آریا بانو
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تشریح کرد
چگونگی پرداخت کمک هزینه عمل جراحی به «دوجنسه‌ها»
دوشنبه 23 بهمن 1396 - 10:28:22 AM
ایسنا - خانواده
بانو نیوز - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان اینکه متقاضیان عمل‌های جراحی‌ تغییر جنسیت چندان زیاد نیستند گفت: سالانه از میان هر 50 هزار تولد، یک نفر تمایل دارد جنسیت «زن» داشته باشند که این میزان در میان زنانی که تمایل دارند جنسیت آنها به «مرد» تغییر کند بسیار کمتر ـ از بین هر 70 تا 100 هزار تولد، یک نفر ـ است.

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: سالانه از میان هر 50 هزار تولد، یک نفر از میان مردان تمایل دارد جنسیت زن داشته باشند. این میزان در میان زنانی که تمایل دارند جنسیت آنها به مرد تغییر کند، از بین هر 70 هزار تا 100 هزار تولد، یک نفر است، بنابراین از بین یک میلیون و 500 هزار تولد در سال، 22 تا 23 نفر تمایل به تغییر جنسیت دارند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تعداد افراد دارای اختلال هویت جنسی که سالانه برای دریافت کمک‌های مالی به سازمان بهزیستی مراجعه می کنند را بین 50 تا 60 نفر اعلام کرد و گفت: سازمان بهزیستی به این افراد حداکثر 3 تا 5 میلیون تومان برای انجام عمل جراحی به متقاضیانی که پرونده آنها تأیید شده است کمک مالی پرداخت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه حدود 3000 نفر از حدود 10 تا 15 سال گذشته که بهزیستی این طرح را آغاز کرده است، برای دریافت کمک های مالی به این سازمان مراجعه کرده اند، اظهار کرد: این تعداد سالانه 50 تا 60 نفر بوده است. در حال حاضر نیز سالانه به طور میانگین بین 50 تا 70 نفر در کشور به این حوزه وارد می‌شوند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه در بسیاری از نقاط دنیا انجام عمل‌های جراحی تغییر جنسیت چندان متداول نیست تصریح کرد: دلیل این امر نیز آن است که بخش عمده مشکل این افراد مربوط به ذهن و روح آنهاست. همچنین سختی این عمل‌جراحی نیز باعث شده است بسیاری از جراحان برای وارد شدن به این حوزه تمایل نداشته باشند.
مسعودی فرید با اشاره به هزینه‌های بالای انجام اعمال جراحی تغییر جنسیت و اینکه تنها بخشی از این عمل‌ها تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرد ادامه داد: همین امر هزینه های عمل را افزایش می‌دهد. با این وجود در بسیاری از نقاط دنیا انجام اعمال جراحی تایید نمی شود چراکه این جراحی‌ها عمدتا خیلی سخت هستند و در عین حال این افراد ممکن است بعد از انجام عمل جراحی چندان از ظاهرشان راضی نباشند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به مشکل پوشش بیمه‌ای عمل جراحی افراد دارای اختلال هویت جنسی اظهار کرد: بخشی از این اعمال در زمره جراحی‌های زیبایی قرار می‌گیرد. اگر این جراحی‌ها در زمره جراحی های معمولی قرار بگیرد و از طیف جراحی های زیبایی و پلاستیک خارج شود، بیمه می‌تواند هزینه‌ها را تحت پوشش قرار دهد.
وی با بیان اینکه هرچه از زمان بروز اختلال هویت جنسی فرد بگذرد، این مشکل مزمن‌تر شده و اقدامات پزشکی و روان‌پزشکی کارایی کمتری خواهد داشت، اظهار کرد: کمک‌های مالی و اجتماعی بهزیستی مشمول کسانی می‌شود که مراحل پزشکی و پزشکی قانونی را انجام داده، اختلال آنها تایید و مشخص شده است که مشکل آنها با جلسات روانکاوی قابل درمان نیست و نیازمند تغییر جنسیت هستند.
مسعودی فرید در پایان گفت: بهترین اقدام در مواجهه با افرادی که مشکل اختلال هویت جنسی (T.S) دارند این است که در همان سنین اولیه مانند دوران دبستان مشکل را شناسایی کرده و با مداخلات روان‌شناسی آن را برطرف کنند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/33398/چگونگی-پرداخت-کمک-هزینه-عمل-جراحی-به-«دوجنسه‌ها»
بستن   چاپ