آریا بانو
معلمان روش‌های شناسایی و رفتار با دانش‌آموزان اوتیسم را بشناسند
شنبه 30 شهريور 1398 - 11:42:56
آریا بانو - سلامانه: مسئول واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران بر لزوم آشنایی معلمان مدارس با روش‌های شناسایی و رفتار با دانش آموزان، گفت: گاهی دانش آموزانی در مدارس هستند که معلمان نمی دانند آن‌ها دارای اختلال اوتیسم هستند و این امر مشکلاتی را در حوزه آموزش به‌وجود می‌آورد.
زهرا سلطانی‌فر افزود: گاهی دانش آموزی در سن هشت سالگی هنوز تشخیص اوتیسم برای او گرفته نشده است و یک معلم هشیار می تواند در تشخیص اوتیسم او کمک کند و این امر تاثیر بسزایی در پیشرفت تحصیلی دانش آموز دارد و از سوی دیگر نیز معلم درمی یابد چگونه با آن دانش آموز رفتار کند.
وی اضافه کرد: نکته جالب توجه اینجاست که برخی معلمان نمی دانند گاهی دانش آموزان دارای اختلال اوتیسم در کلاس آنها درس می خوانند و اگر معلمان می دانستند هم کار تدریس خودشان راحت تر می شد و هم اینکه می توانستند به خانواده های دانش آموزان نیز در این زمینه اطلاع ر سانی کنند.
مسئول واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران با تقسیم بندی معلمان به دو گروه معلمان مدارس استثنایی و معلمان مدارس عادی گفت: معلمانی که وارد مداس استثنایی می شوند لازم است به صورت تخصصی و بسیار خاص با نحوه آموزش کودکان دارای اختلال اوتیسم آشنا شوند اما معلمان مدارس عادی با یک آموزش ضمن خدمت می توانند نحوه شناسایی دانش آموزان دارای اختلال اوتیسم و نیز نحوه رفتار با آنان را فرابگیرند.
سلطانی فر تاکید کرد: ضروری است که تمام معلمان در تمام مقاطع تحصیلی، آموزش های عمومی در زمینه دانش آموزان دارای اختلال اوتیسم داشته باشند.
وی با اشاره به تفاوت تنها 10 درصد مبلغ بین حقوق معلمان عادی و معلمان مدارس استثنایی، آن را ناعادلانه خواند و گفت: برای آموزش معلمان در زمینه دانش آموزان دارای اختلال اوتیسم می توانیم همکاری مشترک با آموزش و پرورش داشته باشیم.
سلطانی فر اضافه کرد: در تحقیق پایان نامه ام مشخص شد که دانش آموز اوتیسم حتی در مدرسه منطقه غیرمحروم (مدرسه ای واقع در منطقه 3) هم شناسایی نمی شود.
وی تاکید کرد: پیشرفت دانش آموزان دارای اختلال اوتیسم به این مساله وابسته است که چقدر با معلم و محیط اطراف خود ارتباط بگیرند تا روند آموزش پیش برود.

http://www.banounews.ir/fa/News/202875/معلمان-روش‌های-شناسایی-و-رفتار-با-دانش‌آموزان-اوتیسم-را-بشناسند
بستن   چاپ