آریا بانو
ترکيبات سمي لوازم آرايشي قاچاق، سلامت افراد را به شدت تهديد مي کند
سه شنبه 30 تير 1394 - 1:59:09 PM
ايرنا
fiogf49gjkf0d
عطاءاله شکوري با اشاره به قاچاق کالاهاي سلامت محور در چهار حوزه دارو، مواد غذايي، لوازم آرايشي و بهداشتي و انواع مکمل هاي غذايي و ورزشي، گفت: هر گروه از اين کالاها مي توانند به شدت سلامت فرد را تحت تاثير قرار دهند.

وي ادامه داد: کالاهاي قاچاق با انواع اصلي آنها متفاوت بوده و در بسياري از موارد کالاي قاچاق فقط عنوان و نشان کالاي اصلي را دارد و ماهيت آن به کلي متفاوت است؛ البته مواردي هم وجود دارد که کالاي قاچاق اصلي است اما شرايط حمل و نگهداري آن به حدي ضعيف است که سبب فاسد شدن کالا مي شود و در نتيجه سلامت مصرف کننده را تهديد مي کند.

شکوري افزود: قيمت کالاي قاچاق، بسيار ارزان تر از کالاي اصل است و در ارتباط با لوازم آرايشي و بهداشتي اين موضوع به وضوح ديده مي شود.

وي ادامه داد: در ارتباط با لوازم آرايشي و بهداشتي نکته مهم اين است که اين مواد به طور مستقيم روي پوست مورد استفاده قرار مي گيرند؛ حال اگر اين فراورده ها از ترکيبات سمي و خطرناک ساخته شده باشند مي توانند جذب بدن شده و سلامت فرد را تهديد کنند.

وي اضافه کرد: بطورمثال رنگ هاي مو طيف وسيعي از رنگ هاي جذاب را تشکيل مي دهند اما بايد توجه داشت که نوع رنگ مورد استفاده در آنها بايد مجاز و استاندارد باشد و اگر چنانچه رنگ مورد استفاده مصنوعي و غير مجاز باشد در اين صورت، رنگها مي توانند جذب بدن شده و براي سلامت فرد خطر آفرين باشد و معمولا هم کبد به شدت تحت تاثير قرار مي گيرد.

مدير آزمايشگاه کنترل کيفيت مواد غذايي، آشاميدني و آرايشي بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي تصريح کرد: حتي برخي رنگ هاي مصنوعي براي جنين بسيار سمي است و مي تواند رشد جنين را مختل کند.

شکوري گفت: متاسفانه رنگ هاي موي قاچاق، اغلب از ترکيبات مصنوعي ساخته مي شوند و به همين دليل ارزان هستند. همچنين برخي فلزات سنگين در لوازم آرايشي و بهداشتي قاچاق وجود دارد که بسيار سمي هستند که نمونه معروف آنها جيوه و سرب است

http://www.banounews.ir/fa/News/2182/ترکيبات-سمي-لوازم-آرايشي-قاچاق،-سلامت-افراد-را-به-شدت-تهديد-مي-کند
بستن   چاپ