آریا بانو
آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید
شنبه 22 مهر 1396 - 2:11:10 PM
نبض ما - سفره آرائی
بانو نیوز - عوارض اسکن استخوان چیست؟ آیا برای این اسکن آمادگی خاصی لازم است؟ اسکن استخوان تمام بدن چگونه تفسیر می شود؟
نبض ما – شاید این موارد سوالات متدوال شما درباره اسکن استخوان باشد. در این مطلب دکتر مریم شهیدزاده متخصص پزشکی هسته ای به سوالاتی مهمی که در این باره وجود دارد، پاسخ می دهد.
پوکی استخوان
اسکن استخوان چیست؟
اسکن استخوان یک روش تصویربرداری پزشکی هسته ای است که در آن از یک ماده رادیواکتیو (رادیودارو) کم خطر به مقدار کم برای بررسی مشکلات استخوانی استفاده می شود.

اسکن استخوان چگونه انجام می شود؟

اسکن استخوان به دو روش معمولی و سه فاز انجام می شود.
در روش معمولی رادیودارو به صورت داخل وریدی به بیمار تزریق می شود و بعد از گذشت دو تا چهار ساعت ، بیمار بعد از تخلیه کامل مثانه روی تخت اسکن دراز می کشد و با دوربین مخصوص از کل بدن تصویربرداری صورت می گیرد. در روش سه فاز رادیودارو روی تخت اسکن به بیمار تزریق می شود و دو مرحله اول تصویربرداری بلافاصله انجام می شود. بعد از گذشت دو تا چهار ساعت بیمار پس از تخلیه کامل مثانه مجددا روی تخت اسکن دراز می کشد و تصویربرداری از کل بدن صورت می گیرد. تصویربرداری حداکثر نیم ساعت به طول می انجامد. البته گاهی نیاز به گرفتن تصاویر تکمیلی می باشد که به مدت زمان انجام اسکن می افزاید.
لازم به ذکر است که در فاصله تزریق تا انجام اسکن بیمار باید دو تا سه لیوان آب بنوشد و مرتب مثانه خود را تخلیه نماید.
شاید دوست داشته باشید
بیماری های ناشی از کار طولانی با کامپیوتر
علایم و نشانه های ابتلا به انحراف ستون فقرات
آیا برای اسکن استخوان آمادگی خاصی لازم است؟
اسکن استخوان نیاز به آمادگی خاصی ندارد. تنها توصیه این است که در روز انجام اسکن حتما مدارک قبلی مربوط به بیماری (عکس ساده رادیولوژی، سونوگرافی ، سی تی یا ام آر آِی و گزارشهای پاتولوژی) را به همراه داشته باشید.
عکس اسکن استخوان
آیا اسکن استخوان خطرناک است؟
چنانکه قبلا” نیز ذکر شد برای اسکن استخوان از رادیوداروی کم خطر به مقدار کم استفاده می شود. این دارو ظرف بیست و چهار ساعت به طور کامل از بدن پاک می شود. اشعه دریافتی در اسکن استخوان معادل رادیوگرافی معمولی است وتا کنون هیچ عارضه جانبی در مورد آن گزارش نشده است. حتی واکنش آلرژیک به داروی تزریقی نیز بسیار نادر و در حد قرمزی و درد خفیف در محل تزریق است که ظرف چند ساعت از بین می رود.
اسکن استخوان
ولی با توجه به حساسیت جنین و کودکان به اشعه، توصیه می شود خانمهای باردار حتی الامکان از انجام اسکن های هسته ای خودداری نمایند، خانهای شیرده تا چند ساعت به کودکان خود شیر ندهند و افراد دیگر بعد از انجام اسکن تا دوازده ساعت باید از تماس نزدیک با کودکان زیر هشت سال خودداری کنند.
تماس نزدیک یعنی فاصله کمتر از یک متر.
کاربردهای اسکن استخوان چیست؟
عفونتهای استخوان شکستگیهایی که با رادیوگرافی معمولی قابل تخشیص نیست. التهاب مفاصل سرطانهای استخوان بررسی گسترش سایر سرطانها به استخوان (متاستاز) نکروز استخوان اسکن چگونه تفسیر می شود؟
متخصص پزشکی هسته ای بعد از گرفتن شرح حال کامل و بررسی مدارک قبلی بیمار ، اسکن را به دقت مورد بررسی قرار داده و آن را تفسیر می کند. نتیجه به صورت کتبی در اختیار بیمار یا پزشک معالج قرار می گیرد.
نبض ما -نویسنده : دکتر مریم شهیدزاده،متخصص پزشکی هسته ای

http://www.banounews.ir/fa/News/20136/آنچه-را-که-باید-درباره-کاربرد-اسکن-استخوان-بدانید
بستن   چاپ