آریا بانو
سمن‌های سیستان و بلوچستان، در انتظار حامیان مالی
پنجشنبه 12 بهمن 1396 - 2:05:48 AM
ایسنا - خانواده
بانو نیوز - معاون فرهنگی و امور جوانان استان سیستان و بلوچستان از نبود حامیان مالی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مردم نهاد این استان انتقاد کرد.

مینا مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا، تعداد تقاضانامه‌های سال جاری برای تاسیس سازمان مردم نهاد در استان سیستان و بلوچستان را 140 مورد اعلام کرد و گفت: امسال 13 مورد از این تعداد درخواست‌ها، مجوز دریافت کرده‌اند. امیدواریم تا پایان سال اعتبارنامه 10 سمن دیگر نیز صادر شود.
وی با بیان اینکه 62 موسسه مردم نهاد در این استان دارای اعتبارنامه در شاخه های گردشگری، علمی پژوهشی، اعتقادی مذهبی، آسیب های اجتماعی و... هستند، افزود: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان با دو کشور افغانستان و پاکستان همسایه است، یکی از سیاست های منطقه استفاده از سازمان های مردم نهاد برای کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی دخیل است. معاونت امور جوانان استان بسترسازی مناسبی با شورای مبارزه با مواد مخدر داشته و سمن ها را با این شورا مرتبط کرده است.
مقیمی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند طرح های خودشان را که مرتبط با حوزه آسیب های اجتماعی است به ستاد ساماندهی امور جوانان ارائه کنند، اظهار کرد: این طرح ها بعد از تایید شدن می‌توانند به مرحله اجرا برسند. همچنین سازمان های مردم نهاد می توانند کنگره و نشست های تخصصی نیز برگزار کنند. همچنین در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی جشنواره های فرهنگی و اجتماعی نیز با همت و توانمندی خود جوانان برگزار می شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان استان سیستان و بلوچستان با انتقاد از اینکه استان سیستان و بلوچستان جوان ترین استان کشور است اما در حوزه اشتغال زایی، سرمایه گذاری و حامیان مالی زیادی در استان وجود ندارد، تصریح کرد: عمده سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان های دیگر سرمایه گذاری کرده اند. متاسفانه جوانان استان سیستان و بلوچستان تکیه گاه مالی مناسبی ندارند. برای مثال در بخش کارآفرینی با توجه به اینکه وسعت جغرافیایی این استان از شمال تا جنوب حدود 900 کیلومتر است، محصولات کشاورزی متنوع و اقلیم جغرافیایی منحصر به فردی دارد. در این استان 71 نوع خرما برداشت می شود اما حتی برای بسته‌بندی این محصولات هم سرمایه گذاری وجود ندارد.
وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر 22 دستگاه اجرایی عضو ستاد ساماندهی جوانان هستند اما آنطور که باید و شاید جوانان را درک نمی کنند یا برایشان جا نیفتاده است تا از ظرفیت جوانان استفاده کنند. اعتباراتی که وزارت ورزش و جوانان به ادارات کل می فرستد، نسبت به تقاضاها بسیار ناچیز است. به همین دلیل مجبور هستیم طرح ها را اولویت بندی کنیم و در نهایت تنها به بخشی از آنها اعتبار اختصاص دهیم.
مقیمی با ابراز امیدواری از آینده سمن های جوانان همزمان با رونمایی از اساس‌نامه مجمع ملی جونان تصریح کرد: اگر مجمع روال قانونی و حقوقی خود را طی کرده و معاونت ساماندهی امور جوانان با تبدیل کردن اساسنامه به قانون، دستگاه های اجرایی را مکلف به پذیرش مجمع ملی جوانان کند، می‌توان از جوانان کشور کمک و حمایت خوبی کرد.
معاون فرهنگی و امور جوانان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جوانان کشور با معضلات زیادی مثل ازدواج، اشتغال و ... رو به رو هستند و لازم است تا این حوزه به صورت مستقل دیده شوند، اضافه کرد: گنجانده شدن مسائل جوانان در قالب یک معاونت در اداره ورزش و جوانان استان هاحق جوانان نیست. مطالبه جوانان با این ساختار قابل تحقق نیست و باید در ساختارها تغییر ایجادکرد، این درحالیست که احیای سازمان ملی جوانان این مطالبات را قابل پیگیری می‌کند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/32575/سمن‌های-سیستان-و-بلوچستان،-در-انتظار-حامیان-مالی
بستن   چاپ