آریا بانو
عوارض جسمی و روحی خانه‌نشینی در سالمندان
دوشنبه 9 بهمن 1396 - 1:04:35 AM
بیتوته - زناشویی
بانو نیوز -
سلامت سالمندان
یکی از معضلات بزرگ سالمندان، افسردگی است
یک متخصص طب سالمندی با اشاره به عوارض جسمی و روحی خانه‌نشینی در سالمندان گفت: سو تغذیه، مشکلات مفصلی، ناامیدی، بی‌خوابی و افسردگی برخی از مشکلات مهمی است که سلامت سالمندان را تهدید می‌کند.
دکتر رئوف در گفتگویی افزود: سالمندان خانه نشین به دلیل کاهش فعالیت، قدرت عضله و مفصل خود را از دست می دهند و در صورتی که این روند طولانی باشد، مفصل به اصطلاح دچار یخ زدگی می شود و سالمند احساس درد می کند.
وی از سوتغذیه به عنوان دومین معضل مهم سالمندان خانه نشین نام برد و ادامه داد: وقتی سالمندی خانه نشین می شود، در تهیه، پخت و حتی میل کردن غذا با مشکل مواجه می شود و چون تغذیه مناسبی ندارد، دچار سوتغذیه و کمبود انواع ویتامین های ضروری می شود.
این متخصص طب سالمندی اظهار کرد: یکی دیگر از معضلات بزرگ سالمندان، افسردگی است که نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار شایع است و عمده این مشکل نیز به دلیل تنهایی و انتظار داشتن از دیگران ایجاد می شود که البته ابتلا به افسردگی تنها خاص سالمندان نیست و انسان های سالم نیز در نتیجه دو عامل یاد شده دچار افسردگی می شوند.
رئوف با اشاره به تبعات درمان نشدن افسردگی خاطرنشان کرد: وقتی افسردگی مدت زیادی طول می کشد، مقاومت بدن کاهش پیدا کرده و سالمند در معرض ابتلا به بیماری های جسمی و روحی قرار می گیرد و باعث خودکشی آنان می شود که این رفتار ناپسند اغلب در میان سالمندان اروپایی و آمریکایی مشاهده می شود؛ این در حالیست که اگر افسردگی بموقع درمان شود، از بسیاری از عوارض ناشی از آن جلوگیری می شود.
وی با تاکید بر این که سالمندان باید روابط اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنند، گفت: دیدار با اطرافیان، همسایگان، مددکار اجتماعی و انجام فعالیت های فیزیکی در صورت امکان تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت روحی و جسمی سالمندان خواهد داشت.
منبع: سلامانه


http://www.banounews.ir/fa/News/31358/عوارض-جسمی-و-روحی-خانه‌نشینی-در-سالمندان
بستن   چاپ