آریا بانو
آمار 60 درصدي سزارين،
سه شنبه 15 مرداد 1392 - 11:54:01 AM
ايسنا
fiogf49gjkf0d

معاون بهداشت وزير بهداشت ضمن ابراز نگراني از افزايش کارخانه‌هاي توليد شير مصنوعي، آمار 60 درصدي سزارين در کشور را به عنوان عاملي در ايجاد اختلال در تماس مادر با کودک در ساعت اول تولد عنوان کرد.

  دکتر فاطمه رخشاني در همايش کشوري ترويج تغذيه با شير مادر به مطالعه انجام شده در استان سيستان و بلوچستان درباره تغذيه با شير مادر اشاره کرد و گفت: در سال‌هايي که اقدامات آموزشي براي ترويج تغذيه با شير مادر در اين استان به خوبي انجام مي‌شد و حمايت‌هاي جدي از مادران صورت مي‌گرفت، نمودار استفاده روزانه از شير مادر کاملا افزايشي بود. اما زماني که اين برنامه‌ها تقليل يافت و جدي گرفته نشد، نمودار مربوطه نيز کاهش خود را نشان داد.

 وي ضمن تاکيد بر تغذيه انحصاري با شير مادر در شش ماه نخست تولد، افزود: با وجود تمام اقدامات انجام شده، اما هنوز تنها 50 درصد مادران در شش ماه نخست تولد تغذيه انحصاري با شير مادر انجام مي‌دهند و با وجود بيمارستان‌هاي حامي کودک تنها 50 درصد کودکان ما اولين شيري که مصرف مي‌کنند، شير مادر است. هنوز هم اتفاقاتي مي‌افتد که مورد توافق ما نيست و براي سلامت کودک مشکلاتي ايجاد مي‌کند.

 رخشاني ادامه داد: يکي از مشکلات عمده ما درصد بالاي زايمان به روش سزارين است، به طوري که اکنون 60 درصد حاملگي‌ها در کشور با سزارين انجام مي‌شود و به دليل شرايط مادر، تماس مادر با کودک را در ساعت اول تولد دچار اختلال مي‌کند. ضمن آنکه بايد برنامه‌هاي جدي براي کاهش زايمان سزارين داشته باشيم، لازم است سيستم بهداشت و درمان تلاش کند در سزارين نيز نخستين شيري که نوزاد مصرف مي‌کند، شير مادر باشد.

 معاون بهداشت وزير بهداشت به برخي باورهاي نادرست اشاره کرد و افزود: اغلب مادرها تصور مي‌کنند که شير کافي ندارند و يا شير نخستين ساعت پس از زايمان، شير خوبي نيست. به سيستم ارائه خدمات تاکيد مي‌کنم که در دوره بارداري مادر را براي ساعت‌هاي پس از زايمان آماده کنند.

 وي ادامه داد: به عنوان نگراني خود اعلام مي‌کنم که حتي سيستم بهداشت و درمان خودمان هم شير خشک را به مادر توصيه مي‌کند، اين موضوع بايد اصلاح شود. بايد در اين زمينه فرهنگ‌سازي لازم صورت گيرد و موانع استفاده از شير مادر برطرف شود.

 رخشاني از افزايش کارخانه‌هاي توليد شير مصنوعي ابراز نگراني کرد و افزود: مسلما وزارت بهداشت بايد برنامه‌هايي در اين قضيه داشته باشد. زماني بود که يک کارخانه براي تامين شير مصنوعي در کشور داشتيم. هر چند نياز سالانه کشور به چهار ميليون شير مصنوعي که البته به صورت يارانه‌اي به افراد نيازمند داده مي‌شود، اما اکنون مصرف شير مصنوعي در کشور 20 ميليون است و چهارمين کارخانه توليد شير مصنوعي نيز سال گذشته در کشور تاسيس شد. گرچه در راه‌اندازي اين کارخانه‌ها بحث صادرات مطرح مي‌شود، اما برخي تبليغات در اين زمينه را در کشور شاهد هستيم و اين نگراني وجود دارد که اين توليدات براي مصرف داخل کشور صرف شود.

 معاون بهداشت وزير بهداشت گفت: بايد موانع موجود بر سر راه تغذيه با شير مادر را سريع‌تر شناسايي و رفع کنيم. سيستم بهداشت و درمان کشور بايد اين موضوع را رصد کند تا مادر بتواند شيردهي نوزاد خود را به نحو مطلوب انجام دهد.

 رخشاني در پايان به تصويب و ابلاغ افزايش مرخصي مادران از شش ماه به 9 ماه، اشاره کرد و افزود: همچنين مرخصي دو هفته‌اي براي پدران تصويب و ابلاغ شده است. سيستم بهداشت و درمان کشور بايد با انگيزه و اعتقاد کامل اين جريان را ادامه دهد.


http://www.banounews.ir/fa/News/324/آمار-60-درصدي-سزارين،
بستن   چاپ