آریا بانو
مورد ویژه وزنه بردار تغییر جنسیت یافته استرالیایی
ورزشکاران ترا جنسیتی ؛ توانایی مردانه در کالبد زنانه
شنبه 11 آذر 1396 - 3:35:04 PM
ورزش بانوان
بانو نیوز - بعد از تغییر جنسیت وزنه بردار نیوزلندی، از مرد به زن، حضور وی در تیم ملی زنان این کشور برای رقابت در بازی‌های مشترک المنافع قطعی و البته با مخالفت‌های زیادی روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان ؛ موضوع تغییر جنسیت در بین ورزشکاران بار دیگر خبرساز شده است. در ایران شاید مسئله تغییر جنسیت ورزشکاران چندان مطرح نبوده است اما گاهی ورزشکاران و مربیان در مورد استفاده برخی ورزشکاران از هورمون هایی که به افزایش توان بدنی و رفتارهای عضلانی مردانه در مورد ورزشکاران زن زمزمه هایی داشته اند که البته به دلیل بافت فرهنگی و اجتماعی در ایران هرگز نه اثبات شده و نه در مورد آن کنکاش جدی صورت گرفته است.
با این حال ، توانایی های مردانه در بدن یک ورزشکار زن در نقاط دیگر جهان همواره سبب بروز حواشی شده است. موضوع مورد توجه ما یک ورزشکار وزنه بردار استرالیایی است که با تغییر جنسیت به یک زن تبدیل شده اما توانایی های بدنی مردانه را هنور در خود دارد.
به نقل از breitbart.com؛ گاوین هابارد یا بهتر است بگوییم لورل هوبارد وزنه بردار تراجنسیتی و اهل نیوزلند، فرزند دیک هابارد شهردار سابق اوکلند است. او تا قبل از عمل تغییر جنسیت در مسابقات وزنه برداری مردان شرکت می‌کرد و رکورددار وزنه برداری نوجوانان نیوزلند بود تا زمانی که رکورد او توسط دیوید لیتی شکست.
هابارد بعدها به عنوان مدیر اجرایی وزنه برداری در کمیته ملی المپیک انتخاب شد. پس از آن او به تغییر جنسیت داد و به لورل هابارد و یک زن وزنه بردار تبدیل شد . در حالیکه بازی‌های مشترک منافع 2018 به میزبانی استرالیا پیش روی ورزشکاران است نام لورل در ترکیب تیم ملی وزنه برداری زنان نیوزلند به چشم می‌خورد.
این زن 39 ساله، اولین زن ورزشکار تراجنسیتی نیوزلندی تبار است که با نام این کشور در مسابقات شرکت می‌کند. او یکی از 12 ورزشکار تیم وزنه برداری زنان کشورش در این مسابقات خواهد بود. مسابقاتی که بین کشورهایی برگزار می شود که حداقل در بازه ای ، تحت اختیار امپراطوری بریتانیا بوده اند.
گاوین هابارد ( Gavin Hubbard ) یا بهتر است بگوییم لورل هابارد ( Laurel Hubbard )
لورل در دسته 90+ کیلوگرم زنان رقابت خواهد کرد که در آغاز سال 2017 توسط فدراسیون جهانی وزنه برداران به سایر دسته‌ها اضافه شد. این در حالی است که واکنش‌ها به حضور وی در ترکیب تیم اعزامی نیوزلند به بازی‌های پیش رو در استرالیا مثبت نیست.
مایکل کیلان مدیر اجرایی فدراسیون وزنه برداری استرالیا در این خصوص اظهار کرد: لورل از نظر فیزیولوژیکی و ذهنی نسبت به رقبای خود برتری دارد. او دارای مزیت فیزیکی واضح و ناعادلانه است. اگر شما قبلا یک مرد بوده‌اید و وزن‌های خاصی را برداشته‌اید و سپس به طور ناگهانی به یک زن تغییر جنسیت بدهید، بنابراین از دید روان شناسی می‌دانید که این وزن‌ها را از قبل برداشتید.
مدت‌هاست که هابارد واکنشی به این صحبت‌ها نشان نداده و از مصاحبه‌های رسانه‌ای خودداری می‌کند.
تریسی لمبرچ هم تیمی لورل هابارد که با او در یک دسته رقابت می‌کرد ، از مسابقات کناره گیری کرده زیرا که معتقد بود در برابر هابارد شانسی نخواهد داشت. او نیز با انتقاد از حضور این وزنه بردار 39 ساله در تیم ملی کشورش عنوان کرد: من احساس می‌کنم هم‌وطن من یک مزیت غیرمنصفانه‌ای دارد حتی اگر این مسئله جزو قوانین باشد.
فیل گیفورد، فیلسوف ورزشی، در پاسخ به انتقادات به حضور هابارد در ترکیب تیم ملی وزنه برداری نیوزلند بیان کرد: سطح تستوسترون مهم است، که روشی بسیار علمی برای اندازه گیری جنسیت یک فرد نسبت به هر چیز دیگری در حال حاضر شناخته شده است و لورل تمام این تست‌ها را طی 12 ماه گذشته سپری کرده است.
ترجمه اختصاصی از ورزش بانوان

http://www.banounews.ir/fa/News/24764/ورزشکاران-ترا-جنسیتی-؛-توانایی-مردانه-در-کالبد-زنانه
بستن   چاپ