آریا بانو
سردمزاج‌ها عناب را با گلاب بخورند
دوشنبه 24 مهر 1396 - 3:38:50 PM
سلامانه
بانو نیوز - به گفته یک دستیار طب سنتی بهترین نوع عناب، رسیده و شیرین آن است که می‌توان به صورت تازه یا خشک‌شده آن را مصرف کرد. اگرچه نوع خشك آن بهتر است و تا دو سال قابلیت نگهداری دارد.
دکتر فاطمه فدایی، دستیار طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری «سلامانه» گفت: «ارتفاع درخت عناب به 8-6 متر می‌رسد که به خشكى مقاوم بوده و به اشکال تیغ‏‌دار و بدون تیغ دیده می‌شود. برگ آن كوچك، متناوب و دندانه‏‌دار است. گل‌هاى درخت عناب، كوچك و به رنگ سبز روشن مایل به زرد هستند که در كنار برگ‌ها گرد آمده است.»
وی در ادامه توضیح داد: «میوه عناب به رنگ قرمز و تخم‌‏مرغى كه نوعى از آن به اندازه خرما و نوعى دیگر به اندازه فندق بوده و طعم هر دو نوع كمى شیرین و لعاب‏دار و داراى یك هسته مانند هسته سنجد است. و از دیگر نام‌‏هاى عناب می‌توان به شیلانه، سیلانه، شیلانك، اون‏ناف، زوزوب سیب‏‌كوهى، آون‏نافدار، طبرخون، ارج و همچنین سنجد جیلان، سنجد گرگان و كندر اشاره کرد. ضمن اینکه این درخت بومى مناطق گرمسیر است كه در شمال آفریقا، جنوب اروپا، نواحى مدیترانه‌‏اى و مناطق معتدل آسیا مى‌‏روید. در ایران نیز در سواحل دریای خزر، دامنه نیل كوه در مینودشت، كوكلان گرگان، در كردستان و سردشت و همچنین لرستان و بختیارى و در الموت و خراسان و بلوچستان و كرمان شاهد رویش خودرو آن هستیم.»
این دستیار طب سنتی با تاکید بر اینکه عناب رسیده و شیرین، بهترین نوع این میوه است، گفت: «مصرف عناب خشك بهتر از نوع تازه آن است و تا دو سال می‌توان آن را مصرف کرد. به علاوه، توصیه می‌شود عناب بیشتر از پنجاه عدد مصرف نشود چراکه مصرف بیش از این مقدار، دیرهضم است و منجر به نفخ می‌شود. البته برای رفع این عوارض می‌توان آن را با شكر و مویز خورد.»
وی همچنین گفت: «با توجه به اینکه عناب، کاهنده منى است حتما باید با عسل مصرف شود. و در صورتی که میوه عناب در دسترس نبود، می‌توان با مصرف گیاه سپستان از فواید آن بهره برد.»
دکتر فدایی با بیان اینکه سردمزاج‌ها بهتر است عناب را با گلاب بخورند، توضیح داد: «طبیعت عناب، معتدل در حرارت و برودت و مایل به رطوبت است. اما ابوعلى سینا طبیعت آن را كمى سرد مى‌‏داند و ابن نفیس در کتاب الشامل، عناب را گرم و خشک و رازی در کتاب الحاوی سرد و تر ذکر کرده است. اهوازی و هروی نیز در کتب خود عناب را میوهای سرد و تر که مولد بلغم و دیرهضم است، یاد می‌کنند. از این رو کسانی که دارای مزاج سرد هستند، بهتر است عناب را با گلاب و شكر مصرف کنند.»

http://www.banounews.ir/fa/News/20397/سردمزاج‌ها-عناب-را-با-گلاب-بخورند
بستن   چاپ