آریا بانو
زنان، الگوسازان مشارکت خانواده در ورزش همگانی
چهارشنبه 26 مهر 1396 - 12:13:18 PM
ایرنا - زن و خانواده
بانو نیوز - افزایش بیماری‌، تنش‌های عصبی و اجتماعی و اختلالات ارتباطی بین افراد، ضرورت ورزش برای تمامی افراد جامعه را دوچندان کرده است. در این میان، فعالیت های ورزشی زنان به دلیل نقش برجسته الگویی آنان در خانواده و تولید نسلی سالم و فعال و نیرومند، بیش از ورزش مردان از اهمیت برخوردار است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، مدال‌آوری بانوی ٨١ ساله ایرانی در مسابقات بین‌المللی دوومیدانی چین خبری بود که علاوه بر شاد کردن علاقه‌مندان به ورزش، جرقه امیدی در دل زنان ایرانی که پا به سالمندی میانسالی نهاده و هر کاری را غیرممکن و طاقت فرسا می انگارند، روشن کرد. زنانی که به دلیل تغییر سبک زندگی، شهرنشینی، استفاده از ابزار و وسایلی همچون کامپیوتر و موبایل و تبلت که یکجا نشستن را تشدید می کند، با ناراحتی های مختلفی مانند درد عضلانی، استخوانی، کلسترول و دیابت دست و پنجه نرم می کنند. غافل از این که با افزایش تحرک بدنی و ورزش، سلامت خود و خانواده را تحت الشعاع قرار داده و الگوی سلامت سایر افراد خواهند شد.
امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا، ورزش به عنوان عاملی ضروری برای سلامتی جسمانی و روانی شناخته شده است و این باور که ورزش موجب کاهش فشار خون، پایین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش درصد چربی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش دهنده سرطان سینه در زنان می شود، زنان را به فضاهای ورزشی کشانده است. موضوعی که در کشورهای در حال توسعه همچنان پایین تر از حد استاندارد عنوان می شود.
تشویق زنان به انجام فعالیت های ورزشی و اثربخشی آن بر سلامت آنان و سایر اعضای خانواده، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا را برآن داشت تا با «محمد جواد شکاری اردکانی» متخصص پزشکی ورزشی گفت و گو کند.
به بیان این پزشک ورزشی، زنانِ پیشگام در فعالیت های جسمانی و ورزشی، الگوی مشارکت همگانی اعضای خانواده در ورزش به شمار می روند که علاوه بر تضمین شادی و نشاط، از بیماری هایی همچون سرطان، دیابت، فشار خون بالا و گرفتگی قلب و عروق و غیره، مصون می شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/20566/زنان،-الگوسازان-مشارکت-خانواده-در-ورزش-همگانی
بستن   چاپ