آریا بانو
جشنواره فیلم فجر؛ گزارش اختصاصی روزچین – اتاق تاریک
شنبه 21 بهمن 1396 - 12:56:55 PM
روزچین
بانو نیوز - با ادامه گزارشات اختصاصی جشنواره فیلم فجر ، اینبار با بررسی فیلم اتاق تاریک آخرین ساخته سید روح الله حجازی در خدمت شما عزیزان هستیم. با ما همراه باشید تا به زوایای مختلف این اثر نگاهی داشته باشیم.
جشنواره <a href=فیلم فجر-اتاق تاریک ساخته روح الله حجازی" width="315" height="215" srcset="/Uploads/News/20180210125655031.jpg 696w, https://www.roozcheen.com/wp-content/uploads/2018/02/dark-room-2-300x172.jpg 300w" sizes="(max-width: 696px) 100vw, 696px" /> شخصیت فرهاد در فیلم اتاق تاریک در سال 1387، فیلم درباره الی ساخته فرهادی سبب ایجاد جریانی در سینمای ایران شد که مستقیما فیلمسازی و فیلم‌های سالهای پایانی دهه هشتاد و سالهای آغازین دهه نود شمسی را تحت تاثیر قرار داد. در واقع درباره الی نمایان گر نحوه‌ای از فیلمسازی می‌نمود که فرهادی با فعالیت چندین ساله درآن به استاندارد بالایی دست یافته بود. صحنه‌های بر اساس روابط واقعی میان کاراکترها، در زمانی منطبق بر واقعیت و فرم در خدمت روایت از مهمترین مولفه‌های این جریان فیلم‌سازی بودند. پس از دریافت جایزه اسکار توسط فرهادی برای جدایی نادر از سیمین، تاثیر این جریان بر سینمای ایران شدت گرفت.
اتاق تاریک حجازی از مولفه‌های این جریان بهره برده، با این تفاوت که نه به شکل یک تقلید یا تکرار، بلکه به عنوان یک شیوۀ درست برای پرداخت ایده‌ای که در داستانش نهفته است.
جشنواره <a href=فیلم فجر-اتاق تاریک ساخته روح الله حجازی" width="315" height="215" srcset="/Uploads/News/20180210125655078.jpg 696w, https://www.roozcheen.com/wp-content/uploads/2018/02/dark-room-300x172.jpg 300w" sizes="(max-width: 696px) 100vw, 696px" /> شخصیت هاله در فیلم اتاق تاریک در نگاه اول روایت فیلم درباره‌ی زوجی بنظر می‌رسد که در گیرودار والدین یک کودک خردسال بودن، با مسائل زندگی طبقه متوسط دست و پنجه نرم می‌کنند. اما روایت وقتی مسیر خودرا طی می‌کند، حجازی در دل فیلمنامه با کدگزاری‌هایی روایت را به کودک بودن در فضای پارانوئید و آلودۀ جامعه امروز متصل می‌کند. داستان اتاق تاریک درباب پسربچه بودن در عصر جدید است که به جای بیان از دید قهرمان اصلی (پسر بچه)، از طریق فضای احاطه‌گر بر او داستانش را پیش می‌برد. قصه از جایی آغاز می‌شود که هاله و فرهاد، والدین امیر، در جستجوی کودکشان هستند و اورا می‌یابند. اما این گمشدگی برایشان نگران کننده است و زمانی که امیر از گزاره‌ای مبنی بر سو استفاده جنسی در مقابل پدرش استفاده می‌کند این نگرانی شدت می‌گیرد و این گره نخستین داستان است.
از دست ندهید: جشنواره فیلم فجر؛ گزارش اختصاصی روزچین - به وقت شام
با اضافه شدن گره‌های دیگر زندگی شهری به زندگی والدین امیر، امیر در فشار فضای متناقض حاکم برزندگیش مدام در رنج فرو می‌رود. رنج و ترسی از یک اتاق تاریک برای یک کودک که در آن نابینا و ناآگاه حرکت می‌کند.
فیلم، به درستی توانست در بسیاری لحظات فضای درونی امیر و والدینش را به واقع گرایانه به تصویر بکشد. مخاطب را همراه و وادار به همزادپنداری کند. بازی‌های روان و رئالیستی بازیگران، دکوپاژی در خدمت پیش برد داستان و همچنین انتخاب درست زویای روایت بر اثر بخشی این امر کمک کردند و فیلم مسیرش را هیچ‌گاه گم نمی کند. اما با وجود استانداردی بسیاری از اجزای فیلم، خودسانسوری های بسیاری در روند پرداختش دیده می‌شود. در درگیری فیزیکی میان فرهاد و هاله این خود سانسوری به اوج خود می‌رسد. کارگردان کاملا دست به عصا حرکت می‌کند و گاهی سعی می‌کند فقط ادامه دهد که در این فرم از فیلم‌سازی آسیب زننده عمل می‌کند.
در نهایت فیلم اتاق تاریک، به عنوان یک درام مدرن به نظر می‌رسد درصف برندگان سیمرغ جشنواره فیلم قرار داشته باشد.
با ادامه بررسی آثار جشنواره فیلم فجر با ما همراه باشید.

http://www.banounews.ir/fa/News/33318/جشنواره-فیلم-فجر؛-گزارش-اختصاصی-روزچین-–-اتاق-تاریک
بستن   چاپ