آریا بانو
ترین ها/ پولدارترین هنرمند زن جهان کیست؟
يکشنبه 31 شهريور 1398 - 10:48:43
آریا بانو - ترین ها/ پولدارترین هنرمند زن جهان کیست؟ 3
٨٢
٠
خراسان / یک تحقیق جدید نشان ‌می‌دهد، با وجود نشانه‌های پیشرفت زنان در دنیای هنر، این حوزه هنوز تحت سلطه مردان است.
با توجه به تحقیقاتی که به تازگی توسط «آرت‌نت نیوز» صورت گرفته، در 10 سال گذشته تنها 2 درصد آثار فروخته شده در حراجی‌های سراسر جهان، به هنرمندان زن تعلق داشته است. با توجه به این آمار، 40.7 درصد آثار فروخته شده در این بازه زمانی، به پنج هنرمند زن و 25 درصد آن به آثار «یایویی» ـ هنرمند معاصر ژاپنی ـ تعلق دارد.
یایویی کوساما (Yayoi Kusama) بانوی ژاپنی، در 22 مارچ 1929 میلادی، پیش از حمله اتمی خونین آمریکا به ژاپن، متولد شد. وی از کودکی به طراحی و هنر و ساخت ابزارهایی خلاقانه علاقه داشت و به همین خاطر، در این زمینه مشغول به فعالیت گسترده ای شد. او در سال 1957 میلادی به آمریکا مهاجرت کرده و در شهر نیویورک اقامت دارد و آثاری را در قرن بیستم خلق کرده که جنبش اکسپرسیونیست (Expressionist movement) را تحت تاثیر قرار داد.
وی در زمینه های نقاشی، مجسمه، کلاژ، هنر محیطی و چیدمان کار می کند. وسواس فکری او در کارهایش تکرار تجمع و پراکندگی بوده و به همین خاطر، خود را یک هنرمند خلاق وسواس خطاب می کند.
آثار وی، معمولا در زمینه هنرهای مفهومی (conceptual art) است و می توان برخی صفات مینی مالیسم، فمنیسم، سورئالیسم، پاپ آرت و اکسپرسیونیسم انتزاعی را در آثارش مشاهده کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/203385/ترین-ها--پولدارترین-هنرمند-زن-جهان-کیست؟
بستن   چاپ