آریا بانو
خواب؛ بهترین غذاها برای خواب خوب (بخش اول)
شنبه 7 بهمن 1396 - 9:12:18 PM
روزچین
بانو نیوز - از افراد سحرخیز گرفته تا شب‌زنده‌داران، همه‌و‌همه دوست داریم زمانی‌که سرمان را روی بالش می‌گذاریم، خیلی راحت به خواب برویم. همچنین شواهد نشان می‌دهند که خواب خوب برای سلامتی بسیار مفید است. تحقیقات بسیاری در رابطه با نقش غذاهای مختلف در کیفیت خواب انجام شده است. با اینکه این تحقیقات مقداری مبهم است، اما شواهد عینی نشان می‌دهند که بعضی غذاها به داشتن یک خواب خوب کمک می‌کنند و برخی دیگر، خواب را از چشمان شما می‌ربایند. پروفسور راسل روسنبرگ، مدیر‌عامل بنیاد ملی خواب، فهرستی از غذاهای مفید و مضر برای خواب خوب را پیشنهاد می‌کند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.
خواب خوب
گیلاس
کری گانس (Keri Gans)، متخصص تغذیه در شهر نیویورک و نویسندۀ تغییرات رژیمی کوچک ( Small Change Diet )، می‌گوید « گیلاس یکی از معدود مواد غذایی طبیعی است که حاوی ملاتونین (melatonin) است. ملاتونین در حقیقت همان هورمون خواب‌آلودگی است که به تنظیم ساعت بیولوژیک بدن کمک می‌کند».
یک مطالعه نشان داده است که مصرف آب گیلاس ترش‌مزه، باعث بهبود کیفیت خواب در بزرگسالانی می‌شود که از بی‌خوابی‌های مزمن رنج می‌برند. همچنین اغلب مسافران، در پروازهای طولانی برای مبارزه با پرواز‌زدگی و اختلال خواب ناشی از آن، کپسول ملاتونین مصرف می‌کنند! پس بهتر است برای داشتن خواب خوب گیلاس را که دارای ملاتونین طبیعی است، از یاد نبرید😉
خواب خوب
برگر، قاتلی برای خواب خوب
برگرها و مخصوصاً برگرهای پنیری یکی از بدترین خوراکی‌ها برای خواب خوب است. چربی موجود در این غذا، بدون‌شک قاتل خواب شماست! چربی ورودی به بدنتان، اسید معده را تحریک کرده و این اسید ممکن است وارد مری شده و باعث سوزش سر دل شود. مصرف بیش‌از‌حد این غذا همچنین ممکن است باعث از‌بین‌رفتن اسفنکتر مری شود که در نتیجه این امر اسید معده به نقاط اشتباهی وارد می‌شود و مشکلات دیگری را به همراه خواهد داشت. در حقیقت هیچ توجیهی برای مصرف این غذای پرچرب وجود ندارد؛ زیرا این غذا یک فاکتور تهدید‌کننده برای سلامتی و البته خواب است!
از دست ندهید: خواب؛ چهار بالش مناسب برای افرادی که دمر می‌خوابند
خواب خوب
خوابی آرام با یک لیوان شیر گرم
احتمالاً شما هم خاطره‌ای از مادر یا مادربزرگتان دارید که هنگام خواب با یک لیوان شیر به بسترتان آمده‌اند تا بهتر بخوابید. اما این تنها یک خاطره یا افسانۀ قدیمی نیست! شیر حاوی تریپتوفان اسید آمینه است که خود عامل پیش‌رونده‌ای برای تولید هورمون سروتونین است. همچنین یکی از کارهای سروتونین در بدن ما تنظیم سیکل خواب است. بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب می‌تواند یک خواب خوش را برای شما به ارمغان بیاورد.
خواب خوب
برنج
برنج و مخصوصاً برنج قهوه‌ای دارای شاخص گلوکز بسیار بالایی است. این به این معنی است که پس از مصرف برنج، قند خون در مدت زمان کمی بالا می‌رود و گلوکز آزاد می‌شود.
یک مطالعه در سال 2007 در مجلۀ آمریکایی Clinical Nutrition نشان داد که مصرف برنج، چهار ساعت قبل از زمان خواب، مدت زمان به خواب رفتن را در مقایسه با مواد مشابه با شاخص گلوکز بالا، کاهش می‌دهد. نویسندگان معتقدند که مصرف وعده‌های غذایی با شاخص گلوکز بالا می‌تواند میزان تریپتوفان را افزایش دهد. بعد از ورود تریپتوفان به بدن، بدن آن را به 5HTP یا همان هیدروکسی‌تریپتوفان و سپس به سروتونین تبدیل می‌کند و همان‌طور گفته شد، یکی از کارهای سروتونین در بدن ما تنظیم سیکل خواب است.
اگر شما نیز در زمینه خواب راحت پیشنهاد یا تجربه‌ای دارید، آن را با روزچین و مخاطبانمان در میان بگذارید.
منبع: Health
خواندن این مطالب را از دست ندهید:
چهار نوع بالش مناسب افرادی که دمر می‌خوابند
چهار راهکار برای اینکه راحت‌تر بخوابید

http://www.banounews.ir/fa/News/31288/خواب؛-بهترین-غذاها-برای-خواب-خوب-(بخش-اول)
بستن   چاپ