آریا بانو
ر از و رمز تهیه کشک بادمجان خوشمزه
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 17:44:48
آریا بانو -
ر از و رمز تهیه کشک بادمجان خوشمزه 7
٥٧
٠
برترین ها / کشک، این خوراکی خوشمزۀ شور و کمی ترش یکی از فرآورده‌های فرعی شیر محسوب می‌شه که در روش سنتی از جوشوندن و غلیظ کردن دوغی که بعد از کره‌گیری باقی مونده و یا از ماست بدون چربی تهیه‌ش می‌کنن. کشک یه محصول صددرصد ایرانیه و بنابراین غذاهایی هم که توی پخت‎شون از کشک استفاده می‌شه معمولا از خوراکی‌های سنتی ایران محسوب می‌شن.
این بار طرز تهیۀ یکی از همین غذاهای کشک‌دار پرطرفدار و خوش‌طعم رو براتون انتخاب کردیم: «کشکِ بادمجان» که ظاهرا اوایل بیشتر توی کرمان و کاشان طبخ می‌شده اما امروز دیگه روی سفرۀ همه ایرانی‌ها دیده می‌شه.
مواد لازم:
بادمجان: 4 عدد، معادل یک کیلوگرم (ترجیحا تازه و قلمی)
کشک: یک پیمانه
پیاز: یک عدد بزرگ
گردو: نصف پیمانه خرد شده (ریز باشه در حدی که هنوز زیر دندون بیاد)
نعناع خشک: یک قاشق سوپ‌خوری
سیر: چند حبه
اول از همه بادمجون‌ها رو پوست می‌کنیم و به صورت ورقه‌ای برش می‌زنیم. ورقه‌هایی که نه خیلی نازک باشه و نه خیلی ضخیم. روی بادمجون‌ها نمک می‌پاشیم و می‌ذاریم به مدت یک ساعت تو آبکش بمونن تا تلخی‌شون بره، بعد با آب سرد می‌شوریمشون. دوباره می‌ذاریمشون توی آبکش تا آب اضافه‌شون بره و اگر لازم بود با دستمال خشک‎شون می‌کنیم. خب؛ دیگه معطلش نمی‌کنیم و توی یه تابه کمی روغن می‌ریزیم و با شعلۀ متوسط بادمجون‌ها رو سرخ می‌کنیم. اونقدری که نرم بشه و از حالت خام در بیاد.
سرخ‎کردنشون که تموم شد، با گوشت‌کوب بادمجون‌ها رو له می‌کنیم. فقط یادتون باشه اینکار رو با گوشت‌‎کوب برقی و سایر دستگاهای مخلوط کن انجام ندین چون بادمجون زیادی خمیری می‌شه و بافتش رو از دست می‌ده.
خب حالا پیازهایی رو که به صورت درشت رنده کردیم با کمی روغن و زردچوبه تفت می‌دیم تا طلایی بشن و بعد بادمجون‌های له‎شده رو بهش اضافه می‌کنیم. در این مرحله می‌تونین گردو رو هم اضافه کنید و البته اگر دوست دارین یه مقدارشو برای تزیین نگه دارید.
حالا نوبت به اضافه‎کردن اصل ماجرا یعنی کشک می‌رسه. کشکی که البته از قبل با کمی آب رقیقش کردیم و گذاشتیم چند دقیقه‌ای بجوشه. بعد از اضافه‎کردن کشک، مایۀ کشک بادمجون رو یه خرده دیگه روی حرارت هم می‌زنیم تا خوب جا بیفته. حالا یه مقدار نعناع داغ و سیر داغ رو به کشک بادمجون اضافه می‌کنیم و یه مقدارش رو هم نگه می‌داریم برای تزیین روی غذا.
فقط حواستون باشه سیر و نعناع خیلی خیلی زود می‌سوزه و مزه‌شون تلخ می‌شه. برای داغ‎کردن نعنا فقط کافیه روغن رو توی یه تابۀ کوچیک گرم کنید و بعد از اینکه از روی حرارت برش داشتید؛ نعناع خشک رو اضافه کنید و به سرعت هم بزنید.
خب حالا کشک بادمجون رو در ظرف مناسب بریزید و با کشک و پیاز و نعنا و سیر و گردو (بعضی‌ها از گوشت چرخ‌کردۀ سرخ‌شده هم استفاده می‌کنن) روش رو تزیین کنید و با نون تازه نوش جان کنید. اگر سبزی خوردنِ تازه و ترشی لیته و دوغ هم دور و برتون بود که دیگه واقعا خوش به حالتون شده. جای همه دوستان رو خالی کنید. نوش جان.

http://www.banounews.ir/fa/News/197604/ر-از-و-رمز-تهیه-کشک-بادمجان-خوشمزه
بستن   چاپ