آریا بانو
«بنیاد ملی خانواده» چه می‌کند؟/ یادداشت توران ولی مراد
دوشنبه 20 آذر 1396 - 1:17:16 PM
شبکه ایران زنان
بانو نیوز -
یادداشت مهمان/
مدیر شبکه ایران زنان از شکل‌گیری بی سرو صدای «بنیاد ملی خانواده» خبر داد و گفت: باوجود شکل‌گیری این بنیاد در سال‌های اخیر، هیچ گزارش و خبری از شکل‌گیری و عملکرد آن موجود نیست.
گروه جامعه خبرگزاری فارس: توران ولی مراد، مدیر شبکه ایران زنان و شورای همکاری‌های زنان با ارسال یادداشتی به خبرگزاری فارس از شکل‌گیری بی سر و صدای «بنیاد ملی خانواده» خبر داد و گفت: باوجود شکل‌گیری این بنیاد در سال‌های اخیر هیچ گزارش و خبری از نحوه شکل‌گیری و عملکرد آن موجود نیست.
در متن این یادداشت آمده است:
«شنیده‌شده که «بنیاد ملی خانواده» در کشور شکل‌گرفته، می‌گویم شنیده‌شده چون هنوز در خبرها چیزی از این بنیاد شنیده نمی شود. از بعضی دوستان رسانه‌ای خواستم که گزارشی از این بنیاد تهیه کنند ولی تماس گرفتند و گفتند هر چه جستجو می‌کنند خبری از این بنیاد وجود ندارد.
سؤال‌های اساسی این است که این بنیاد با چه هدفی شکل‌گرفته. دقیقاً هدف آن چیست؟
چند هدف را می‌توان متصور شد. آنچه ازلحاظ ملی می‌تواند هدف این بنیاد ملی باشد، عبارت است از «دستیابی به خانواده امن، سالم و متعالی که محلی برای رشد و تعالی همه اعضای خانواده باشد و رفع مشکلات و آسیب‌ها بر سر راه ازدواج و خانواده سالم».
برای دستیابی به این هدف نخست این‌که همه‌جانبه نگری لازم است، دوم نیازمند تدوین برنامه همه‌جانبه و تعیین راهبردها در همه ابعاد فرهنگی و فرهنگ‌سازی، آمورشی و پرورشی و تربیتی، تقنینی و حقوقی و البته تقابل با چالش‌ها و رفع موانع بر سر راه هدف تعیین‌شده است. البته قبل از همه این‌ها گفتمان مشترک میان حوزه و دانشگاه برای تدوین قوانین لازم خواهد بود.
ازآنجاییکه مؤلفه‌های مختلفی در ایجاد مشکلات خانواده و موانع بر سر راه ازدواج دخالت دارند، هدف‌گذاری بنیاد ملی خانواده اگر صرفاً بر یکی از مؤلفه‌ها متمرکز شود راه به‌جایی نخواهد برد.
از طرف دیگر مطالبه و حرف و پژوهش و مقاله و نشریه در حوزه زن و خانواده تاکنون بسیار بوده است آنچه تا به حال دیده نشده است، اقدامات عملی برای رفع مشکلات و عملیاتی شدن طرح‌ها برای دستیابی به خانواده سالم و امن است.
از طرف دیگر اقدامات عملی وظیفه و مأموریت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه، سازمان‌ها و نهادهای دولتی ازیک‌طرف و تشکل‌های مدنی و خیریه‌ها از طرف دیگر است. انجام این مأموریت‌ها نمی‌تواند توسط خود بنیاد انجام شود و لازم است به لحاظ ساختاری یک بنیاد ملی در همه دستگاه‌ها نماینده‌ای داشته باشد که دستگاه‌های لازم را فعال کند.
انجام پژوهش‌ها و تهیه مقالات هم، وظیفه نهادهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه و حوزه است که طبیعتاً توسط همان مراکز انجام می‌شود.
وظیفه یک بنیاد ملی این است که همه دستگاه‌ها و مراکز موجود را در جهت هدف موردنظر فعال کند و ضرورت‌های لازم و حلقه‌های مفقوده را شناسایی و رفع کند و با هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری و تعیین راهبردها و برنامه‌ها را تعیین و در جهت دستیابی به طرح‌های لازم فعال و پی گیر باشد و کلیه دستگاه‌ها و مراکز موجود را در جهت هدف تعیین‌شده، فعال کند.
باز شنیده‌ها حاکی از این است که بنیاد ملی خانواده در حال انتشار یک مجله باهدف تبیین سیاست‌گذاری در حوزه خانواده است!
به نظر می رسد باوجوداین همه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی انتشار چنین مجله‌ای از طرف یک بنیاد ملی برای خانواده توجیه منطقی ندارد. مخاطب چنین مجله‌ای چه کسی یا کسانی هستند، مسئولین یا مردم؟ اگر هدف انتشار این مجله مسئولین هستند و برای آن‌ها ارسال می‌شود؟ به چه منظوری است؟
اگر هدف این مجله مردم هستند که باید گفت: مردم بیشتر از 3 دهه است که مطالباتشان را در ارتباط با زن و خانواده مطرح کرده‌اند و مسئولین هم همان‌ها را به‌عنوان شعار مطرح کرده‌اند ولی اقدام عملیاتی برای پاسخگویی به آن‌ها انجام‌نشده است.
اگر هم هدف از این انتشار، ارائه یک نشریه علمی تخصصی است که چنین نشریه‌ای نه وظیفه بنیاد بلکه وظیفه مراکز علمی پژوهشی، دانشگاهی، حوزوی است که این مراکز هم‌چنین نشریه‌هایی را منتشر می‌کنند.
اگر هدف شنیدن گفته‌های کسانی است که در این حوزه صاحب نظر هستند که این افراد با استفاده از رسانه‌های مختلفی که به آن مرتبط هستند صدایشان و گفته‌هایشان را به گوش‌ها می‌رسانند. از طرف دیگر همایش هایی که با اهداف مختلف توسط نهادهای مختلف برگزار می‌شود این صداها را به گوش می‌رساند.
هدف از شکل‌گیری این بنیاد چیست؟ راهبردهایش چیست؟ برنامه‌هایش برای رسیدن به اهداف موردنظر چیست؟ چه اقدامات ملی را در دستور کار دارد؟ و تابه‌حال چه اقداماتی داشته است؟
لازم است،‌ بنیاد ملی خانواده وظیفه و مأموریت خودش را به اطلاع مردم برساند. با توجه به همان مأموریت هدفی را که تعیین کرده و راهبرد و برنامه‌هایش را به اطلاع برساند تا رسانه‌ها و نخبگان و صاحب‌نظران بتوانند پی گیر آن‌ها باشند.»
2017-10-25

http://www.banounews.ir/fa/News/26384/«بنیاد-ملی-خانواده»-چه-می‌کند؟--یادداشت-توران-ولی-مراد
بستن   چاپ