آریا بانو
در همایش سراسری روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه مطرح شد
دیوارهای کاذب میان حِرَف یاورانه فرو ریزد/تعریف ساختار مدیریت بحران در کشور ضروری است
پنجشنبه 10 اسفند 1396 - 15:03:06
بانو نیوز - رئیس خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی و همگرایی میان اعضای حرف یاورانه اعم از روانشناسان،‌ مشاوران،‌ مددکاران،‌ پرستاران و غیره گفت: یکی از اهداف ما این است که دیوارهای کاذب میان این گروه‌ها فرو بریزند.

به گزارش ایسنا، دکتر مداحلی در همایش سراسری روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه که با رویکرد حمایت روانی و اجتماعی در بحران‌ها برگزار شد، گفت: یکی از وظایف روانشناسان و مشاوران، امدادرسانی به کسانی است که دچار بحران می‌شوند. بحران تغییری بسیار بزرگ و وسیع در یک زمان بسیار اندک است و مدیر بحران هم کسی است که تهدیدها را می‌شناسد و از فرصت‌ها بهره می‌گیرد و می‌تواند بحران‌ها را پیش بینی و صدمات ناشی از آن‌ها را مهار کند و بعد از بحران هم شرایط را به حالت عادی بازگرداند.
وی افزود: کشور ما در زمینه بروز بحران‌ها شرایط ویژه‌ای دارد؛ به طوری که از 43 بحران شناخته شده در جهان 33 موردش در ایران قابل مشاهده است و 31 موردش هم در کشور ثبت شده است. بنابراین نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مدیریت بحران به درستی اعمال شود تا بتوان خسارات ناشی از آن را کاهش داد. البته تجربه نشان داده که بین دستگاه‌های مختلف کشور در این زمینه ناهماهنگی و تفاوت وجود دارد.
رئیس خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه ادامه داد: باید توجه کرد که شش ماه بعد از بروز هر بحرانی تبعات روانی آن آغاز می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما روند به صورتی است که بعد از بروز یک بحران، روانشناس و مشاور در منطقه حضور پیدا می‌کنند، اما زمانی که تبعات اجتماعی و روانی در این افراد ظهور می‌کند آن‌ها را رها می‌کنیم، البته ما تجربیات مفیدی برای مقابله با بحران داریم. از طرفی انگیزه و همبستگی مردم برای حضور در موقعیت‌های بحرانی بسیار خوب است و مردم به مراتب در این زمینه از دولت جلوتر هستند. در حوادث اخیر دیدیم که مردم در خط مقدم حضور داشتند. از طرفی وجود نهادهای حمایتی و مردمی و حرف یاورانه سرمایه بسیار خوبی است. در حال حاضر در حرف یاورانه حدود 2 میلیون متخصص داریم، اما از این ظرفیت خوب استفاده نمی‌شود. دستگاه‌های حمایتی باید ابتدا این ظرفیت را شناخته و به آن توجه کنند.
وی با تاکید بر لزوم همگرایی در میان حرف یاورانه اعم از روانشناس، مشاور، مددکار، پرستار و غیره گفت: اگر بتوانیم این همگرایی را بین خودمان ایجاد کنیم، می‌توانیم انطباق بیشتری با شرایط بحرانی داشته باشیم. اگر مدیریت حادثه پلاسکو کارشناسانه‌تر بود، شاید این حادثه تبدیل به بحران نمی‌شد. بنابراین گاهی به دلیل عدم کارشناسی پدیده‌ها، بحران ایجاد می‌شود. حال هدف خانه مشاوران و روانشناسان این است که بتواند همه افراد مشغول در حرف یاورانه را با هم همگرا و هماهنگ کند و همه این افراد را زیر یک چتر جمع کرده و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. خانه روانشناسان تشکیل شد تا ضمن هم افزایی بتوانیم کار گروهی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. بنابراین این خانه می‌تواند سرمایه‌ای عظیم برای کمک به دولت باشد و بتواند با انجام هم‌افزایی به افراد بحران‌زده کمک کند. بنابراین شعار همگرایی است و در تقابل با هیچ گروهی نیستیم، ما باید دیوارهای کاذب میان حرف یاورانه را فرو بریزیم و این همایش، ‌ نمایشی از این همگرایی است.
در ادامه این همایش دکتر تجری - نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سرپل ذهاب با بیان اینکه ضروری است که به مباحث روانی بعد از بروز بحران‌ها توجه شود، گفت: کشور ما یکی از کشورهای بحران خیز است، اما هنوز ساختار مدیریت بحران در آن تعریف نشده و خود مدیریت بحران هم، بحران آفرین است. متاسفانه زمان بروز بحران، دستگاه‌های متولی ساختار ندارند و به صورت هیاتی بحران را اداره می‌کنند. بنابراین با این کار نه تنها سامان بخشی نمی‌کنند، بلکه نابسامانی‌های زیادی را هم به وجود می‌آورند. به عنوان مثال در زمان زلزله کرمانشاه از همان ابتدا اعلام کردیم که اجازه نصب کانکس‌ها در خیابان‌ها را ندهید، اما این موضوع مدیریت نشد و اکنون یکی از معضلاتمان ترافیکی است که در این مناطق ایجاد شده است. همه این مسائل ناشی از ناتوانی ما در مدیریت بحران است.
وی با بیان اینکه از طرفی باید برخی مقررات زائد را کنار بزنیم تا ساختار چابکی در این حوزه ایجاد شود، گفت: همه نهادها و سازمان‌ها باید دست به دست هم دهند تا دولت بتواند لایحه‌ای را در حوزه مدیریت بحران به مجلس پیشنهاد دهد و مجلس هم حتما آن را تصویب می‌کند، زیرا تعریف ساختار مدیریت بحران در کشور ضروری است.
تجری ضمن تشکر از همه مردم برای همدلی‌شان با زلزله زدگان کرمانشاه گفت: در عین حال باید از دستگاه‌های مختلف نیز تشکر کنم. در شب زلزله کرمانشاه من با آقای دکتر کولیوند به منطقه رفتیم با وجود اینکه بیش از 7000 مجروح داشتیم و بیمارستان شهر هم به طور کامل تخریب شده بود، ‌ اما با مدیریتی هوشمندانه از ساعت 10 شب تا 2 بعد از ظهر روز بعد حتی یک مجروح هم در سطح شهر نبود و همه مجروحان با 35 بالگرد اورژانس و چندین دستگاه آمبولانس و با مدیریت خوب اورژانس منتقل شدند. همچنین با تدبیر درست وزیر بهداشت مجروحان در بیمارستان‌های کشور با نهایت احترام بستری شده و همراهان‌شان نیز اسکان داده شدند و همه این موارد منجر به ایجاد آرامش در مردم شد.
وی با بیان اینکه بحران‌هایی مانند زلزله در ایجاد مشکلات روانی در مردم موثر است، ‌ افزود: در این شرایط آثار روانی بسیار زیادی بر مردم وارد می‌شود. به عنوان مثال در بعد از زلزله افرادی را داشتیم که دچار بهت زدگی شده بودند و برخی هم با پرخاش یا گریه عوارض روانی را نشان می‌دادند. بنابراین حضور کارشناسان روانشناسی در منطقه ضروری بود. هر چند که در این حوزه هم مدیریت متمرکزی نداشتیم. بنابراین همگرایی این ظرفیت در حرف یاورانه بسیار مناسب است و امیدوارم در بحران‌های دیگر این تدابیر انجام شود. در کرمانشاه می‌دیدیم که در برخی روستاها گروه‌های روانشناسی بهزیستی حضور داشتند و روز بعد هم متخصصان روانشناسی وزارت بهداشت می‌آمدند اما در برخی روستاها دسترسی به آنها سخت‌تر بود، هیچ یک از این گروه‌ها نبودند و شاید هم هنوز کسی به این مناطق نرفته باشد. بنابراین خانه روانشناسان می‌تواند در این زمینه سامان بخشی کند.
تجری ضمن تشکر از مردم، ‌ رسانه‌ها و همه کسانی که برای کمک به مردم در مناطق زلزله زده حضور یافتند، گفت: بعد از زلزله شاهد بودیم که عده‌ای از شخصیت‌های ورزشی، هنری و غیره... شماره حساب‌هایی اعلام کردند و مردم به جای کمک به نهادهای دولتی و رسمی کمک‌هایشان را به حساب این افراد ریختند، اما آثار این افراد در منطقه ملموس نیست؛ به طوری که مردم هنوز بعد از 110 روز از زلزله زیر چادر زندگی می‌کنند و این پول‌ها همچنان در حساب‌هاست. این موضوع پیام مناسبی برای جامعه ندارد.
به گزارش ایسنا، در این همایش سه تفاهمنامه همکاری میان خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه با سازمان نظام پرستاری، سازمان جهاد دانشگاهی و موسسه تحقیق و توسعه گردشگری حلال امضاء شد.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/35528/دیوارهای-کاذب-میان-حِرَف-یاورانه-فرو-ریزد-تعریف-ساختار-مدیریت-بحران-در-کشور-ضروری-است
بستن   چاپ