آریا بانو
تلاش دولت براي تسهيل حضور سمن‌هاي زنان در عرصه بين‌الملل
شنبه 9 آبان 1394 - 11:34:47 AM
ايسنا
fiogf49gjkf0d

ليلا فلاحتي  افزود: دعوتنامه‌هاي مختلف و متفاوتي براي شرکت در اجلاس‌هاي بين‌المللي به دست ما مي‌رسد و از سمن‌ها نيز براي شرکت در آن‌ها درخواست کرده‌ايم. دولت تلاش مي کند حضور در عرصه بين الملل را تسهيل کند. اين به تغيير نگاه نسبت به ايران و اصلاح پيش‌فرضهاي اشتباه برخي کشورها نسبت به موقعيت زنان داخل کشور کمک مي‌کند.

 مديرکل امور بين‌الملل معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري در ادامه اظهارکرد: تجربه‌هاي کشورهاي مختلف در دنيا نشان مي‌دهد که با توسعه يافتگي آن‌ها، حجم دولت کم مي‌شود. دولت‌ها تولي‌گري و مداخله در همه موضوعات را کنار مي‌گذارد و کوچک مي‌شود. در اين شرايط نقش سازمان‌هاي غير دولتي افزايش مي‌يابد.

 وي با بيان اينکه سازمان‌هاي مردم‌نهاد در دو بخش عمل مي‌کنند، گفت: بخش زيادي از آنان وظايفي که به دوش دولت بار شده است را بر عهده مي‌گيرند. به علت ايجاد فضاي رقابتي بين آنان، کيفيت ارايه خدمات افزايش مي‌يابد؛ اين کار در ايران در زمينه «آي تي» تجربه شده است و با غير دولتي شدن خدمات ارائه شده در حوزه تلفن همراه فضايي ايجاد شده که شرکت‌هاي بخش خصوصي با رقابت با هم خدمات بيشتري به مشتريان ارائه دهد.

 فلاحتي افزود: سازمان‌هاي مردم نهاد بخش مهمي از جامعه مدني را تشکيل مي‌دهند. نقش مهم اين جامعه، واسطه‌گري بين مردم و دولت است. وقتي دولت‌ها قصد مداخله و تولي‌گري در برخي موضوعات را ندارند، نقش‌هاي خود را به سمن‌ها واگذار مي‌کنند. از سوي ديگر سمن‌ها بهترين مکانيزم براي انتقال مطالبات مردم به دولت هستند. در بخش زنان نيز قطعا با توجه به حساسيت موضوعات، سمن‌ها مي‌توانند نقش مهمي را ايفا کنند.

 وي در ادامه گفت: در کشورهاي توسعه يافته نه تنها در حوزه زنان بلکه در زمينه موضوعاتي چون حقوق کودک و اقتصاد،‌ جوانان و سياست، سمن‌ها توانسته‌اند تحولات خيلي مهمي به وجود آورند. سمن‌ها با مکانيزم‌هاي کاملا تعريف شده و در سطوح مختلف امکان فعاليت دارند.

 اين جامعه‌شناس با اشاره به سمن‌هاي فعال در حوزه بين‌الملل اظهارکرد: آن‌ها مي‌توانند بر اساس حوزه فعاليت خود با متوليان خاص آن موضوع ارتباط بگيرند و فعاليت بين المللي داشته باشند. به عنوان نمونه انجمن حمايت از زنان و کودکان پناهنده در بخش‌هاي مختلف فعاليت مي‌کند البته تلاش‌هاي اين سمن در زمينه آموزش کودکان افغان بيشتر به چشم مي‌آيد. اين سمن‌ هم برد ملي و هم برد بين المللي دارد. سازمانهاي مختلف بين‌المللي حتي يونسکو با آن همکاري مي‌کنند و از تجارب اين انجمن در زمينه ارائه کمک به کودکان افغان استفاده مي‌کنند.

 فلاحتي در پايان گفت: برخي سمن‌ها نيز در حوزه زنان فعاليت مي‌کنند و سالانه در بخش غير دولتي کميسيون مقام زن شرکت مي‌کنند و دستاوردهاي خود در حوزه زنان را به اطلاع عموم مي‌رسانند.


http://www.banounews.ir/fa/News/2471/تلاش-دولت-براي-تسهيل-حضور-سمن‌هاي-زنان-در-عرصه-بين‌الملل
بستن   چاپ