آریا بانو
رئیس کانون درمانگران اعتیاد: داروهای مخدر قاچاق مصمومیت بهمراه دارد
دوشنبه 7 اسفند 1396 - 16:10:12
بانو نیوز - تهران- ایرنا- رئیس کانون درمانگران اعتیاد گفت: داروهای مخدری که بصورت قاچاق درحال توزیع است، موجب مصمومیت دارویی در مصرف کنندگان می شود.

هادی پناهی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که داروهای مخدر وارداتی اغلب تاریخ مصرف گذشته هستند، اظهارداشت: با توجه به اطلاع نداشتن مصرف کنندگان از تاریخ انقضا وهمچنین میزان دوز مصرفی داروهای مخدر اغلب دچار مصمومیت می شوند.
وی افزود: طبق آمارهای موجود، درصد مصمومیت های ناشی از مصرف داروهای مخدر قاچاق نیز در کشور افزایش داشته است و گزارشاتی مبنی بر مصمومیت کودکان براثراستعمال داروی مخدر متادون وجود دارد که آمار آن قابل توجه است.
پناهی بیان داشت: اکنون حجم بالایی ازاین داروها از طریق عطاری ها و مبادی غیرقانونی در بازارعرضه می شود و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. درحالی که باید توسط مراکز درمانی میان متقاضیان توزیع و متقاضیان نباید خودسرانه این داروها را ازمنابع غیررسمی تهیه کنند.
رئیس کانون درمانگران اعتیاد با بیان این که استفاده ازداروهای مخدر بدون نظر پزشک سبب می شود تا 80 درصد خدمات مناسب و ضروری به بیمار نرسد و درنتیجه درمان بیمارمختل شود، ادامه داد: بنابراین دارو درمانی معتادان حتما باید تحت نظر پزشک و مراکز درمانی انجام و این موضوع اید جدی گرفته شود.
وی با اشاره به مصمومیت دارویی کودکان نیز اظهارکرد: متاسفانه و دراین باره هم باید چاره اندیشی مناسب صورت پذیرد.
به گفته رئیس کانون درمانگران اعتیاد،80 درصد درمان اعتیاد غیردارویی است و باید به شیوه مداخلات روانشناسی انجام شود یعنی مصرف دارو به تنهایی تاثیری در درمان و بهبودی معتادان ندارد.
وی افزود: دستگاههای نظارتی باید کنترل بیشتری بر توزیع داروهای مخدردر بازار داشته باشند تا منابع غیرقانونی اجازه توزیع قاچاق این داروها را پیدا نکنند همچنین باید محل نشت این داروها به بازار مشخص شود.
پناهی ادامه داد: همچنین باید برعملکرد غیر قانونی برخی عطاری ها کنترل بیشتری صورت بگیرد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون دو میلیون و 808 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.
به گفته کارشناسان، جسم فرد معتاد بطور طبیعی می تواند در بازه زمانی 80 تا 90 روز با مصرف دارو به تسکین برسد اما روح و روان او نیز نیاز به زمانی طولانی دارد که با دارو قابل درمان نیست.90 درصد بهبودی معتادان درمراحل بعد از مصرف داروهای ترک اعتیاد اتفاق می افتد یعنی فرد پس از مصرف دارو و تسکین مقطعی جسمانی خود با کار فرادرمانی که بر روی روح و روان خود انجام می دهد قادر به ترک اعتیاد می شود.
اجتمام*1724*9136

http://www.banounews.ir/fa/News/35309/رئیس-کانون-درمانگران-اعتیاد--داروهای-مخدر-قاچاق-مصمومیت-بهمراه-دارد
بستن   چاپ