آریا بانو
حقایق زیست‌محیطی؛ تاثیر خودروهای پاک‌تر در آلودگی هوا
جمعه 6 بهمن 1396 - 5:26:20 PM
روزچین
بانو نیوز - تاثیر خودروهای پاک‌تر در آلودگی هوا تا چه حد است؟ تاثیر این موضوع در کلان‌شهرهای جهان چگونه است؟ حداقل از یک نظر می‌توان گفت که آسمان دودآلود شهر لس‌آنجلس مقداری پاک‌تر از چیزی شده است که توقع آن‌ را داشتیم. بر‌اساس نتایج تحقیقاتی که مرداد ماه امسال توسط اداره ملی اقیانوس و جو انجام شده است، سطح آلودگی‌ هوای ناشی از خودروها تا میزان 98 درصد نسبت به سال 1960 میلادی تاکنون کاهش داشته است. این تحقیقات برای انتشار در نشریۀ تحقیقات جوی ژئوفیزیک تأیید شده است، اما تاکنون شاهد انتشار آنلاین این آمار نبوده‌ایم. با هم مروری بر داده‌های این گزارش خواهیم داشت.
تاثیر خودروهای پاک‌تر در آلودگی هوا
در این تحقیقات، تمرکز ویژه‌ای بر ترکیبات عالی فراری شده است که از اگزوز خودروها خارج شده و راه خود را به اتمسفر باز می‌کنند. ترکیبات عالی فرار یکی از مهم‌ترین عوامل در ازن حاضر در سطح زمین به حساب می‌آیند، ازن به ریۀ انسان‌ها صدمه وارد می‌کند و سلامت گیاهان را به مخاطره می‌اندازد.
کاهش ترکیبات عالی فرار در هوا در بین سال‌های 2002 تا 2010 بیشتر بوده است. به این نکته باید توجه داشت که از 50 سال گذشته تاکنون، رانندگان لس‌آنجلس سه برابر بیشتر گازوئیل و بنزین برای خودروهای خود مصرف می‌کنند.
با‌این‌حساب باید دید چرا انتشار ترکیبات عالی فرار در این بازه زمانی کاهش چشمگیری داشته است؟
دکتر کِرستن وارنِک (Cresten Warkeke)، از دانشگاه کلمبیا، دلیل این امر را پاک‌تر‌شدن خودروها می‌داند. بهبود عملکرد موتور خودروها و باز‌سازی فرمول سوخت را می‌توان از مواردی دانست که باعث شده تا گازهای آلوده‌کننده کمتری را در خودروها شاهد باشیم.

البته این امر به این معنا نیست که شهروندان لس‌آنجلس می‌توانند راحت‌تر نفس بکشند. ترکیبات عالی فرار در مجموع کمتر شده‌اند، اما باز هم ترکیبات دیگری را به میزان زیاد در هوای لس‌آنجلس شاهد هستیم. در این زمینه می‌توان به پروپان و متان اشاره کرد که در نتیجۀ سوختن گاز طبیعی و سایر منابع در هوا متصاعد می‌شود و این آلوده‌کننده‌ها به‌سرعت کاهش پیدا نکرده‌اند. اتانول نیز که به‌عنوان سومین ترکیبات عالی فرار به‌ حساب می‌آید در حال افزایش است.
انجمن ریۀ آمریکا در گزارش سالانه‌ خود مدعی شده است که ترکیبات عالی فرار تنها فاکتور خطرناک در سنگین‌شدن ازن به حساب نمی‌آیند.
از دست ندهید: حقایق زیست‌محیطی؛ آلودگی‌ هوا سالانه بیشتر از سه میلیون قربانی می‌گیرد
دکتر کاری نادِآ (Kari Nadeau)، استاد دانشگاه استنفورد، مدعی است ازن و ذرات معلق در هوا سالانه هزاران نفر را راهی بیمارستان می‌کنند و به کام مرگ می‌کشانند. آلودگی‌ هوا جلوی رشد ریۀ کودکان را می‌گیرد و موقعیت‌های پزشکی خطرناکی را برای افرادی که از بیماری‌های مزمن‌ ریوی مانند آسم و برونشیت مزمن رنج می‌برند ایجاد می‌کند. قرار‌گرفتن در معرض آلودگی‌ هوا به مدت کم یا زیاد می‌تواند آثار نامطلوبی را روی سلامتی فرد داشته باشد.
منطقۀ Long Beach Riverside در لس‌آنجلس در رتبۀ سوم مناطق دارای ذرات معلق متراکم در آمریکا قرار گرفته است و دارای چهارمین رتبه از‌لحاظ ذرات آلوده در یک بازه زمانی کوتاه را دارد. البته این سکه روی دیگری نیز دارد و گزارش می‌شود که کیفیت هوای لس‌آنجلس از سال 1999 تاکنون در بهترین شرایط خود قرار دارد.
بر‌اساس گزارش کوتاهی که اخیراً در Archives of Internal Medicine به چاپ رسیده است، غلظت شدید دود در هوا باعث سکته و ازدست‌دادن حافظه می‌شود. این گزارش که وضعیت آلودگی هوای بوستون را بررسی کرده است، مشخص نمود که سطح کیفیت هوا اگر زیر استاندارهای فعلی تعیین‌شده با سازمان محیط‌زیست باشد، باز هم انسان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. در این گزارش بوستون حتی در فهرست 25 کلان‌شهر آلوده قرار نگرفته است.
تکنولوژی امکان کمتر آلوده‌شدن کره زمین را هر روز بیش‌از‌پیش فراهم می‌کند، اما محقق‌شدن چنین امری، نیازمند سیاست‌گذاری‌های صحیح است؛ امری که تاکنون بشریت چندان جدی نگرفته است.
منبع
خواندن این مطالب را از دست ندهید:
انواع آلودگی با بدن ما چه کار می‌کنند؟
آلودگی هوا بیش از ایدز و مالاریا قربانی می‌گیرد
پیاده‌وری در هوای آلوده برای سالمندان، به جای سود ضرر دارد
با آلودگی‌های موجود در هوا آشنا شوید
تأثیر آلودگی هوا روی پوست
آلودگی هوا باعث سرطان می‌شود
آلودگی هوا سالانه بیش از سی میلیون قربانی می‌گیرد
تأثیرات آلودگی هوا در ساعت‌های پرترافیک
آلودگی هوا در جایگاه ده عامل بیماری‌زای جهان

http://www.banounews.ir/fa/News/31176/حقایق-زیست‌محیطی؛-تاثیر-خودروهای-پاک‌تر-در-آلودگی-هوا
بستن   چاپ