آریا بانو
آیا رابطۀ بین پاک‌سازی‌ هوا و گرم شدن زمین رابطه‌ای معکوس وجود دارد؟
پنجشنبه 14 دی 1396 - 12:02:18 PM
روزچین
بانو نیوز - چه نسبتی بین پاک‌سازی‌ هوا و گرم شدن زمین وجود دارد؟ آیا ممکن است پاک‌سازی‌ هوا و گرم شدن زمین هم‌زمان با یکدیگر رخ دهند؟ چنین باوری ممکن است با عقل جور در نیاید، اما پاک‌سازی هوا واقعاً ممکن است به افزایش بیشتر دمای کره زمین ختم شود! در این مطلب می‌خواهیم قدری این مطلب را بشکافیم. با روزچین همراه باشید.
آیا پاک‌سازی‌ هوا و گرم شدن زمین ممکن است همراه با یکدیگر رخ دهند؟
دوده و سایر ذره‌هایی که باعث آلودگی هوا می‌شوند، مانع از ورود نور خورشید به زمین می‌شوند و نور خورشید را به سمت فضا بازتاب می‌دهند. به‌این‌ترتیب زمانی که کشورها در سراسر دنیا به فکر پاک‌سازی هوا بیفتند، ذرات کمتری در هوا معلق خواهند ماند و در‌نتیجه نور خورشید کمتر بازتاب پیدا می‌کند و سطح زمین نور بیشتری دریافت می‌کند.
کاملاً مشخص است که دریافت بیشتر نور در سطح زمین باعث افزایش دمای کره زمین خواهد شد. در این بین کاملاً مشخص است که گرمای جهانی زمین را نمی‌توان بر گردن پاک‌سازی هوا انداخت، چرا‌که دلیل اصلی افزایش دمای زمین و تغییرات آب‌و‌هوایی، میزان کربن اضافی است که در فضا متصاعد می‌شود.
در این بین کارشناسان علوم هواشناسی بر این باور هستند که آلودگی هوا می‌تواند مقداری از گرمای زمین که در اثر وجود کربن مازاد در اتمسفر به وجود آمده است را به شیوه‌ای که گفتیم کاهش دهد.
تغییر میزان دریافت نور خورشید
در کمال تعجب باید گفت میزان رسیدن نور خورشید به سطح زمین در طول مدت زمان حضور انسان‌ها در این کره خاکی یکسان و دائم نبوده است. به‌عبارت‌دیگر نور خورشید که ما در سطح زمین پذیرای آن هستیم در سالیان مختلف، دستخوش تغییرات زیادی شده است.
به همین منظور کارشناسان، 56 نقطه مختلف را برای میزان دریافت نور خورشید در قارۀ اروپا بین سال‌های 1939 و 2012 بررسی کردند. در این بازه زمانی در دهۀ 1950 میلادی، کره زمین بیشترین میزان نور را از خورشید جذب کرده است و این آمار تا سال 1980 کاهش پیدا کرده است. از آن زمان مجدد شاهد افزایش مقدار دریافت نور خورشید توسط سطح کره زمین بودیم.
از دست ندهید: پنج تمدن باستانی که با گرمایش جهانی از بین رفتند
کاهش میزان سولفور در هوا
از قرار معلوم تا سال 1980 میلادی شاهد افزایش شدید انتشار سوفور بوده‌ایم. از آن زمان به بعد دولت‌ها اقداماتی رسمی را برای کاهش آلودگی هوا انجام دادند. بنا به دلایل علمی، میزان زیاد سولفور در هوا باعث می‌شود تا سطح زمین نور کمتری دریافت کرده و تاریک‌تر بماند و در‌نتیجه سردتر خواهد ماند.
جالب است بدانید پاشیدن حجم بسیار زیادی سولفور روی اتمسفر زمین باعث می‌شود تا سطح کره زمین برای چندین سال خنک‌تر شود. دلیل این امر هم ذرات ریز سولفور هستند که نور خورشید را به خود جذب می‌کنند.
دلایل مختلفی را می‌توان به بحران افزایش گرمای کره زمین نسبت داد. یکی از این موارد که به‌لحاظ علمی نیز جالب به نظر می‌رسد آلودگی ابرهاست. ابرهای آلوده بر‌خلاف آنچه تصور می‌شود رنگ روشن‌تری دارند. از‌طرف‌دیگر ذرات تشکیل‌دهنده این ابرها کوچک‌ترند و بیشتر در هوا باقی می‌مانند.
این ابرهای آلوده که روشنایی بیشتری دارند، میزان نوری را که زمین از خورشید دریافت می‌کند، کاهش می‌دهند.
با در‌نظر‌گرفتن این موارد می‌‌توان گفت پاک‌سازی هوا باعث جذب بیشتر نور خورشید خواهد شد و طبیعتاً کره زمین گرمای بیشتری را دریافت خواهد کرد. اما این سکه روی دیگری هم دارد و نمی‌‌توان آلودگی‌ها را نادیده گرفت؛ چرا‌که بر‌اساس گزارش‌های جهانی سالانه میلیون‌ها نفر جان خود را بر اثر زندگی در هوای آلوده از دست می‌دهند.
در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم به بحث‌های مربوط به زیست‌کرده علاقه دارید و نکته‌ای در ذهن شماست که به آن اشاره نشد، ما و سایر کاربران را در قسمت نظرات باخبر سازید.
منبع

http://www.banounews.ir/fa/News/28406/آیا-رابطۀ-بین-پاک‌سازی‌-هوا-و-گرم-شدن-زمین-رابطه‌ای-معکوس-وجود-دارد؟
بستن   چاپ