آریا بانو
خطرات عرض اندام در اتاق شیشه ای !
شنبه 7 بهمن 1396 - 3:36:34 PM
ایرنا - زن و خانواده
بانو نیوز - تهران- کسب شهرت، دیده شدن و همانند شدن با سلبریتی ها به مقوله ای دردسرساز برای برخی جوانان تبدیل شده که خواسته یا ناخواسته خود را در وادی عرض اندام می اندازد که گاه سرانجامی نه چندان خوشایند برای فرد و جامعه به همراه دارد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، مشهور شدن یک شبه، آرزوی بسیاری از جوانانی است که پا در مسیر مدلینگ می گذارند و بدون تلاش و زحمت قصد دارند ره صد ساله شهرت را یک شبه طی کنند و از بهای پرداختی آن غافل هستند.
موضوعی که با رشد فضای مجازی و محرومیت های واقعی جامعه، دامن گستر شده و عرصه را برای فرصت طلبان و سودجویان باز و بر خانواده ها تنگ کرده است. خانواده هایی که تجربه زندگی، آنان را از عاقبت کار آگاه کرده است اما زبان مشترکی برای انتقال این آگاهی به جوانان ندارند و تنها هزینه مادی و معنوی آن را پرداخت می کنند.
براساس گزارش پلیس فتا، مجرمان سایبری با گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و انتخاب برخی چهره های زیبا به آن ها پیشنهاد مدلینگ و مدل شدن در نشریات خارجی و داخلی می دهند. این مجرمان حرفه‌ای با اغفال نوجوانان و جوانان و دریافت رقم‌های میلیونی از کاربران تحت عنوان هزینه‌های عکسبرداری مدلینگ نه تنها پاسخگویی قربانیان خود نیستند که در صورت اصرار و پافشاری قربانی اقدام به تهدید کاربران می‌کنند که تصاویر آن‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.
توصیه پلیس فتا،حفظ حریم خصوصی و شخصی توسط خود افراد و خانواده ها است چرا که حتی دستگیری و مجازات این مجرمان نمی‌تواند باعث بازگشت آبرو و حیثیت قربانیان گردد و پیامدهای این دست جرایم تا سال‌ها ادامه دارد.
**از بازار داغ عرض اندام تا تغییر ذائقه جوانان
داشتن اندامی باربی شکل و متوازن با چهره ای شبیه فلان سلبریتی، وجه مشترک جوانانی است که سودای الگو شدن و شهرت یافتن را دارند. هزینه های بسیاری می پردازند و خود را زیر تیغ جراح می سپارند تا نقابی بر چهره نهاده و در میدان رقابت اشتراک تصاویر، گوی سبقت را از همنوعان خود بربایند و هر روز بر تعداد بینندگان و طرفداران بیافزایند.
طرفداران و دنبال کنندگان این تصاویر، هم قشرنوجوان و جوان است که خطر الگوگیری و تاثیر پذیری بیشتر بر آنان مستولی می شود. افرادی که با دیدن عکس این مدلینگ ها، آنان را معیار زیبایی و تناسب اندام و ایده آل خود فرض کرده و به همین دلیل به عمل های زیبایی گرایش پیدا می کنند.
خطرآفرینی و افزایش احتمال از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده از دیگر تبعات انتشار تصاویر و دیده شدن یک شبه مدلینگ ها است. چرا که سطح توقع مردان و زنان را نسبت به هم تغییر می دهد تا آن جا که اگر هر یک از آن ها قادر نباشد تا خود را به ایده آل دیگری نزدیک کند زندگی دچار مشکل می شود.
هزینه تراشی برای عمل های زیبایی در جهت نزدیک شدن به الگوهای دروغین هم از دیگر دلایل پاشیده شدن نظام خانواده ها است.
تغییر ذائقه و معیار و نگرش جوانان به مقوله ازدواج و همسریابی هم یکی دیگر از آسیب‌های مدلینگ است؛ چرا که ایده آل های نادرست به عنوان الگو، سد راه جوانان در انتخاب مناسب همسر می شود.
**الگوگذاری مناسب، راهکار برون رفت از تغییر کورکورانه
در چنین فضایی، افزایش اعتماد به نفس و اتکا به داشته ها و همچنین تربیت و دیدگاه خانواده، تنها ناجی جوانان از غرق شدن در جاده یکطرفه عرض اندام است. اینکه برای آگاهی جوانان وقت مناسب اختصاص داده ‌شود، نیازهایشان مورد توجه قرار‌گیرد و به خواسته‌هایشان بها داده شود تا فرهنگ ایرانی، تحت تاثیر تهاجمات قرار نگرفته و همواره اصیل باقی بماند.
اصلاح قوانین و اعمال ماده قانون های جدید و به روز، از دیگر راهکارهای جلوگیری از یورش هجمه ها به فرهنگ ایرانی و برجای ماندن خاکستری از تقلید کنندگان غربی است. در حال حاضر، در قانون مدلینگ بودن جرم نیست؛ اما انتشار تصاویر و پخش آن جزو جرایم رایانه ای است و با استناد به جرایم رایانه ای مشمول برخی ماده های قانونی شود.
همچنین براساس ماده 742 و 638 قانون مجازات اسلامی، کسی که تصاویر مستهجن از خود یا دیگران را در فضای مجازی منتشر کند تا دوسال حبس و یا جریمه نقدی 4 یا 5 میلیون تومانی شامل حالش می‌شود.
پژوهشم**9294** 1601**

http://www.banounews.ir/fa/News/31253/خطرات-عرض-اندام-در-اتاق-شیشه-ای-!
بستن   چاپ