتراض مراجع مسکوت ماند و پیگیری نشد.

دختران ریشو، روی سکوها
از سال 1392، پس از اینکه دختران علاقه‌مند به فوتبال دریافتند راهی قانونی برای حضور در ورزشگاه وجود ندارد، سعی کردند با گریم مردانه، از سد نیروهای انتظامی بگذرند و بازی تیم محبوب‌شان را از نزدیک ببینند. مشخص نیست نخستین دختری که توانست با چنین ترفندی از سد ماموران بگذرد، چه کسی و در چه زمانی بوده، اما در سال 92، برای نخستین بار حضور یک دختر استقلالی در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار استقلال و الهلال، به رسانه‌ها رسید.
از سال 96 حضور گسترده دختران ریشو در ورزشگاه‌های مختلف ایران سبب شد تا نیروی انتظامی جدی‌تر از قبل برای برخورد با این افراد و ممانعت از حضورشان برنامه‌ریزی کند.

سال زنان و آزادی
خردادماه 1397 همزمان با حضور تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه، اعلام شد علاقه‌مندان به حضور در ورزشگاه آزادی می‌توانند بازی‌های تیم ملی را از طریق اسکوربرد در این استادیوم تماشا کنند. هرچند مردان و زنان علاقه‌مند به تیم ملی به علت عدم صدور مجوز نتوانستند دیدار ایران مقابل مراکش را در آزادی ببینند، اما نهایتا پیگیری رییس جمهور سبب شد تا درهای آزادی بعد از مدت‌ها بالاخره به روی زنان باز شود.

گناه است، تمام!
دادستان کل کشور اما با انتقاد از این اتفاق گفت: «سزاوار جمهوری اسلامی نیست که مسئولان ورزشی زمینه ایجاد گناه در جامعه را فراهم کنند. وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه عریان مواجه می شود، گناه اتفاق می‌افتد؛ به حریم خصوصی مردم کاری نداریم اما در مجامع عمومی کسی حق آسیب رساندن به حریم عمومی را ندارد. با هر مدیری که بخواهد بستر حضور بانوان در ورزشگاه را با بهانه‌های مختلف فراهم کند برخورد می‌کنیم »
«خیریتِ» فینال
حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا سبب شد تا دوباره سوژه حضور زنان در ورزشگاه که رییس جمهور ایران قول حلش را به رییس فدراسیون جهانی فوتبال داده‌بود، مطرح شود.
در نهایت حضور اینفانتینو به عنوان مهمان ویژه این دیدار سبب شد تا حدودا هزار دختر پرسپولیسی وارد ورزشگاه شوند و دیدار پرسپولیس-کاشیما را از نزدیک تماشا کنند.

در مدار فرسایش
هرچند مدیران و سران کشور بارها در خصوص ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهارنظرهای مختلفی داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد با بیشتر شدن فشار از سوی فیفا، فوتبال ایران برای ادامه فعالیت بین‌المللی محکوم است به حضور زنان در ورزشگاه‌ها تن بدهد.
به تازگی داورزنی، معاون وزیر ورزش مدعی شده علت مخالفت مراجع با حضور زنان، آلبوم‌های جهت‌داری بود که برخی به مراجع نشان دادند.
طبق اعلام معاون وزیر، زنان می‌توانند در بازی‌های ملی به ورزشگاه آزادی بروند. باید منتظر ماند و دید در آخرین لحظه ایا این تصمیم نیز وتو خواهدشد یا نه؟
شروین رمضانی

http://www.banounews.ir/fa/News/196109/آتش-"آزادی"-بر-پیکر-"سحر"---بدنی-که-سوخت،-قفلی-که-باز-نشد
بستن   چاپ