آریا بانو
در سیارات دیگر منظومه شمسی انسان چقدر می تواند دوام بیاورد؟
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 19:46:42
آریا بانو -
در سیارات دیگر منظومه شمسی انسان چقدر می تواند دوام بیاورد؟ 8
١
٠
روزیاتو / بیایید فرض کنیم که انسان ها بالاخره پی بردند که چطور می توان بدون تجهیزات مخصوص در فضا نفس کشید و راهی هم برای سفر به هر کدام از سیارات منظومه شمسی پیدا کردند. با وجود آنکه می دانیم بعید است این رویا در آینده ی نزدیک محقق شود، اما می خواهیم ببینیم اگر بدون هیچ ابزار و دستگاه حفاظتی ای به سیارات دیگر سفر کنیم، در آنجا چه شرایطی خواهیم داشت و چه مدت می توانیم زنده بمانیم.
1- عطارد
اگر روزی بخواهید از عطارد دیدن کنید، برای آنکه عواقب خطرناک این سفر دامن گیرتان نشود، باید از یک زمان سنج استفاده کنید. در عطارد دمای هوا به طرز دیوانه واری تغییر می کند، به طوری که دما در روز می تواند به حدود 426 درجه سانتیگراد برسد و شب ها حدود منفی 179 درجه سانتیگراد می شود. این سیاره با سرعت نسبتاً پایینی به دور خودش می چرخد، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که زمانی که دمای روز به دمای شب تغییر می کند را پیدا کنید، یعنی وقتی که دما به درجه ی قابل تحملی بین 426 تا منفی 179 درجه ی سانتیگراد می رسد.
با در نظر گرفتن این شرایط، شما فقط چیزی در حدود 90 ثانیه می توانید روی این سیاره دوام بیاورید.
2- زهره
اگر روزی شانس قدم گذاشتن روی زهره را پیدا کنید، فقط یک ثانیه می توانید از این سفر شگفت انگیز لذت ببرید. البته کلمه ی «لذت» در اینجا کاربردی کنایه آمیز دارد چون با اطمینان کامل نمی توان گفت در پایان این یک ثانیه دقیقا چه چیزی جان شما را خواهد گرفت. 98 درصد از اتمسفر زهره از کربن دی اکسید تشکیل شده و فشار آن 90 برابر بیشتر از زمین است. علاوه بر این، کل سطح این سیاره را ابرهای ضخیمی پوشانده که از آن ها باران های اسیدی می بارد. هوای زهره هم بسیار گرم است به طوری که دمای آن به طور متوسط به حدود 426 درجه سانتیگراد می رسد.
3- مریخ
گرچه مریخ اولین کاندیدای ما برای تحقق طرح مهاجرت به فضا است، اما بیشترین زمانی که می توانید روی این سیاره دوام بیاورید حدود 80 ثانیه است. 95 درصد اتمسفر مریخ از کربن دی اکسید تشکیل شده. مریخ بسیار سرد و دمای آن به طور متوسط، حدود منفی 62 درجه سانتیگراد است.
4- مشتری
بزرگ ترین سیاره منظومه شمسی، فقط یک ثانیه به شما فرصت زنده ماندن خواهد داد. بعد از آن، این سیاره ی غول پیکر شما را با بادها و توفان های ویرانگری شوکه خواهد کرد که بدن انسان تاب تحمل آن ها را ندارد. سیاره مشتری با لایه ای از گاز احاطه شده که از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده. به علاوه، یک گردباد در این سیاره در حرکت است که توده های گاز داغ را به سطح سیاره می رساند و این مسأله باعث تشکیل کریستال هایی از جنس آمونیاک می شود که به شکل برف بر سطح سیاره می بارند. هیچ انسانی نمی تواند در چنین شرایط سمی ای دوام آورد.
5- زحل
زحل یکی دیگر از سیاره های عظیم منظومه شمسی است که کمتر از یک ثانیه به شما اجازه ی ماندن روی خودش را می دهد. جدا از ابرهای گازی آن، در سیاره زحل دائماً بادهای بسیار شدیدی می وزد که سرعت آن ها می تواند به 1800 کیلومتر در ساعت برسد. روی سطح این سیاره چنان گردبادهای شدیدی شکل می گیرد که هر موجود زنده ای در آن قبل از آنکه بتواند چشم بر هم بزند، توسط این گردبادها به مشتی غبار کیهانی تبدیل خواهد شد.
6- اورانوس
این سیاره با ترکیب پرحرارتی از آب، آمونیاک و متان پوشیده شده. در واقع، حتی نمی شود گفت که چه مدت می توانید روی آن زنده بمانید چون حتی فرصت فرود روی آن را پیدا نخواهید کرد و تقریباً بلافاصله در این ترکیب دیوانه وار حل خواهید شد. بنابراین هیچ فرصتی برای زنده ماندن نخواهید داشت. علاوه بر این، سیاره بی رحم اورانوس اصلاً هیچ سطح سفت و سختی ندارد تا بتوانید روی آن فرود بیایید.
7- نپتون
روی این سیاره کمتر از یک ثانیه فرصت خواهید داشت. شرایط وحشتناک سیاره نپتون هر چیزی را بی درنگ نابود خواهد کرد و علت این مسأله بادهای شدیدی است که در این سیاره می وزد. بادهای دیوانه وار نپتون گاهی می توانند سرعتی بیشتر از نور داشته باشند.
اگر روزی دانشمندان راهی برای سفر به هر یک از سیاره های منظومه شمسی و مدیریت شرایط وحشتناک آن ها از گازهای سمی و بادهای سهمگین گرفته تا دمای شدیدشان، پیدا کنند، آیا حاضر به تجربه ی چنین سفری خواهید بود؟ چه کسی می داند، شاید روزی این رویا محقق شود، چرا که تا چند سال پیش انسان به ایده ی مهاجرت به مریخ حتی فکر نکرده بود، اما این روزها این طرح بسیار شدنی به نظر می آید. بنابراین شاید نباید بگوییم که سفر به این سیارات غیر ممکن است، بلکه باید گفت که «هنوز ممکن نیست».

http://www.banounews.ir/fa/News/196600/در-سیارات-دیگر-منظومه-شمسی-انسان-چقدر-می-تواند-دوام-بیاورد؟
بستن   چاپ