آریا بانو
در فصل زمستان لیمو‌شیرین بخورید
يکشنبه 8 بهمن 1396 - 9:02:55 PM
روزچین
بانو نیوز - در‌حالی‌که سرما سراسر ایران عزیزمان را فراگرفته است، احتمالاً پرشمارند افرادی که درگیر سرماخوردگی هستند و زیاد مایل به رفتن به نزد پزشک باتجربه نیستند! یا اینکه بسیاری دیگر مایل‌اند از سبد میوه‌های رنگارنگ این فصل، یکی از بهترین‌ها را برگزینند و میل کنند. یکی از بهترین میوه‌ها برای چنین شرایطی، لیمو‌شیرین است. با روزچین همراه باشید تا قدری از مزایای لیمو‌شیرین برایتان بگوییم.
گذری بر خاصیت‌های لیمو‌شیرین
لیمو‌شیرین در ظاهر شبیه لیمو است، اما طعمی شیرین و نزدیک به مزۀ پرتقال دارد و برخلاف سایر مرکبات، آب آن خاصیت اسیدی ندارد. در‌واقع، دارای خاصیت قلیایی است. این میوه از منظر مواد معدنی، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلسیم و املاح بسیار غنی است. لیمو‌شیرین سرشار از فلاونوئیدهاست که منجر به تحریک سیستم گوارش می‌شود؛ از‌این‌رو، توصیه شده افرادی که دارای سوءهاضمه، رودۀ تحریک‌پذیر و سایر ناراحتی‌های گوارشی هستند از آب لیمو‌شیرین استفاده کنند.
علاوه‌براین، لیمو‌شیرین در درمان اسهال، استفراغ و حالت تهوع هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با‌این‌حال، به دلیل اینکه حجم قابل‌توجهی از لیمو‌شیرین متشکل از آب است، از آن تحت عنوان راه‌حلی برای کاهش تب بدن می‌توان استفاده کرد. پتاسیم موجود در این میوه، در پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی تأثیر‌گذار است.
همچنین این میوه زرد‌رنگ به دلیل دارا‌بودن خاصیت ضد‌عفونی‌کننده از بروز تخمیر در معده جلوگیری می‌کند. در‌عین‌حال این میوه جزء میوه‌هایی است که در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت به‌راحتی قابل‌مصرف است؛ چراکه لیموئیدهای موجود در این میوه به‌راحتی به گلوکوزها چسبیده و به‌آسانی هضم می‌شوند. از‌سویی‌دیگر، این لیموئیدها نقش قابل‌توجهی در مبارزه با گونه‌های مختلف سرطان دارند. لیمو‌شیرین هم همانند سایر گونه‌های مرکبات، تأثیر قابل‌توجهی در درمان سرگیجه دارد. غنای این میوه از منظر اسید فولیک، آن را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای درمان کم‌خونی کرده است.
لیمو‌شیرین
این میوۀ خوش‌رنگ، همانند سایر گونه‌های مرکبات، از منظر ویتامین C بسیار غنی است و از‌این‌رو، مصرف آن منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن به‌ویژه در فصول سرد پاییز و زمستان می‌شود. از‌سویی‌دیگر، تأمین ویتامین C مورد‌نیاز بدن از طریق مصرف میوه یا آب‌میوه لیموشیرین، از بروز ناراحتی‌هایی نظیر بیماری‌ها و خونریزی لثه، زخم دهان و لب‌های ترک‌خورده هم جلوگیری می‌کند. آب این میوه سرشار از کلسیم است؛ از‌این‌رو، جزو مواردی است که باید در رژیم غذایی زنان حامله لحاظ شود.
همچنین کلسیم موجود در لیمو شیرین از بروز پوکی استخوان در زنان جلوگیری می‌کند. آب لیمو‌شیرین از طریق تنظیم‌کردن عملکرد کبد و کنترل ترشح صفرا، می‌تواند منجر به کاهش زردی یا یرقان در نوزادان شود. علاوه‌براین، می‌توان از مقداری آب لیمو‌شیرین برای خلاص‌شدن از کپک‌های مو هم استفاده کرد. همچنین می‌توانید چند قاشق آب لیمو‌شیرین، روغن جوانۀ گندم و مقداری عسل را با یکدیگر مخلوط کرده و از آن تحت عنوان مرطوب‌کنندۀ طبیعی پوست استفاده کنید.
به‌منظور درمان مشکلات تنفسی نیز می‌توان از روغن این میوه به‌صورت اسپری یا بخور استفاده کرد. خاصیت خنک‌کنندگی لیموشیرین تأثیر قابل‌توجهی بر لکه‌های پوستی و شادابی آن دارد. این میوۀ خوش‌طعم میوه‌ای کم‌کالری و کم‌پروتئین است که تأثیر قابل‌توجهی در کاهش چربی‌های بدن دارد. علاوه‌براین به‌منظور کاهش دلهره و اضطراب خویش می‌توانید مقدار آب لیمو‌شیرین را با مقداری عسل مصرف کنید.
این‌ها چکیده‌ای بود از خاصیت‌های بی‌پایان لیمو‌شیرین. اگر در این میان نکته‌ای وجود دارد که در متن جا مانده است، با ما و خوانندگان روزچین در میان بگذارید.
خواندن این مطالب را از دست ندهید:
خواص پرتقال
خواص انار
خواص خرمالو

http://www.banounews.ir/fa/News/31354/در-فصل-زمستان-لیمو‌شیرین-بخورید
بستن   چاپ