آریا بانو
نوشیدنی مطبوع و خوش‌طعمی که سنگ‌های کیسه صفرا را نابود می‌کند
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 09:26:26
آریا بانو -
نوشیدنی مطبوع و خوش‌طعمی که سنگ‌های کیسه صفرا را نابود می‌کند
٤٠
٠
باشگاه خبرنگاران / کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند نوشیدن شش فنجان قهوه در روز سبب کاهش خطر ابتلاء به سنگ کیسه صفرا در افراد به میزان 23 درصد می‌شود.
مطالعه درباره اثربخشی مصرف قهوه بر کاهش عوارض بیماری سنگ کیسه صفرا توسط محققان دانمارکی با مطالعه روی 104 هزار و 500 فرد بزرگسال در یک دوره 13 ساله انجام شده است.
هر فنجان متوسط قهوه حاوی 70 الی 140 میلی گرم کافئین است و بنا بر دستورالعمل‌های بهداشتی مصرف بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در طول روز توصیه نمی‌شود.
بنا براعلام محققان، کافئین موجود در قهوه سبب تولید ذخایر چربی قهوه‌ای بدن و تحریک فرآیند سوخت و سازقند در بدن می‌شود؛ در نهایت تحریک فرآیند سوخت‌وساز در بدن منجر به لاغری و کاهش وزن انسان می‌شود.
به گفته محققان حتی نوشیدن یک فنجان قهوه در روز هم می‌تواند خطر بروز سنگ کیسه صفرا را به میزان سه درصد کاهش دهد، اما بیشترین اثرگذاری مصرف چندین فنجان قهوه در طول روز است.
سنگ کیسه صفرا به توده‌هایی از مواد جامد گفته می‌شود که در کیسه صفرا تولید می‌شود، بنا بر آمار‌ها در کشور انگلیس از هر 10 نفر یک فرد مبتلا به این بیماری است. سنگ‌های صفراوی می‌توانند به دانه‌های شن یا سنگ‌ریزه‌های بزرگ شباهت داشته باشند
این سنگ‌ها از مواد شیمیایی موجود در صفرا تولید می‌شوند و ترکیب بیشتر آن‌ها کلسترول و ترکیب کلسیم و گلبول‌های قرمز است. کارشناسان اعتقاد دارند ایجاد سنگ‌های صفراوی به دلیل رژیم خوراکی فرد حاوی کلسترول و چربی بالا و آسیب‌های کبدی مربوط است.
از جمله علامت‌های تشکیل سنگ کیسه صفرا احساس درد شدید در ناحیه شکم است که می‌تواند تا ساعت‌ها به صورت مداوم ادامه پیدا کند.
التهاب کیسه صفرا می‌تواند نیاز به تجویز آنتی بیوتیک یا در نهایت جراحی و خارج کردن کیسه صفرا داشته باشد. کیسه صفرا در هضم خوراک اثرگذار است، اما وجود آن برای حیات افراد ضروری نیست و افراد با خارج کردن کیسه صفرا و داشتن رژیم خوراکی ویژه می‌توانند طول عمر طبیعی داشته باشند.
با وجود نقش کم کیسه صفرا در سلامت بدن انسان، وجود آن برای هضم خوراک و سلامت دستگاه گوارش مفید است و معمولاً افراد پس از جراحی دارای عارضه‌های مختلف به دلیل نبود کیسه صفرا می‌شوند به همین دلیل دارا بودن رژیم خوراکی که به سلامت کیسه صفرا کمک کند ضروری است.
قهوه با تولید اسید صفرا سبب جلوگیری از تولید سنگ درون کیسه صفرا می‌شود. قهوه همچنین با تحریک آنزیم UGT1A1 که مسئول تولید ترکیب‌های بیلی روبین است از ایجاد سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.
به گفته محققان، قهوه برای کاهش عوارض برخی بیماری‌ها اثرگذار است و در برخی موارد سبب تشدید علائم برخی دیگر از بیماری‌ها می‌شود.
از جمله نوشیدن سه فنجان متوسط قهوه در طول روز سبب بروز حمله میگرن در افراد مستعد حمله میگرن می‌شود، به همین دلیل اگر فردی دچار سابقه حمله میگرن است از نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه در روز خودداری کند.
افراد دارای سابقه آکنه صورت هم باید از نوشیدن بیش از اندازه قهوه در روز خودداری کنند، زیرا این کار می‌تواند سبب تحریک آکنه صورت شود.
پزشکان به بانوان باردار توصیه می‌کنند بیش از دو فنجان قهوه در طول روز مصرف نکنند، زیرا نوشیدن بیش از اندازه قهوه می‌تواند سبب آسیب به کبد در حال توسعه جنین و بروز مشکل‌های کبدی در بدو تولد و سال‌های آینده کودک شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/196266/نوشیدنی-مطبوع-و-خوش‌طعمی-که-سنگ‌های-کیسه-صفرا-را-نابود-می‌کند
بستن   چاپ