آریا بانو
زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند
چهارشنبه 20 شهریور 1398 - 1:20:41 PM
زنان خبر
آریا بانو - استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضور و نقش زنان در حماسه کربلا و واقعه عاشورا سبب تداوم نهضت حسینی و افشای حکومت فاسد و ظالم شد.

به گزارش بانو نیوز ، حجت الاسلام ایمان ضرابی استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش بانوان در واقعه عاشورا و حماسه کربلا گفت: واقعه عاشورا نقش بسزایی در تداوم و حیات اسلام داشته و همچون چراغ پرنوری در راه و منش امت اسلامی نورافشانی می کند و زنان عاشورایی نیز زمینه سازی تداوم نهضت حسینی شده اند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از شگفتی هایی که در حادثه کربلا به وضوح مشاهده می شود و چهره عاشورا را برجسته می سازد، حضور فعال همه اقشار اجتماع در شکل گیری این تحول عظیم بوده است.
وی افزود: بی شک بنابر آنچه در متون تاریخی آمده، زنان سهم بسزایی در حرکت نهضت حسینی داشته اند.
ضرابی یادآور شد: از آغاز حرکت در مدینه تا مراجعت دوباره به مدینه، زنان نقش تعیین کننده ای داشتند.
وی عنوان کرد: از نظر قواعد جنگ حضور زن برای یک رزمنده مشکلاتی را ممکن است ایجاد کند.
اصرار بر حضور زنان در واقعه کربلا
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در جریان کربلا، خیلی به امام عرض کردند که زنان و بچه ها را همراه خود نبرد اما ایشان اصرار بر حضور زنان به همراه خود داشتند.
وی خاطر نشان کرد: در جریان کربلا حدود 20 زن حضور داشتند که سه الی چهار نفر آنها غیر بنی هاشم بودند.
ضرابی ادامه داد: این زنان در روز عاشورا یا فرزند یا همسر یا برادر خود را از دست دادند اما آنچنان استوار در مقابل دشمنان خاندان وحی ایستادگی کردند که پس از قرن ها وقتی از لا به لای صفحات تاریخ روزهای آنها را می خوانیم غرور سراپای ما را فرا می گیرد و بر مقام چنین زنانی رشک می ورزیم.
وی خاطر نشان کرد: بعد از جریان عاشورا و اسیر شدن زنان و عزیمت آنها به کوفه، عبیدالله زنان غیر بنی هاشم را آزاد کرد و تنها زنان بنی هاشم را از کوفه تا شام و بعد از مدینه کاروان اسرا را همراهی کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: طی مسیر سخنرانی ها و افشاگری های همین زنان بود که باعث شد تا این نهضت مخدوش نشده و تا امروز هم زنده مانده است.
اگر زینب (س) نبود کربلا در کربلا نبود
وی با بیان اینکه اگر زینب (س) نبود کربلا در کربلا نبود، ظهار داشت: نقش بی بدیل زنان در انقلاب حسینی غیر قابل اغماض است و می توان با مرور مطالعه متون تاریخی به فلسفه همراه داشتن زنان توسط امام پی برد.
ضرابی اذعان داشت: امام حسین (ع)، زنان را همراه خود بردند تا بعد از جریان عاشورا این واقعه با سوز دل و زبان نغز زنده نگه داشته شود به گونه ای که همین زنان با شمشیر زبان، یزید را در شام به زانو درآوردند و او از این اسیر کردن و به شام آوردن زنان پشیمان شد.
وی افزود: حرکت زنان سال 61 هجری نشان داد که زنان عنصر فعال حرکت های بزرگ هستند آن چنان که تا همین امروز، مادران، همسرتان و خواهرانی هستند که با تأسی از حرکت زنان عاشورایی چون زینب کبری (س) و ام البنین (س) چون کوه تکیه گاه مرحم مجاهدین راه خدا هستند.
انتهای متن/*

http://www.banounews.ir/fa/News/197480/زنان-عاشورایی-زمینه-ساز-تداوم-نهضت-حسینی-شدند
بستن   چاپ